Grondbedrijven (nog) niet blij met Omgevingswet
Brancheorganisatie Cumela van groen-, grond- en infrabedrijven toont zich uitgesproken kritisch over de Omgevingswet.
![Schop in aarde](https://cdn.binnenlandsbestuur.nl/styles/hero/cloud-storage/2025-02/schop%20in%20aarde%20shutterstock_2081360272.jpg?itok=gMyfcrdu)
De Omgevingswet sluit onvoldoende aan bij de praktijk en kent nog talloze kinderziektes. Dat is ruim een jaar na de invoering de ervaring van brancheorganisatie Cumela, waarbij 3.250 bedrijven zijn aangesloten. Het doen van een aanvraag of melding is voor de bedrijven vooralsnog alleen maar ingewikkelder geworden.
Gefragmenteerd
De door bedrijven ingediende informatie wordt ‘niet in z’n totaliteit centraal behandeld’, schrijft Cumela in een analyse op de eigen website, ‘maar gefragmenteerd door verschillende partijen, waardoor het totaalplaatje ontbreekt’. Daarnaast moeten indieners ‘soms twee of drie keer dezelfde informatie verstrekken en bij de beoordeling van plannen gelden bovendien nu soms andere criteria dan voorheen’. Het leidt volgens Cumela niet alleen tot onbegrip, maar ook tot onzekerheid bij de aangesloten ondernemers en veel administratieve rompslomp en een verspilling van tijd en geld.
Oneerlijk speelveld
Als gevolg daarvan ziet Cumela dat bedrijven dan maar geen melding doen, en dus in overtreding zijn. Deze bedrijven worden ‘beloond met het uitblijven van deze administratieve belasting, waardoor een oneerlijk speelveld ontstaat. Niet-melders zijn daarbij niet per definitie kwaadwillend; het ontbreekt hen simpelweg vaak aan de capaciteit om aan die informatievoorziening te kunnen voldoen.’
Bodemdata
Cumela verlangt dat ‘de systematiek voor meldingen en vergunningsaanvragen verbeterd wordt. De tijd en kosten (regeldruk) die een ondernemer hieraan kwijt is, moeten in goede verhouding staan tot de uitvoering van de betreffende werkzaamheden.’ Ook vinden ze de ontsluiting van omgevings- en bodemdata in het nieuwe digitale stelsel nog ondermaats.
Verbeteren
Het Informatiepunt Leefomgeving kondigt aan de gebruikersvriendelijkheid van het Omgevingsloket in het eerste kwartaal te willen verbeteren. Zo komt er een ontwerp voor informatiepagina's met extra informatie over de meest gezochte werkzaamheden. En moeten de werkzaamheden in de vergunningcheck worden weergegeven in een logischer volgorde. Ook wordt er iets gedaan aan het antwoord dat de meeste invullers van de vergunningcheck als antwoord meekrijgen: 'Neem contact op met uw gemeente of waterschap'. Individuele gemeenten en waterschappen kunnen straks als het goed is hier meer specifieke contactgegevens aan toevoegen.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.