Handhaving slecht gedrag verhuurder schiet tekort
Ook weten huurders het meldpunt van gemeenten niet te vinden.
Slechts 14 van de 195 gemeenten die consumentenprogramma Radar onderzocht hebben op basis van de Wet goed verhuurderschap waarschuwingen gegeven aan verhuurders. Vier gemeenten hebben lasten onder dwangsom of boetes opgelegd. Dat terwijl intimidatie tegenover huurders toeneemt.
Papieren tijger
De Wet goed verhuurderschap zou huurders beter moeten beschermen tegen intimiderende huisbazen, maar lijkt vooralsnog vooral een papieren tijger. Zo hebben gemeenten sinds januari verplicht een meldpunt waar huurders terecht kunnen met klachten. Ze kunnen handhaven op slecht gedrag van de verhuurder, maar dit gebeurt dus bijna nooit.
Sancties
‘Handhaving heeft tijd nodig’, vertelt de Haagse wethouder Martijn Balster (PvdA) van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) aan Radar. ‘De meeste gemeenten beginnen met het aanspreken of aanschrijven van de verhuurder.’ Hij vervolgt: ‘Als een slechte verhuurder zijn gedrag niet aanpast, dan is het zaak om op te schalen naar sancties. Na verloop van tijd zullen die sancties ook gaan komen.’
Geïntimideerd
Ook weten huurders het meldpunt niet te vinden, blijkt uit onderzoek via het Radar Panel. Bijna driekwart van de huurders die te maken hebben met een verhuurder die ze uit de woning wil hebben, is niet bekend met het meldpunt van de gemeente. Van hen voelt meer dan de helft (57 procent) zich door de verhuurder geïntimideerd.
Anoniem
Wat evenmin helpt, is dat een derde van de gemeenten het meldpunt direct naar de wet heeft vernoemd. ‘Dit blijkt onduidelijk voor de melders’, stelt het consumentenprogramma. Het zou volgens de Woonbond beter zijn om dit om te dopen tot bijvoorbeeld ‘slecht verhuurderschap’. Bovendien kunnen melders niet altijd anoniem melding doen, terwijl dat juist bij intimidatie van belang is.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.