Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Gemeenten op ramkoers met staatssecretaris Jansen

Gemeenten die per 1 januari een emissievrije zone willen invoeren, reageren uiterst verbolgen op een last-minute versoepeling van Jansen.

ANP
22 november 2024
zero-emissie-shutterstock-1084834586.jpg

De veertien gemeenten die volgend jaar een zero-emissiezone willen invoeren waar alleen bedrijfsauto's mogen komen die geen schadelijke stoffen uitstoten, houden vast aan hun plannen. Die worden ongewijzigd ingevoerd, laten ze vrijdag weten in een gezamenlijke verklaring die door de gemeente Leiden is verspreid.

CAO-onderhandelaar (24-36 uur)

CMHF Overheid
CAO-onderhandelaar (24-36 uur)

Inkoopadviseur

Gemeente Apeldoorn
Inkoopadviseur

Praten

Staatssecretaris Chris Jansen (Milieu) kondigde vrijdag aan dat ondernemers met een relatief schone bedrijfswagen op diesel niet tot 2028, maar tot 2029 in emissievrije zones mogen rijden. Ook wil hij met gemeenten gaan praten, zodat zij in het eerste jaar nog geen boetes geven.

Overrompeld

De gemeenten zeggen dat ze aan de staatssecretaris hebben aangegeven dat dit niet eerlijk zou zijn tegenover ondernemers die nieuwe voertuigen hebben gekocht of die een ontheffing hebben aangevraagd. Het zou volgens de gemeenten neerkomen op uitstel van de zero-emissiezones. Ze zeggen dat ze 'overrompeld' zijn door de staatssecretaris en niet akkoord gaan met zijn voorstel.

Onmogelijk

De Leidse wethouder Ashley North laat in de verklaring weten: 'We waren bereid tot het maken van nadere afspraken maar de staatssecretaris vraagt het onmogelijke. Onmogelijk omdat vele ondernemers door het voorstel van de staatssecretaris gedupeerd raken, maar ook onmogelijk omdat het ten koste gaat van de betrouwbaarheid van gemeenten.' Wethouder Robert Barker van Den Haag stelt dat in zijn stad 'een boetevrije periode van vier maanden geldt en dit blijft ook zo'. Hij beschuldigt Jansen ervan 'zand in de ogen van ondernemers te strooien'. Rotterdam zegt dat er al meerdere overgangsregelingen, uitzonderingen en ontheffingen zijn.

De veertien gemeenten waar op 1 januari emissievrije zones voor vrachtwagens en bestelbusjes komen, zijn Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle, Leiden, Maastricht, Delft, Gouda en Assen.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans
Jansen is zo'n typische boerenlul van de PVV die het allemaal wel even op eigen houtje denkt te beslissen. Waarom ga je op milieu zitten als milieu je niet interesseert? Zo kansloos dit.
R. D.
Haha, mee eens!
Dat het milieu überhaupt bij de PVV is belegd, de partij die hier de minste waarde aan hecht, man man man.
Gert Timmerman
Het "Haegsche beleijt" is net een weg naar de top van de berg met alleen haarspeldbochten van noord naar zuid en maar weer terug: : alleen voor een man boven op de berg is zichtbaar dat een trouwe volger uiteindelijk boven op zal aan komen. Nu de goede kant van dit - op zich hoogst verwerpelijke- zwabberbeleid is dat iedereen er mee te maken heeft of zal krijgen en niemand er meer iets van begrijpen zal, kan of wél wil. Dus gewoon zelf bepalen wat goed en het meest juist is gegeven uw feitelijke situatie en den Haag lekker laten orakelen. En dat nieuwe volledig elektrische bestelbusje dat in de ogen van de Leidse wethouder voor een benadeling van de anticiperende ondernemers zorgt zal een voorsprong gaan opleveren, Want, hoe dan ook, het komt er toch van. Tot slot hulde voor deze wethouder die de overheid betrouwbaar wil laten zijn.
Hielco Wiersma
De staatssecrearis kan beter allerlei voornemens voor het instellen van emissiezônes en bepaalde 30 km zônes in grote(re) steden subiet terugdraaien. Naar mate steeds meer Gemeenten tot dit soort maatregelen overgaan zullen ter plaatse grote mobiliteits- en bevoorradingsproblemen ontstaan. Straks kunnen we (bijna) alles wel gaan stilleggen of sluiten. Het kleine Nederland is er op dit moment gewoonweg nog niet klaar voor. Eerst op een normalere wijze richting 2030 koersen is een veel betere weg.
Advertentie