Advertentie
carrière / Nieuws

Ambtenaren pessimistisch over kabinetsplannen

Ambtenaren zijn sceptischer dan burgers over het behalen van kabinetswensen. Ze omschrijven zich als loyaal en kritisch, soms ‘activistisch'

25 september 2024
jonge-ambtenaar.jpg

Ambtenaren zijn niet al te optimistisch over het bereiken van beleidsdoelstellingen door het kabinet-Schoof. Burgers verwachten vaker dat iets gaat lukken. Het grootste verschil is bij het terugbrengen van immigratie: een derde van de burgers denkt dat dit gaat lukken, onder ambtenaren is dat een vijfde.

Directeur-bestuurder

Van der Kruijs
Directeur-bestuurder

Senior juridisch adviseur

Gemeente De Bilt
Senior juridisch adviseur

Sceptisch over kabinetsplannen

Dat blijkt uit onderzoek van I&O Ipsos in opdracht van Binnenlands Bestuur onder 1600 ambtenaren uit het I&O Research Panel. Alleen op de vraag of het nieuwe kabinet erin slaagt ‘onze defensie te versterken’ zijn ambtenaren positiever (55 procent denkt van wel) dan burgers (49 procent). Het minst negatief zijn ze over het beschermen van de democratie, traditionele waarden, terugbrengen van immigratie en het bouwen van meer woningen. Sceptisch zijn ze over natuurbescherming, vermindering van de CO2­-uitstoot, tegengaan van discriminatie en verkleining van de kloof tussen arm en rijk.

Loyaal, vaak kritisch

Uit drie stellingen over ambtelijk activisme blijkt dat ambtenaren zichzelf zich in eerste instantie als loyaal en in tweede instantie als kritisch typeren. Maar liefst 81 procent onderschrijft de stelling ‘Ik ben een loyale ambtenaar’. Een substantieel aandeel van één op de zeven ambtenaren (14 procent) omschrijft zichzelf nochtans als ‘activistisch’. De verschillen naar type overheid zijn verwaarloosbaar.

Nieuws in beeld - slagingskans kabinet

Hoe kritisch mag je zijn?

Maar hoe ver mag een ambtenaar eigenlijk gaan in kritiek? Bijna iedereen vindt ‘binnenskamers kritiek uiten op (voor)genomen besluiten van de overheidsorganisatie waar de ambtenaar zelf werkt’ acceptabel, waarvan een kwart ‘onder voorwaarden’. Die voorwaarden gaan over: vertrouwelijkheid en discretie binnen de politiek-bestuurlijke setting, het doel waarmee en de wijze waarop kritiek wordt geuit (professioneel en constructief) en een veilige werksfeer. Een petitie ondertekenen als burger tegen (voor)genomen besluiten van de organisatie waar de ambtenaar zelf werkt, vindt de helft acceptabel en een derde alleen onder voorwaarden. De scheiding van werk en privé staat hier voorop en de ambtenaar mag niet direct betrokken zijn bij het beleidsterrein.

Morele en ethische principes

Een petitie ondertekenen als ambtenaar tegen (voor)genomen besluiten van de organisatie waar de ambtenaar zelf werkt, vindt 17 procent acceptabel en 31 procent onder voorwaarden. Bijna de helft vindt dit niet kunnen. Het hangt sterk af van morele en ethische principes, het algemeen belang en de rechtmatigheid van beleid die in het geding zijn. Alleen in uiterste morele nood mag het, van de meeste ambtenaren. Als ambtenaren demonstreren voor burgers die worden benadeeld, dan kan bijna driekwart daarmee leven.

Nieuws in beeld - acceptabele situaties

Balans zoeken

Als ambtenaren demonstreren tegen een besluit waar ze het zelf als ambtenaar niet mee eens zijn, dan vindt 15 procent dat acceptabel en 41 procent ‘onder voorwaarden’. Die laatste groep zoekt een balans tussen hun recht op vrije meningsuiting en hun verantwoordelijkheid als ambtenaar. Ze demonstreren niet tegen besluiten waar ze in hun werk direct bij betrokken zijn of die de organisatie kunnen schaden, informeren hun leidinggevende erover en willen niet dat de openbare orde erdoor wordt verstoord.

Meer morele dilemma’s

Dat drie op tien ambtenaren verwachten ‘door het nieuwe kabinet vaker met morele dilemma’s te maken te gaan krijgen’ en één op tien verwacht ‘dat het moeilijker gaat worden morele twijfels uit te spreken op de werkvloer’ noemt onderzoeker Peter Kanne van Ipsos I&O ‘zorgelijk’. ‘Het ligt ook wel voor de hand. Zeker bij onderwerpen als asiel en klimaat. Ambtenaren zijn daar pessimistisch over.’ Ambtenaren die denken vaker met morele dilemma’s te maken te krijgen, baseren dit vermoeden op vijf redenaties: een conflict met persoonlijke normen en waarden, onrechtmatig beleid in strijd met mensenrechten, onuitvoerbaar beleid, korte termijn denken en verharding en polarisatie in de samenleving.

Bekijk alle figuren in Nieuws in Beeld in BB18 van deze week (inlog)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

R. D.
Komt omdat de ambtenaren beter bekend zijn met de materie, hoger opgeleid zijn en dus realistischer zijn dan de gemiddelde burger.
Hielco Wiersma
Politici moeten niet van de hak op de tak springen. Problemen zijn pas oplosbaar als politici samenwerken en beslissingen nemen. Als het doel tot op langere termijn duidelijk is weten ambtenaren de voorstellen wel te produceren. Voldoende consistentie bij de koers naar de toekomst is essentieel. Burgers en bedrijven krijgen onvoldoende ruimte bij gebakken lucht, bovenmatige bureaucratie en onzekerheden.
Hielco Wiersma
Het is uiterst merkwaardig dat er voorafgaand aan de Algemene Politieke Beschouwingen al een zéér gevoelig negatief advies lag van BiZa over het (eventueel) hanteren van een Noodwet. Wat is trouwens de exacte inhoud van dat advies?
Een integraal advies over asiel en migratie -dus een advies waarin alle adviezen van relevante ministeries zijn verwerkt- dient natuurlijk altijd eerst aan de Ministerraad te worden voorgelegd alvorens een daadwerkelijk besluit te nemen..
Ter voorkoming van 'politieke heisa' vooraf behoren in eerste instantie de additionele toeleveringsadviezen voor politiek gevoelige zaken -naast het integrale advies van de Primaathouder (ministerie van Asiel en Migratie) voor de Ministerraad- het predicaat 'geheim' te krijgen.
Bij de behandeling in de Ministerraad kan dan tegelijkertijd een besluit worden genomen over de openbaarheid van het besluit en/of de openbaarheid van relevante stukken.
Koen Post
Nou een nieuwe insteek vanwege nieuwe politieke constellatie: nu zijn ambtenaren plots bewakers van de rechtstaat want dit nieuwe kabinet..... Nou dat laat ik niet graag aan ambtenaren over want de geschiedenis laat zien dat Rutte 1-4 juist flink getornd heeft aan rechtstaat en wetstatelijkheid (weglakken, onjuiste cq misleidende kamerbrieven, grondwet en infoplicht kamer, niet danwel zou weinig mogelijk informeren ook al vraagt wet dat, groningen, toeslagen, openbaarheid en transparantie, liegende ambtenaren bij commissieonderzoeken: daar zijn toch ook ambtenaren bij betrokken geweest die dat met volle overgave deden en hebben wij daar protesten vanuit dezelfde ambtenarij vernomen. Nee, deksel op potjes, maar met (voor) nieuw kabinet is men o zo bang dat zij dingen moeten doen die niet deugen, want dat deden ze eerder nooit toch? Een enquete onder ambtenaren hoe zij hun vizier recht hielden onder rutte 1-4 komt kennelijk niet op bij IPSOS en VNG want dat is kennelijk een non-isue want daar gebeurde toch niks wat de ambtelijke integriteit raakte?
Advertentie