Drinkwaterbedrijven melden meer betalingsachterstanden
Divosa verwacht dat de toename is ontstaan omdat het niet meer mogelijk is om huishoudens af te sluiten van drinkwater.
Het aantal meldingen dat gemeenten hebben ontvangen van drinkwaterbedrijven over mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen is in de eerste helft van 2024 met 80 procent gestegen. Dat blijkt uit halfjaarcijfers van de Divosa Monitor Vroegsignalering Schulden. Het totaal aantal signalen dat gemeenten kregen van ‘vaste lasten partners’ steeg met 7 procent.
Drinkwaterbedrijven
Die groei is dan ook bijna volledig te verklaren door het aantal meldingen van de drinkwaterbedrijven. Energiebedrijven meldden juist 5 procent minder vaak. Woningverhuurders slechts 2 procent vaker en zorgverzekeraars 2 procent minder. Divosa denkt dat de sterke groei bij drinkwaterbedrijven komt door de hernieuwde aandacht die er het afgelopen jaar is gekomen voor betalingsachterstanden bij drinkwatercontracten.
Regelgeving
Zo werd er vorig jaar door de Tweede Kamer een motie aangenomen met de strekking om huishoudens niet meer af te sluiten van drinkwater bij betalingsachterstanden. In maart van dit jaar oordeelde het gerechtshof Den Haag dat het afsluiten van de wateraansluiting bij gezinnen met kinderen zelfs in strijd is met het Internationale Verdrag voor de Rechten van het Kind. In augustus liet staatssecretaris Jurgen Nobel nog aan de Kamer weten dat drinkwaterbedrijven voorlopig niemand afsluiten bij betalingsachterstanden, in afwachting van nieuwe wetgeving.
Tegenstrijdig
‘Omdat afsluiting nu geen optie meer is, moeten drinkwaterbedrijven daar iets mee. Vroegsignalering kan uitkomst bieden’, zegt Divosa. Dat staat in zekere zin haaks op waar vroegsignalering voor bedoeld is, namelijk om beëindiging van contracten als gas, elektra, water, huur of de zorgverzekering te voorkomen. Wat dat betreft is het opmerkelijk dat drinkwaterbedrijven pas nu massaal meewerken aan vroegsignalering.
Verwerking
Wat betreft het oppakken van de signalen door gemeenten is er dit jaar weinig veranderd ten opzichte van vorig jaar. 1 op de 5 signalen resulteert in succesvol contact met inwoners. Daarvan accepteert ongeveer een derde hulp. Dat betekent dat van de mensen waarover een signaal wordt verstuurd ongeveer 1 op de 15 uiteindelijk hulp krijgt. Uit de cijfers blijkt ook dat gemeenten niet na één poging moeten opgeven: hoe vaker er contact wordt gezocht hoe groter de kans op succes is.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.