Faber: 'Nog een tot twee jaar spreidingswet'
Hoewel de PVV de spreidingswet zo snel mogelijk wil afschaffen, verwacht minister Faber dat die voorlopig nog wel van kracht blijft.
Tijdens een besloten overleg met vertegenwoordigers van ministeries, provincies, gemeenten en het COA heeft asielminister Marjolein Faber donderdag de verwachting uitgesproken dat de spreidingswet nog een tot twee jaar blijft bestaan tot ze die intrekt, meldt een betrokkene. Vrijdag herhaalde de bewindsvrouw na afloop van de ministerraad dat ze doorgaat met de uitvoering van de wet, zolang die van kracht is.
Tegenstander
Faber wilde niet vooruitlopen op de vraag of ze gebruik gaat maken van de bevoegdheid om gemeenten te dwingen opvangplekken te realiseren. Fabers partij PVV is uitgesproken tegenstander van de spreidingswet. 'Geen dwangwet: gemeenten nooit verplichten asielzoekers op te vangen', valt te lezen in het verkiezingsprogramma. Mede onder druk van de PVV is ook in het hoofdlijnenakkoord afgesproken om de wet in te trekken.
Goed overleg
Als asielzoekers moeten worden verdeeld over het land, hoeft daar 'niet gelijk dwang en drang bij te zijn', aldus de minister. Ze gaat liever uit van goed overleg en wil 'in eerste instantie werken aan de instroom'.
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
2. Om ondertussen de instroom te beperken en deze tot redelijke aantallen terug te brengen kan het beste een tweesporenbeleid worden gevolgd via:
a. het invoeren van Noodwetgeving, mits deze voldoende kan worden onderbouwd (denk als argumentatie bijvoorbeeld aan ernstige en langdurige ontwrichting van de samenleving) of via
b. het invoeren van Spoedwetgeving.
Met mogelijkheid a. wordt druk op de ketel gehouden. De onderliggende tekst kan eventueel ook (grotendeels) worden gebruikt voor het invoeren van de Spoedwetgeving. Beide wetten behoren uiteraard te voldoende aan vigerende wetgeving en rechtstatelijkheid.
In beide scenario's kunnen gerechtelijke uitspraken in een later stadium impact hebben op de wetgeving en niet alleen op Noodwetgeving.
Let op: dit onderdeel van de migratie kan niet goed worden behandeld als er onvoldoende visie en uitzicht is op de twee andere onderdelen: een goede afhandeling van een meer selectieve arbeidsmigratie en selectieve studiemigratie.