Advertentie
sociaal / Nieuws

Nog één keer op de bres voor de Spreidingswet

Praktisch of uit principe, iedereen heeft een mening over de Spreidingswet. De verdeelde Eerste Kamer debatteert maandag en dinsdag.

15 januari 2024
ANP Spreidingswet Eerste Kamer van der burg
ANP/Ramon van Flymen

Staatssecretaris Eric van der Burg verdedigt vandaag en morgen voor de laatste keer 'zijn' Spreidingswet. Daarna velt de Eerste Kamer op dinsdag 23 januari definitief haar oordeel. Hoewel alles gezegd lijkt raakt men niet uitgepraat over het wetsvoorstel. Zelfs nu, één week voordat definitief de knoop wordt doorgehakt, stromen de reacties en oproepen van belangenorganisaties, gemeenten en andere actoren nog steeds binnen. Of het voorstel het gaat halen is tot op heden niet zeker.

Teamleider dienstverlening

OVER-gemeenten
Teamleider dienstverlening

Contractmanager Ruimtelijke Uitvoering

JS Consultancy
Contractmanager Ruimtelijke Uitvoering

Kinderombudsvrouw

Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer schreef maandag in een brief aan de Eerste Kamer dat de situatie van de kinderen in de asielopvang ‘uitzichtloos en mensonterend’ is. Ze riep de senatoren op in te stemmen met de wet. ‘Hoewel de spreidingswet niet ideaal voor kinderen is, verwacht ik dat de kinderrechten beter gewaarborgd zullen zijn mét invoering van deze wet, dan zonder.’ Kalverboer meent dat met de Spreidingswet er op termijn een einde komt aan de zogenaamde ‘crisisnoodopvang’, tijdelijke opvangplekken waar de woonomstandigheden vaak minder zijn dan op permanente locaties. Naast Kalverboer deden ook Vluchtelingenwerk en de Nationale Ombudsman soortgelijke oproepen.

VNG, IPO en COA

‘Neem de Spreidingswet aan’, zegt ook Leonard Geluk, algemeen directeur van de VNG in een bericht op LinkedIn. De gemeenten bieden samen met het Interprovinciaal Overleg en het COA de Eerste Kamer deze week een petitie aan. ‘Gemeenten die structureel opvang bieden lopen al tijden tegen hun grenzen aan’, zegt Geluk. Een rondgang door Binnenlands Bestuur enkele maanden geleden liet dan ook zien dat zij, zijnde de gemeenten die veel asielzoekers opvangen, allemaal steun voelen voor de Spreidingswet. Ondanks dat ze soms begrip hebben voor sommige (principiële) tegenargumenten, of die zelfs steunen. De druk op de opvang weegt zwaarder.

Debat is begonnen

Maar tegenstand is er ook. Inmiddels is maandagochtend het debat in de Eerste Kamer afgetrapt. Senator Arie Griffioen van de BBB was de eerste spreker. Volgens zijn partij zijn er veel alternatieven voor de Spreidingswet. Dit voorstel tast volgens Griffioen de lokale autonomie van gemeenten aan. Ook zei hij dat de doorstroom van statushouders naar een woning een groot probleem vormen voor de asielopvang in Nederland. Zijn partij pleit voor zogenaamde ‘tussenlocaties’ waar asielzoekers met een verblijfsvergunning heen kunnen. De ruimte die vrijkomt in AZC’s zou dan gebruikt kunnen worden om de crisisnoodopvang op te heffen. VVD’er Marian Kaljouw gaf aan geen heil te zien in de Spreidingswet zolang de instroom gelijk blijft.

Van der Burg

Vandaag en morgen zullen de verhoudingen zich grotendeels gaan aftekenen, maar de uitslag zal van enkele stemmen afhangen. VVD staatssecretaris Eric van der Burg noemt het debat over ‘zijn’ Spreidingswet ‘heel spannend’ zo meldt het ANP. Zijn eigen partij stemde in de Tweede Kamer tegen, en zal dit in de Eerste Kamer hoogstwaarschijnlijk ook doen. Toch blijft Van der Burg achter het wetsvoorstel staan. ‘Ter Apel en de provincie Groningen pakken hun verantwoordelijkheid, maar dragen daarmee ook de lasten voor heel Nederland.’ De staatssecretaris is in de senaat aanwezig om vragen te beantwoorden.

Reacties: 10

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
De verdragen, wetten en regels die zijn er nog, maar het draagvlak voor het effectueren van het recht op asiel is er niet meer. In heel Europa niet. Het stelsel waarbij iedereen ter wereld in een ander land asiel kan aanvragen, dat dan getoetst moet worden en waarbij, als men het er niet mee eens is, geprocedeerd kan worden, is niet realistisch, niet uitvoerbaar, niet toekomstbestendig. Het is het idee van “rechtvaardigheid” versus de “mogelijkheden”. Het is een idee fixe dat dit nu het middel is wat de wereld verder helpt. Landen die wat willen betekenen voor veiligheid van vluchtelingen, moeten opnieuw gaan bepalen hoe zij dat willen realiseren. Zolang de politiek in de tunnel blijft zitten van het huidige stelsel, dan zullen we rare dingen blijven zien, zoals dit verzet tegen de spreidingswet. Een wet die op zich zeer logisch is.
R. D.
Laten we hopen dat er, zelfs bij de BBB, genoeg verstandige senatoren zijn die voor deze wet stemmen. De tijd van vrijwilligheid voor veel gemeenten is voorbij. Iedereen moet bijdragen.

Maar, laten we vooral niet vergeten dat deze asielcrisis er in Nederland niet had hoeven zijn als de VVD niet zowel het migratiebeleid als het woningbeleid gesloopt had en er voldoende opvangplekken én woningen zouden zijn, voor iedereen. Maar nee, Nederland moest ''sober en onaantrekkelijk'' zijn, wat in werkelijkheid uitmondde in mensonterend en misdadig. Bovendien heeft het überhaupt geen effect gehad.
Hielco Wiersma
Wie het debat rond de spreidingswet volgt is getuige van een boeiend schouwspel. Zeker met een weer goed op dreef zijnde staatssecretaris Van der Burg en het zoals gebruikelijk zeer goed gedocumenteerde en met zijn betoog en vragen uitblinkende 1e Kamerlid Van Rooijen.
Enkele saillante punten zijn toch wel:
1. de relatief geringe aandacht aan oplossingen voor de instroom.
2. het gemak waarbij een aantal belanghebbende actoren voorbij lopen aan de noodzaak om -naast de opvang- ook de instroom structureel goed en verantwoord te regelen. Voor een objectieve beoordeling van het dossier is dat voor de toekomst van essentieel belang.
Zonder voldoende aandacht aan de instroom ontstaan er namelijk na de inwerkingtreding van een spreidingswet -gelet op allerlei nieuwe mondiale oorlogsverwikkelingen- op korte tot middellange termijn nog grotere structurele problemen. Overigens zijn de opvangproblemen c.a. na de invoering niet snel op te lossen, ook dan zijn we gauw een jaar verder.
3. de toezegging van de staatssecretaris om noodzakelijke doorstroomlocaties binnen de grenzen van normale m2-prijzen volledig voor rekening van het Rijk te laten komen.
4. de kosten voor de asielopvang in enkele jaren stijgen van E 2,4 miljard naar
E 5 miljard in 2024 en mogelijk in 2025 naar E 7 miljard. Dit terwijl de ramingen in de respectievelijke begrotingen en de meerjarenbegroting duidelijk lager liggen (in 2026 E 2 miljard?).
Gesteld werd af en toe dat de uitgaven kunnen worden opgelost via ontschotting van de butgetten van de andere ministeries. Die ministeries hebben dan kennelijk te ruime begrotingen of stellen nieuwe investeringen uit waardoor via onderuitputting extra budget voor asielopvang vrijkomt.
Later in de middag wordt verder gegaan met de beantwoording van de resterende vragen.
Bert Bakker
De dag dat echt rechts aan de macht komt komt eraan. Kan misschien nu nog met kunstgrepen tegengehouden worden maar niet voor heel lang meer. En dan is die wet sowiso verdwenen.
Bert Bakker
Dat is wat je hier uiteindelijk mee oproept.
R. D.
''Echt rechts'', laat me niet lachen joh.
Bert Bakker
Je kunt je kop wel in het zand steken en een potje gaan lopen schamperen maar iets in te brengen heb je weer niet.
Men is het ten zeerste oneens met de gang van zaken en zal de extremen ondersteunen die zeggen wel voor ze op te komen want dat is het enige wat ze gelaten wordt.
Of dat slim is of niet is een hele grote tweede maar dezen laten je vallen als een baksteen ten faveure van van alles en nog wat en dat is onderhand wijd en zijd bekend.
Bert Bakker
Je kan het brengen zoals Hans en Hielce hier doen je kunt het ook naar de basis terugbrengen en dat is denk ik waar het op uit loopt binnen het bestel wat we hebben.
Bert Bakker
Pardon, Hielco
Hielco Wiersma
Inmiddels zijn we in kennis gesteld van de toch wel bijzondere besluitvorming van de 1e Kamerleden van de VVD -dit voorafgaande aan de stemmingen van a.s. dinsdag- namelijk dat zij vóór de Speidingswet zullen gaan stemmen (je kunt je trouwens wel afvragen of daarover dan vooroverleg heeft plaatsgevonden met de partijleiding van de VVD).
De conclusie is dat het er nu naar uitziet dat de invoering van de Spreidingswet a.s. dinsdag een feit zal zijn. Dat betekent tevens dat het nu van essentieel belang is dat er bij de invoering van deze wet jaarlijks ook immigratiecriteria worden vastgesteld. Wie is er niet benieuwd naar wat daarover op korte termijn aan de informatietafel uit de hoge hoed wordt getoverd? Vanuit de glazen bol beredeneerd kan het ook betekenen:
1. Nieuwe verkiezingen.
2. Aanpassing, niet invoering en/of latere intrekking van het huidige ontwerp voor de Spreidingswet.
3. Vooralsnog ga ik er vanuit dat er voor de diverse onderdelen migratie (asiel, arbeid en studie) jaarlijks criteria worden vastgesteld. 340 autonome Gemeenten/republiekjes die zelfstandig voor (de verdeling van) opvangfaciliteiten moeten zorgen is geen oplossing. In het kader van het algemeen belang is/blijft een Spreidingswet daarom noodzakelijk.
Bij het vaststellen van migratiecriteria moet de besluitvorming in ieder geval sporen (behoefte, balans, constistentie) met andere relevante beleidsterreinen.
Advertentie