Advertentie
sociaal / Nieuws

VNG verbaasd over uitspraken e-bikes

De gemeentekoepel is van plan de modelverordening Wmo aan te passen.

16 juli 2024
Jongere op e-bike
Shutterstock

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) is verbaasd over de recente uitspraken van de Centrale Raad van Beroep. Die bepaalt dat gemeenten niet zomaar Wmo-aanvragen voor elektrische fietsen mogen afwijzen. Het door de bestuursrechter gebruikte criterium noemt de gemeentekoepel ‘erg arbitrair’. Zij verwacht een toename van het aantal e-bike-aanvragen, met alle kosten van dien.

Regisseur wijkveiligheid

Duo+ in opdracht van Gemeente Uithoorn
Regisseur wijkveiligheid

Strategisch beleidsadviseur bestaanszekerheid

Duo+ in opdracht van Gemeente Uithoorn
Strategisch beleidsadviseur bestaanszekerheid

Onlangs bleek dat de gemeenten Heemskerk en Hengelo ten onrechte Wmo-aanvragen voor elektrische fietsen hebben afgewezen. De colleges van beide gemeenten waren van mening dat een e-bike een ‘algemeen gebruikelijk voorziening’ is. Maar volgens de Centrale Raad van Beroep (CRvB) kan dit vervoermiddel niet financieel worden gedragen met een inkomen op minimumniveau. In twee uitspraken werden de gemeenten teruggefloten. Het college van Heemskerk wordt opgedragen een nieuwe beslissing te nemen. In het geval van Hengelo verstrekt de CRvB aan de inwoner een maatwerkvoorziening voor de aanschaf van een e-bike.

Extra eis

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat aan Binnenlands Bestuur weten verbaasd te zijn over de twee uitspraken. De bestuursrechter had eerder al een extra eis toegevoegd. Zo moet een persoon met een minimuminkomen een ‘algemeen gebruikelijk voorziening’ kunnen betalen. ‘Nu voegt de CRvB daar nog een criterium aan toe, namelijk of de voorziening naar algemeen aanvaarde maatschappelijke opvattingen gangbaar is onder de gehele bevolking’, zegt een woordvoerder van de VNG.

Alle leeftijdsgroepen

De hoogste bestuursrechter in socialezekerheidszaken oordeelt dat deze voorwaarde niet geldt voor elektrische fietsen. Maar de gemeentekoepel plaatst kanttekeningen bij dat standpunt. ‘Er worden in Nederland de laatste jaren meer elektrische fietsen verkocht dan gewone fietsen, en de prijzen zijn gemiddeld genomen sterk gedaald’, betoogt de VNG-woordvoerder. Volgens haar maken mensen van alle leeftijdsgroepen gebruik van e-bikes. ‘Daarmee zou je de elektrische fiets evengoed wel gangbaar onder de gehele bevolking kunnen noemen.’ De VNG noemt dat criterium daarom ‘erg arbitrair’. ‘De CRvB zegt niet hoe gemeente dit kunnen vaststellen.’

Onduidelijk

De gemeentekoepel verwacht een toename van het aantal e-bike-aanvragen, met alle kosten van dien. Daarnaast zorgen de CRvB-uitspraken voor ‘onzekerheid’ voor gemeenten. Het is onduidelijk of andere voorzieningen die als algemeen gebruikelijk zijn bestempeld wel voldoen aan de nieuwe definitie van de rechter.  

Noodzaak

De VNG is van plan de modelverordening Wmo aan te passen. De achterban wordt geadviseerd om ‘goed onderzoek’ te doen naar ‘de noodzaak voor een elektrische fiets’. ‘In veel gevallen zal een gewone fiets ook toereikend zijn voor de mobiliteit’, vermoedt de woordvoerder. In tegenstelling tot een e-bike is die ‘wel algemeen gebruikelijk.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

T. Simpelmans
Een SUV lijkt mij ook een algemeen gebruikelijk voorziening, die ook financieel niet kan worden gedragen met een inkomen op minimumniveau. Kortom:
Porsche Cayennes voor iedereen!
Nico Bos
Een Canta of MAX mobiel is het maximale haalbare bij de WMO, dus reken je niet rijk :-)
https://www.welzorg.nl/klantenservice/meestgestelde-vragen/canta-brommobiel-max-mobiel/
Hielco Wiersma
Is de VNG alleen verbaasd? Wat vindt het desbetreffende ministerie hier eigenlijk van? Of wordt dit zo langzamerhand het failliet van ons sociale stelsel?
Advertentie