Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Tweede Kamer wil bouwen en overstemt het lokale bestuur

De Kamer nam dinsdagmiddag 21 moties aan om de woningbouw te versnellen.

05 november 2024
Nieuwe hoogbouw in het Amstelkwartier in Amsterdam.
Nieuwe hoogbouw in het Amstelkwartier in Amsterdam.ANP

Een motie die de woningbouwcorporaties fiscaal wil helpen, haalde het dinsdagmiddag in de Tweede Kamer niet tijdens een stemming over tientallen woningbouwmoties. Maar de 21 moties die wel werden aangenomen, tonen alsnog hoezeer de Kamer de woningbouw wil aanjagen en zonodig de wensen van het lokale bestuur wil overstemmen.

Manager Natura 2000

ODBN
Manager Natura 2000

Strategisch Adviseur Mobiliteit met focus op OV

JS Consultancy
Strategisch Adviseur Mobiliteit met focus op OV

130 euro extra

Corporatiekoepel Aedes dringt er al langer op aan dat woningcorporaties gevrijwaard worden van de Europese ATAD-richtlijn, die gericht is tegen belastingontwijking. Als gevolg van de Nederlandse interpretatie van deze richtlijn uit 2016 moeten corporaties meer vennootschapsbelasting betalen. In 2023 was het totaal circa één miljard euro. Volgens Aedes zijn haar leden nu 130 euro extra kwijt per corporatiewoning. Maar een motie van PvdA-GroenLinks, SP en ChristenUnie om dit te verhelpen, vond dinsdag onvoldoende steun.

Bleizo-West

Wél een meerderheid achter zich kreeg een motie om een taskforce voor industriële woningbouw op te richten, en tegenwerk te bieden aan mogelijke extra eisen aan fabrieksmatig geproduceerde woningen door lokaal bestuur.

Dit was dinsdagmiddag niet de enige aangenomen motie waarin de Tweede Kamer eigen afwegingen van het lokale bestuur ontmoedigt.

Zo wil een meerderheid van de Kamer dat de regering ervoor zorgt dat, niettegenstaande wat de provincie Zuid-Holland beslist, de locatie Bleizo-West in de gemeente Lansingerland aangemerkt gaat worden als een nieuwe, grootschalige woningbouwlocatie en ‘al het nodige in het werk te stellen’ dat in Lansingerland snel de spade in de grond gaat. Bovendien werd een motie aangenomen om ‘gemeenten op te roepen om geen bovenwettelijke eisen op te leggen aan nieuwbouwwoningen en toezicht te houden op de naleving hiervan’.

Het Duitse model

Het woningbouwtempo moet rap omhoog, besloot de Tweede Kamer dinsdag in meerderheid: daarom wordt de regering opgeroepen ‘het wettelijk instrumentarium optimaal te benutten om tot versnelling van woningbouwprojecten te komen, lerend van de Crisis- en herstelwet’; om ‘locaties breed verspreid over Nederland aan te wijzen en belemmeringen te slechten’; om te doorbreken dat provincies en gemeenten buitenstedelijke woningbouwlocaties tegenhouden; om met een wetsvoorstel te komen dat zorgt voor duurdere griffierechten, met de hoop dat er dan qua woningbouw minder hogerberoepszaken bij de Raad van State eindigen; om in diezelfde lijn onderzoek te doen naar een voortoets naar Duits model ‘om langdurige beroepsprocedures te voorkomen’.

De zachte stem

D66-Kamerlid Hans Vijlbrief kwam tot slot op voor ‘de zachte stem op de woningmarkt’, oftewel de woningzoekenden. Hij kreeg een meerderheid achter zijn voorstel om zowel gemeenten als de rijksoverheid een raad van woningzoekenden op te laten richten. Met als doel dat deze groep burgers gehoord wordt en invloed kan uitoefenen op woningbouwbeleid.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
De politiek heeft na 2010 o.a. van de woningbouwsector een grote chaos gemaakt. Voor het realiseren van voldoende (sociale) woningbouw behoort de Overheid -zonodig met doorzettingsmacht- gewoon te zorgen voor voldoende locaties en soepel verlopende procedures. Bovendien behoort de Overheid daarvoor uit de allgemene middelen voldoende financiële middelen vrij te maken. De vanaf 2012 op de woningmarkt gerealiseerde bezuinigingen (o..a. verhuurdersheffingen en opbrengsten van andere belastingen) werden immers ook over die algemene middelen uitgesmeerd en opgeslokt. Nu blijkt dat er destijds verkeerde beslssingen zijn genomen behoren deze via dezelfde route te worden teruggedraaid. Woningbouw kan alleen tot stand komen via excellente samenwerking tussen én de Overheid (facilitair en infrastructuur), én de Woningbouwcorporaties en én de Beleggers.
Hielco Wiersma
De kostprijs van een woning wordt vaak voor meer dan 50% -dus in hoge mate- bepaald door de hoogte van de grondkosten (inclusief infrastructuur, bijdrage bestaande voorzieningen). Met industriële bouw is waarschijnlijk wel bouwtijd te winnen, maar (waarschhijnlijk) in mindere mate in de kwaliteit en de bouwkosten sec. Op de totale kosten van een woning (grond + bouw) zijn de bouwkosten sec in verhouding namelijk niet eens zó hoog.
Frank van Unen
Even samenvatten:
1. Woningcorporaties extra belasting laten betalen. Dus die hebben minder geld om hun werk te doen en hun huurders zijn duurder uit.
2. Slecht ontworpen fabriekswoningen voorschrijven. Dit gaat ons over 30 jaar een dure stadsvernieuwingsoperatie kosten. Is dit ten behoeve van goede woningen, of is het om de grote bouwbedrijven te helpen hun fabrieken lucratief te krijgen?
3. Eerst de Omgevingswet erdoor drukken die lokaal maatwerk tot doel heeft en vervolgens lokale afwijkingen van de wettelijke normen gaan tegenhouden. Zwalkend overheidsbeleid?
4. Griffierechten hoger, zodat alleen rijke mensen het geld bijeen kunnen brengen om hun bezwaren te uiten.
5. Woningzoekenden laten meepraten. Het is ongetwijfeld goed bedoeld, maar wie gaat er dan in zo'n praatgroep zitten? En waar gaat die dan over praten? Word je eruit gezet als je iets hebt gehuurd of gekocht?
Advertentie