Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Provincie en gemeente: open Lelystad Airport

Flevoland en Lelystad hopen dat de minister nog dit jaar akkoord geeft voor ‘een operationele vakantieluchthaven’ in Lelystad.

ANP
29 augustus 2024
Leystad Airport
Shutterstock

De provincie Flevoland en de gemeente Lelystad dringen er bij minister Barry Madlener (Infrastructuur) op aan om Lelystad Airport te openen voor vakantievluchten. Zij hebben de bewindsman hierover een brief gestuurd.

Beleids- en programmaregisseur Ondergrond

Gemeente Tilburg
Beleids- en programmaregisseur Ondergrond

Medewerker Buitenlandstrategie DG Landelijk Gebied en Stikstof

JS Consultancy
Medewerker Buitenlandstrategie DG Landelijk Gebied en Stikstof

Commerciële vluchten

In de brief verzoeken ze ‘om de gedane beloftes door eerdere kabinetten waar te maken en zo spoedig mogelijk een besluit te nemen over de openstelling’ van het vliegveld. Ze hopen dat Madlener nog dit jaar akkoord geeft voor ‘een operationele vakantieluchthaven’ in Lelystad, zodat ‘in het najaar van 2025 de eerste commerciële vluchten kunnen vliegen’. Het vliegveld is klaar voor opening, zo stellen provincie en gemeente.

Werkgelegenheid

Volgens de partijen is de opening van de luchthaven ‘belangrijk om de werkgelegenheid in gelijke tred te laten lopen met de groei van de inwoners’ in Lelystad. De stad staat ‘aan de vooravond van een schaalsprong tot een financieel zelfstandige, economisch sterke en sociaal veerkrachtige stad van minimaal 120.000 inwoners’.

Het besluit om Lelystad Airport al dan niet te openen voor vakantievluchten werd eerder op de lange baan geschoven. Na een kabinetsval in 2021 stelde de Tweede Kamer de opening uit. Na de val van het kabinet-Rutte IV in 2023 werd het onderwerp controversieel verklaard, ofwel voor besluitvorming overgelaten aan een volgend kabinet.

Laag overvliegen

Lelystad werd jaren geleden aangewezen als achtervang voor Schiphol, maar de opening is telkens uitgesteld. In de Tweede Kamer zijn de meningen verdeeld. Een oproep van de Partij voor de Dieren eerder dit jaar om het vliegveld definitief niet in gebruik te nemen, kreeg steun van linkse partijen, maar ook van NSC, CDA en BBB.

Bij sommige politieke partijen zijn er zorgen over het laag overvliegen van vliegtuigen van en naar Lelystad Airport, mogelijk ook over de Veluwe. Ook zijn er zorgen over de natuur en het klimaat.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Een reeds aangelegd vliegveld, ter waarde van ca. 1 miljard euro, kan je natuurlijk niet werkloos laten liggen. Of heeft ons land soms te veel geld om handen en kan de politiek dit bedrag zomaar over de balk gooien? Voor dit soort debacles betalen burgers toch geen belasting!
Nico Bos
Achteraf gezien is het upgraden van dit 51 jaar oude vliegveldje (Lelystad bestond toen nog niet) een enorme strategische blunder geweest. Ook de EU heeft zich ermee bemoeid. Aan de ene kant wil die volledig aan het zgn. non-discriminatiebeginsel vasthouden, terwijl de regering (VVD) altijd voor het selectiviteitsbeleid ging en dat gaat niet samen. De huidige 100.000 vluchten per jaar zijn acceptabel. Laat men de optie in zee nog maar eens evalueren, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Schiphol_op_Zee voordat men ook die locatie verziekt met een windmolenpark.
Advertentie