Stikstofuitstoot Lelystad Airport op Natura2000 groter dan gemeld
De PAS-melding die Lelystad Airport op 3 mei 2019 heeft gedaan, klopt niet, blijkt uit een Kamerbrief van minister Christianne van der Wal.
De stikstofdepositie op Natura2000-gebieden blijkt hoger en betreft andere gebieden dan de PAS-melding (Programma Aanpak Stikstof) aangeeft. De hoogste depositie volgens de melding van Lelystad Airport was 0,59 mol/ha/jaar op de Veluwe, terwijl ‘de feitelijk beoogde situatie’, aldus minister voor Natuur en Stikstof Christianne van der Wal-Zeggelink (VVD), leidt tot een hoogste depositie van 4,12 mol/ha/jaar in Naardermeer. De minister moet als bevoegd gezag controleren of PAS-meldingen in aanmerking komen voor legalisatie.
Warmte-inhoud
Dat de neerslag op natuurgebieden hoger is dan gemeld, komt door twee zaken. De warmte-inhoud van de uitlaatgassen blijkt, uitgaande van ‘de feitelijk beoogde situatie’, lager dan het vliegveld had aangegeven. Deze warmte-inhoud is bepalend voor hoe hete gassen opstijgen en zich vervolgens bij het afkoelen verspreiden. Hoe groter de warmte-inhoud, hoe groter het gebied waarover de stikstof wordt verspreid en verdund. Het vliegveld meldt een warmte-inhoud van 43 megawatt, wat leidt tot een onderschatting van de depositie op nabijgelegen Natura2000-gebieden. ‘De feitelijk beoogde situatie’, zo meldt de minister, leidt tot een warmte-inhoud van 0 megawatt.
Snelwegen
Ook de verkeersaantrekkende werking van het vliegveld is onvoldoende meegenomen in de PAS-melding. Die laat verkeer buiten Flevoland buiten beschouwing. Terwijl het verkeer dat over snelwegen in Noord-Holland en Utrecht naar het vliegveld rijdt ook moet worden meegenomen.
Bevoegd gezag
De controle van de melding van Lelystad Airport valt onder het legalisatieprogramma PAS-meldingen, dat dient om alle meldingen die onder het PAS zijn gedaan te legaliseren. Minister Van der Wal moet, als bevoegd gezag voor Lelystad Airport, controleren of de PAS-melding van voldoet aan de criteria Regeling natuurbescherming en in aanmerking komt voor legalisatie. Dat blijkt dus niet zo te zijn.
Bronmaatregelen
‘Dit besluit betekent niet dat de opening van Lelystad van de baan is’, schrijft Van der Wal aan de Kamer. Lelystad Airport kan niet meer ‘rekenen op stikstofruimte uit het bronmaatregelenpakket’, maar moet nu zelf bronmaatregelen nemen om een vergunning Wet natuurbescherming te krijgen voor de 10.000 aangevraagde vliegtuigbewegingen.
Reacties: 1
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.