Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Géén Lelystad Airport compenseert stikstof 70.000 huizen'

Volgens samenwerkende actiegroepen staat Lelystad Airport op plaats 20 in de top 100 van piekbelasters.

ANP
17 oktober 2022
Lelystad Airport
Lelystad AirportShutterstock

Als het kabinet definitief een streep haalt door de komst van vakantievliegveld Lelystad Airport, levert dat stikstofruimte op voor de bouw van 70.000 woningen per jaar. Dat hebben de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) berekend aan de hand van cijfers van het regionale vliegveld. Volgens SATL staat Lelystad Airport op plaats 20 in de top 100 van piekbelasters. De regionale luchthaven zal bovendien nog stijgen op die lijst, want een deel van de berekeningen deugt niet en wordt overgedaan.

Interim manager SBZ S15/16

JS Consultancy
Interim manager SBZ S15/16

Beleids- en programmaregisseur Ondergrond

Gemeente Tilburg
Beleids- en programmaregisseur Ondergrond

Rekenfouten

SATL vertegenwoordigt 25 actiegroepen uit vijf provincies die tegen de uitbreiding van Lelystad Airport zijn. Lelystad zou 45.000 vakantievluchten van het overbelaste Schiphol moeten gaan overnemen. Bij burgers en overheden leven echter zeer veel bezwaren tegen het laagvliegen en de natuur- en milieubelasting die dan ontstaat. Deskundigen van SATL hebben in de loop der jaren al diverse malen (reken)fouten in de overheidsplannen rond Lelystad Airport ontdekt. Zo onderzoekt het Openbaar Ministerie momenteel of er opzettelijk is gesjoemeld met stikstofberekeningen van het vliegveld.

SATL noemt het onverteerbaar dat boeren zich door de stikstofcrisis in hun bestaan bedreigd weten, terwijl het ministerie van Infrastructuur tegelijkertijd doorgaat met het bedenken van manieren om Lelystad Airport te kunnen openen. Zo zou Schiphol gaan inkrimpen en daardoor minder stikstof uitstoten, maar dat is "een waterbedeffect" als Lelystad tegelijkertijd uitbreidt, aldus SATL. De actiegroep zegt maandag in een brief aan de ministers Christianne van der Wal (Stikstof) en Marc Harbers (Infrastructuur) desnoods opnieuw naar de rechter te zullen stappen. (ANP)

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
Helaas voor de actiegroepen betekent 70.000 huizen ca. 180.000 inwoners extra. Die mensen rijden auto, recreëren, eten en willen ook op vakantie. Er zijn specifieke bronnen van stikstof, die kunnen we voor een deel naar het buitenland verplaatsen, maar overbevolking is de grootste aanjager. We zijn met te veel op de aarde en zeker in dit land. De schade is: gemiddelde ecologische voetafdruk x aantal mensen. Aan beide factoren moet gewerkt worden, ik hoop dat de actiegroepen dat zien. Anders staan zij met hun rug naar de wetenschap. Die 180.000 extra inwoners willen trouwens ook vliegen. Bevolkingsgroei is een autonome aanjager van het vliegverkeer.
Ronan Drost
Het bouwen van een huis staat niet gelijk aan het creëren van twee nieuwe inwoners. Het kan ook goed zijn dat hierdoor een inwonend kind de kans krijgt om uit huis te gaan. Dat iemand op de wachtlijst eindelijk een huis kan kopen/huren. Statushouders in een huis geplaatst kunnen worden etc.
Hielco Wiersma
Het vliegveld Lelystad lijkt een zeer duur grapje van één van de Kabinetten Rutte.
Ca. 1 miljard euro investeren voor een naar het nu lijkt waardeloze investering. Soms 'rollen er koppen' voor lagere bedragen.
Advertentie