Er ligt geld klaar voor emissieloos bouwen: vraag SPUK SEB aan!
Meerkosten (deels) vergoed bij inzet emissieloos materieel.
![vladzak breda elektrische kraan](https://cdn.binnenlandsbestuur.nl/styles/hero/cloud-storage/2025-02/vlaszak-elektrischekraan%20730.jpg?itok=v9wwcRJi)
Met de Regeling stimulering Schoon en Emissieloos Bouwen voor medeoverheden (SPUK SEB) kun je als gemeente, provincie of waterschap het gebruik aanmoedigen van emissieloze bouwmachines en vaartuigen bij aanbestedingen. Een uitkomst, vertelt Marieke van Liere, beleidsadviseur Verduurzaming bij de gemeente Breda. De gemeente ontving vorig jaar voor verschillende projecten geld vanuit de regeling. Welke tips geeft Marieke om de aanvraag te vergemakkelijken?
Wij proberen kleinere projecten zo veel mogelijk te bundelen in één aanvraag.”
Meerkosten dekken
Het programma Schoon en Emissieloos Bouwen helpt medeoverheden om stapsgewijs toe te werken naar het inzetten van emissieloos materieel. Zo kunnen provincies, gemeenten en waterschappen die het convenant SEB hebben ondertekend, gebruik maken van de Regeling stimulering schoon en emissieloos bouwen voor medeoverheden (SPUK SEB). Dit is een financiële regeling die een deel van de meerkosten dekt die medeoverheden maken wanneer zij emissieloos materieel laten inzetten bij hun aanbestede werkzaamheden aan mobiliteitsinfrastructuur. Marieke: “Aannemers die dit soort materieel willen gebruiken, moeten dat vaak nog doen tegen een meerprijs ten opzichte van brandstof. Omdat de materieelstukken een hogere afschrijfprijs hebben of omdat zij laadvoorzieningen moeten regelen. Deze prijs berekenen zij door in hun inschrijvingen. Die meerkosten kunnen wij weer dekken uit de SPUK SEB-gelden.”
Bereid de aanvraag goed voor
De gemeente vroeg de SPUK SEB aan voor verschillende projecten. Zo ontving de gemeente financiële ondersteuning voor het langlopende asfaltonderhoudscontract, en diverse reconstructieprojecten, zoals de aanleg van een rotonde of het herinrichten van straten. Hierbij vormde een goede voorbereiding het halve werk. Marieke: “Zo helpt het als je bij de aanvraag weet wat de aannemer gaat inzetten, of hier in ieder geval een inschatting van kunt maken. Die inschatting maken wij bijvoorbeeld op basis van onze ramingen of onze stikstofberekeningen. Daarnaast is het belangrijk om je van tevoren in te lezen in de SPUK voorwaarden, zodat je weet welke typen werkzaamheden onder de regeling vallen.”
Krijg de juiste mensen bij elkaar
Wel bleek het een uitdaging voor de gemeente om de juiste mensen bij elkaar te krijgen voor de aanvraag. Marieke: “Dat was best een zoektocht. Zo heb je de persoon nodig die gaat over de financiële verantwoording, iemand die met e-Herkenning niveau 3 kan inloggen, en iemand die inhoudelijk betrokken is. Zij moeten allemaal samenkomen om te zorgen dat de regeling aangevraagd én verantwoord wordt. Je moet dan ook goed binnen de organisatie kijken waar die taken zijn belegd.”
Bundel alles tot één aanvraag
Marieke tipt andere gemeenten die de SPUK SEB gaan aanvragen om kleinere projecten die intern uit hetzelfde budget worden betaald, te bundelen tot één aanvraag. Als dat mogelijk is natuurlijk. “Wij hebben dat eerst niet gedaan, waardoor we veel tijd kwijt waren aan het inregelen van al die aanvragen. Als je de regeling maar voor een klein bedrag aanvraagt, bijvoorbeeld onder de € 10.000,-, dan is het eigenlijk al niet de moeite. Het scheelt tijd als je voor al die kleine projecten van hetzelfde raamcontract of programma maar één aanvraag hoeft in te dienen. In de voorbereiding, maar ook in de verantwoording.”
Vragen? Neem contact op
Tot slot raadt Marieke aan om contact op te nemen met het Ondersteuningsprogramma van SEB of de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) wanneer je vragen hebt over de aanvraag. “Zij hebben mij enorm geholpen. Bij vragen die ik had over de SPUK, maar ook wanneer ik niet zeker wist of een project wel aan de voorwaarden voldeed. Daarnaast bieden zij een model materieelinzetplan, waarmee je goed je aanvraag kunt voorbereiden. Het ondersteuningsprogramma SEB staat ook altijd klaar om je te helpen bij vragen. Zo hebben zij een infosheet over hoe de SiSa-verantwoording (Single information, Single audit) werkt. De vragen die jij hebt, spelen vaak ook bij andere overheden, dus vaak ligt er al een oplossing voor je klaar. Dat maakt het aanvragen heel makkelijk. Dus ben je bezig met het aanvragen van de regeling en weet je iets niet zeker? Stuur gewoon een mailtje en je wordt heel goed geholpen!”
![Marieke van Liere, beleidsadviseur Verduurzaming bij de gemeente Breda.](https://cdn.binnenlandsbestuur.nl/2025-02/Marieke%20Breda%20730.jpg)
De feiten over SPUK SEB op een rij
Met de regeling stimulering Schoon en Emissieloos Bouwen voor medeoverheden krijg je (deels) de meerkosten vergoed voor de inzet van emissieloos materieel. De SPUK SEB is vanaf 14 januari weer geopend en staat open voor aanvragen tot en met 12 september 2025.
- Hoeveel SPUK SEB is er?
- Er is in 2025 € 51 miljoen voor aanbestede bouwwerkzaamheden die vallen onder het Mobiliteitsfonds.
- Voor andere aanbestede bouwwerkzaamheden is er daarnaast € 20 miljoen.
- Per aanvrager is het maximum € 1 miljoen inclusief btw. - Voor wie?
- Alleen gemeenten, provincies en waterschappen die het convenant SEB ondertekend hebben in 2024.
- Tekenen van het convenant SEB kan ook in 2025 voor de SPUK SEB 2026 (nog onder voorbehoud). - Tips voor het aanvragen van de SPUK SEB?
- Gebruik het model materieelinzetplan
- Maak gebruik van de helpdesk van RVO
- Ga voor alle informatie over de voorwaarden en het aanvraagproces naar de website van RVO.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.