Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Burger op de stoel van bestuurder

Om burgers de keuzes van bestuurders te laten ervaren, mochten ze in de besluitvorming over de Oude Lijn op de bestuurdersstoel zitten.

31 januari 2025
Burger aan het stuur
Shutterstock

Rond een spoorlijn in Zuid-Holland is burgerparticipatie anders ingekleurd. Naast de traditionele zaaltjes kunnen burgers twintig minuten de rol van bestuurders overnemen en keuzes maken. Maar werkt dat eigenlijk wel? 'Jan en Miep hebben vaak heel specifieke kennis.'

Strategisch portfoliomanager

Latentis in opdracht van Waterschap Limburg
Strategisch portfoliomanager

Projectmanager Civiele Techniek

Yacht
Projectmanager Civiele Techniek

Meegepraat

Komende jaren verrijzen er in het gebied langs de Oude Lijn, een spoortraject tussen Leiden en Dordrecht, 170.000 woningen. In de Zuidelijke Randstad komen er 400.000 inwoners bij,­vertelt Simon Fortuyn, bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De Oude Lijn is daarmee ‘echt ongelooflijk belangrijk’, aldus Fortuyn, die namens de partij Leefbaar 3B wethouder is in Lansingerland. Een deel van de lijn heeft slechts twee sporen, terwijl er vier nodig zijn. Daarom gaat de lijn komende jaren op de schop. Daarnaast staan de aanleg van vier nieuwe stations en de vernieuwing van vier bestaande stations op de planning. Via een zogenaamde Participatieve Waarde Evaluatie (PWE) hebben burgers hierover meegepraat.

Te lang

‘Burgers willen genuanceerd participeren en tegelijkertijd niet te lang’, zegt Niek Mouter van Populytics, een spin-off van de TU Delft, waar PWE is bedacht. De kern van de methode is dat inwoners twintig minuten op de stoel van bestuurders plaatsnemen en keuzes maken. Het gaat daarbij vooral om de vraag waar het budget wel of niet aan wordt besteed. Volgens Mouter vinden veel mensen zo’n inwonersavond te lang duren. In zaaltjes waar bijvoorbeeld wordt gepraat over windenergie ziet hij alleen gepensioneerden, mensen die heel erg tégen zijn, en mensen die zichzelf graag horen praten.

Coronamaatregelen

PWE is meerdere keren toegepast voor het RIVM over de coronamaatregelen, vertelt Mouter. In het Rotterdamse kantoor van de MRDH is hij aan tafel geschoven bij Fortuyn en Helga Cuijpers, regiodirecteur Randstad Zuid bij ProRail. Vervolgens liet het ministerie van Infrastructuur en Water­staat weten de methode ook te willen toepassen bij de plannen voor de Oude Lijn. Aan die PWE hebben 7.421 burgers meegedaan. Bijna 17 procent was jonger dan 25, benadrukt Mouter. 

BB Je zou kunnen zeggen: participatie doen we normaal in zaaltjes.

Helga Cuijpers:  ‘We hebben dit omarmd omdat we zagen dat er een andere groep wordt aangesproken. En wat leuk is, is dat je mensen die meedoen aan de enquête even op de stoel zet van de bestuurder die een afweging moet maken. Wil je meer groen of meer fietsenstallingen? Wil je een mooier station of meer fietspaden?’

Uit de enquête is nadrukkelijk gekomen: we kiezen niet voor een tunnel

BB Heeft PWE iets opgeleverd waardoor jullie het nu anders doen?

Voor Fortuyn is een van de belangrijkste uitkomsten dat ze tussen Delft Campus en Schiedam viersporigheid gaan aanleggen: ‘Daarvoor waren er vier varianten. In de vraagstelling was het budget leidend: we hebben anderhalf miljard, meer is er niet. Zowel een geboorde tunnel als een tunnel in een bak zou te veel kapitaal opeten om de rest te kunnen realiseren. Uit de enquête is nadrukkelijk gekomen: we kiezen niet voor een tunnel; we kiezen ervoor om andere ambities op de lijn waar te maken. Dat is hartstikke mooi, dat je dat eruit kunt halen.’

Cuijpers noemt als voorbeeld station Dordrecht-Leerpark, ten zuiden van Dordrecht Centraal. De Oude Lijn vanuit Leiden tot hier te laten doorlopen vraagt een zeer grote en dure infrastructurele aanpassing. De PWE laat zien ‘dat mensen dat een heel zware investering vinden.’ Dus wordt nu gewerkt aan een magerdere variant.

BB Roept PWE niet op dat burgers vooral de ‘redelijke’ middenoptie kiezen?

Fortuyn ontkent: ‘Wij hebben eenzelfde instrument voor de speeltuinen. Als een speeltuin ingericht moet worden, wordt tegen belanghebbenden gezegd: “Dit is het budget, kinderen, ouders, maakt u het maar.” Dan zien ze hun eigen Sinterklaaslijstje en denken: o shit, dat komt niet uit. Dan gaan ze overleggen en uiteindelijk maken ze hun eigen speelplek.’

BB Daar moet de gemeenteraad dan ook iets mee. Je kunt het dan niet zomaar naast je neerleggen.

Fortuyn: ‘Als de raad andere keuzes maakt, dan moet ze het uitleggen.’

Volgens Mouter is het niet bezwaarlijk als bestuurders niet alle voorkeuren van bewoners overnemen. Hij verwijst naar een PWE-traject over het energiesysteem in opdracht van Rob Jetten (D66), voormalig minister voor Klimaat en Energie. ‘Die heeft toen van vijf punten gezegd: dat ga ik doen, maar één punt niet.’ Burgers vonden dat ‘prima’, stelt Mouter. Ze vinden dat hun mening serieus genomen moet worden, maar het hoeft niet ‘klakkeloos worden overgenomen’.

BB De intentie is dus niet alleen om de mening van ‘Jan en Miep van het burgercomité’ te kennen, maar ook om te achterhalen wat een doorsnede van de bevolking wil?

Cuijpers: ‘Ja.’

BB Maar je kunt met een PWE ook Jan en Miep mooi neutraliseren.

Mouter: ‘We hebben dit nu tachtig keer gedaan in Nederland. Ik heb niet meegemaakt dat PWE de inspraak via zaaltjes  vervangt. Jan en Miep hebben vaak heel specifieke kennis. We doen veel over windmolens. Daar zie je dat een paar mensen zo erg met zo’n dossier bezig zijn, die voegen dan toch nog wat toe aan zo’n raadpleging.’ En ook voor een klein groepje felle dwarsliggers kan PWE goed uitpakken, meent hij: ‘Zij vinden het ook vervelend dat steeds tegen hen wordt ­gezegd: “Jullie zijn niet representatief.” Nu kunnen zij zeggen: “Ik vind dit, maar al die burgers vinden dat. Daar moet ik ook over nadenken.”’

We hebben in twee gemeenten gezien dat het echt polarisatie kan dempen.

BB Dus het doel is het verkrijgen van een rijker landschap van argumenten?

Mouter beaamt het: ‘We hebben in twee gemeenten gezien – Hoeksche Waard over zondagsrust en in Súdwest-Fryslân over windmolens – dat het echt polarisatie kan dempen. Die gepolariseerde groepen zien de middengroep en denken: ik moet toch een klein stapje maken naar de ander, anders word ik niet meer serieus genomen.’

BB Zien jullie het als bestuurders ook op die manier?

Fortuyn: ‘Het hangt sterk van het onderwerp af. We praten nu over de Oude Lijn. Je kunt niet met iedereen individueel in gesprek gaan. Dan moet je wel dit soort processen toepassen.’ De wethouder heeft zo zijn eigen recht-toe-rechtaanopvatting over participatie: ‘Participatie is erg goed, maar uiteindelijk moet je wel een beslissing nemen. En je moet accepteren dat niet iedereen het ermee eens is. In negen van de tien gevallen is iedereen achteraf blij met de ingreep. Het is vaak koudwatervrees die aan de voorkant het gesprek zo moeilijk maakt.’ Van de participatie in de zaaltjes heeft hij geen hoge pet op; de gesprekken, de standpunten. ‘Dat is ook waarom ik zo’n hekel heb aan die burgerparticipatie. Ja, dat mag ik gerust zeggen. Omdat het niet representatief is. Je hebt een heel grote zwijgende meerderheid.’

BB Met PWE dwing je de burger om mee te denken en kan-ie niet lekker makkelijk klagend achteroverleunen.

Cuijpers: ‘Precies, ja, dat is het. Ga maar eens op die stoel zitten en maak maar eens die afweging.’

Lees het hele verhaal deze week in BB02 (inlog). 

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie