Een proactieve en risicogestuurde aanpak.
0 verkeersdoden in 2050. Hoe kan uw verkeersveiligheidsbeleid daaraan bijdragen?
Het kabinet streeft naar nul verkeersdoden in 2050. Dit betekent dat er een jaarlijkse krimp van minimaal 11% nodig is. Op dit moment wordt dat percentage echter bij lange na niet gehaald, sterker nog, het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers in Nederland is afgelopen jaar gestegen van 203 naar 229. Met alle persoonlijke ellende en hoogoplopende kosten van dien. Een van de manieren om het aantal verkeersslachtoffers concreet te reduceren, is een risicogestuurde en datagedreven aanpak. In deze whitepaper gaan Arcadis, Cyclomedia en DOK data in op de mogelijkheden om een risicogestuurde en datagedreven component toe te voegen aan uw bestaande aanpak van verkeersveiligheid voor fietsers. We beschrijven veel voorkomende knelpunten die gemeenten en provincies ervaren bij het introduceren van een degelijke aanpak van verkeersveiligheid, evenals als manieren om deze te overwinnen. Een bijdrage leveren aan het verminderen van verkeersdoden is is eenvoudiger dan u wellicht op voorhand denkt. Ook u kunt op basis van beschikbare data goed onderbouwde keuzes maken en een grotere verkeersveiligheid realiseren in uw gemeente of provincie.
Highlights
! Het aantal verkeersongevallen met fietsers daalt onvoldoende
! Goede data over onveilige fietsverkeerssituaties is niet goed beschikbaar
! Dit maakt proactief en risico gestuurd beleid een lastige opgave
! De Fietsveiligheidsscan is hiervoor een toegankelijke oplossing
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.