Kwart meer betaalde parkeerplekken in gemeenten
Het aantal parkeerplekken waarvoor betaald moet worden steeg in twee jaar tijd met 23,4 procent.
Steeds meer gemeenten voeren betaald parkeren in of breiden bestaande zones uit. Uit cijfers van databedrijf Spotzi blijkt dat het aantal parkeerplekken waarvoor betaald moet worden in twee jaar tijd met 23,4 procent is gestegen. Deze groei komt bovenop een toename van 30,5 procent tussen 2013 en 2022, zo meldt EenVandaag.
Meer auto’s en drukte
Opvallend is dat niet alleen grote steden als Den Haag, Rotterdam en Utrecht het betaald parkeren uitbreiden, maar ook kleinere gemeenten zoals Renesse, Harlingen en Dijk en Waard. Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft omschrijft tegen EenVanaag de uitbreiding van betaald parkeren als een logische ontwikkeling. ‘We krijgen meer auto's in Nederland en er is vaak niet de ruimte om die te stallen. Dat betekent dat in gebieden net buiten het centrum, waar nu nog gratis geparkeerd kan worden, de parkeerdruk vaak zo hoog wordt dat het verstandig is om betaald parkeren in te voeren’.
Van steden tot dorpen
De trend om betaald parkeren in te voeren is al lang niet meer beperkt tot de grote steden. Ook kleinere plaatsen zien zich genoodzaakt om actie te ondernemen. Naast de stedelijke uitbreiding vallen de forse stijgingen in kleinere gemeenten op. Dit beleid lijkt zowel gericht op het beheersen van parkeerdruk als op het genereren van extra inkomsten.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.