Advertentie
financiën / Nieuws

Kabinet: Medebewindstaken 'niet in kaart te brengen'

Minister Heinen vindt het verzoek van de oppositie, om medebewindstaken van gemeenten financieel te onderbouwen, te omvangrijk.

07 oktober 2024
CDA Kamerlid Inge van Dijk ANP
CDA-Kamerlid Inge van DijkANP/Hollandse Hoogte/Dijkstra BV

Het kabinet wil niet in kaart brengen welke medebewindstaken gemeenten allemaal uitvoeren en deze taken inhoudelijk en financieel onderbouwen. Het is niet te doen, zei minister Heinen tijdens de algemene financiële beschouwingen. CDA-Kamerlid Inge van Dijk diende samen met Kamerleden van D66, SGP, en ChristenUnie een motie in. Volgens de Kamerleden is de afgelopen jaren onvoldoende gewerkt vanuit het principe dat het rijk de kosten van gemeenten voor medebewindstaken vergoedt.

Strategisch Adviseur Energietransitie

JS Consultancy
Strategisch Adviseur Energietransitie

Beleidsadviseur Duurzaam en Circulair Bouwen

JS Consultancy
Beleidsadviseur Duurzaam en Circulair Bouwen

Medebewindstaken

Het vergoeden van die medebewindstaken, de taken die de rijksoverheid in wetten aan de gemeenten opdraagt, moet namelijk op basis van artikel 108 lid 3 van de Gemeentewet. Volgens artikel 2 Financiële-verhoudingswet moet het Rijk daarnaast aangeven hoe decentrale overheden de financiële gevolgen van beleidsvoornemens van het rijk moeten dekken. Volgens de indieners van de motie is het maar de vraag of dit wel gevolgd is. Daarmee stellen ze dus eigenlijk dat gemeenten niet eerlijk gecompenseerd worden voor alle medebewindstaken die zij uitvoeren.

Eerlijke bekostiging

Van Dijk vroeg minister Eelco Heinen van Financiën tijdens het debat daarom wanneer gemeenten nu eens een eerlijke bekostiging krijgen voor alle taken die ze namens het rijk volbrengen. Heinen was het echter niet eens met de stelling dat dit nu niet het geval is. Volgens de minister hebben gemeenten baat bij de nieuwe systematiek achter het gemeentefonds. Daarnaast wees hij erop dat de opschalingskorting is geschrapt en dat het ravijnjaar met een miljard is gecompenseerd.

Afspraak is afspraak

Volgens de oppositiekamerleden is dat echter geen volledige voorstelling van zaken. SGP’er André Flach wees de minister erop dat er nog steeds een ravijnjaar aankomt, en dat er weer een flinke korting op het gemeentefonds is doorgevoerd met de beoogde beperking van de specifieke uitkeringen. Van Dijk bracht daarnaast in dat er ook nog andere beloftes aan gemeenten waren gedaan, bijvoorbeeld het vooruitzicht op een verruiming van het lokale belastinggebied. ‘Voor ons is het: afspraak is afspraak. Het gaat niet alleen over geld, maar over hoe we als medeoverheden met elkaar omgaan.’

Meer geld of minder taken

Heinen liet weten dat er over de financiële verhoudingen en de medebewindstaken gesprekken worden gevoerd tussen het kabinet en gemeenten. De minister zei niet direct dat er een discrepantie bestaat tussen de taken van gemeenten en de financiering die ze daarvoor ontvangen, maar erkende wel de mogelijkheid. ‘Dan kun je twee dingen doen’, zei Heinen tegen de Kamer. ‘Meer geld geven of minder taken geven, maar we staan nog aan het begin van die discussie. We hebben pas één overleg gehad.’ De minister wilde nog niet vooruitlopen op de uitkomst van die discussie. Of het rijk bereid is taken terug te nemen wilde hij ook niet zeggen.

In kaart brengen te lastig

Over de opmerking van het CDA-Kamerlid over het verruimen van het lokale belastinggebied zei Heinen dat het een lastig punt is, omdat het kabinet tegelijkertijd ook de lasten van inwoners wil verlagen. Ten slotte ontraadde hij de motie die Van Dijk, samen met Flach en Kamerleden Pieter Grinwis (ChristenUnie) en Hans Vijlbrief (D66) indiende. ‘Dit valt niet in kaart te brengen’, zei de minister over de motie. Dat concludeerde hij na overleg met collega-minister Judith Uitermark van BZK. Volgens Van Dijk is de onderbouwing echter nodig om de discussie over het ravijnjaar goed te kunnen voeren. Tot op heden is volgens haar niet inzichtelijk hoe hoog de nood is.

Op dinsdag 8 oktober stemt de Kamer over de motie.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

R. D.
Dat is toch belachelijk, als Rijk heb je toch je administratie op orde en weet je toch wat je uitbesteedt aan de gemeenten, het medebewind. Dat wordt toch gewoon bijgehouden. Dit is gewoon een kwestie van niet willen.
Hielco Wiersma
Verruiming van het lokale belastinggebied is geen optie. Via de huidige Gemeentelijke belastingen en andere Overheden krijgen burgers al meer dan voldoende verhogingen voor hun kiezen. Een optie zou wél kunnen zijn om de meeste gemeentelijke belastingen budgettair neutraal in te ruilen voor een heffing per inwoner als bijdrage in de publieke voorzieningen. Dat belast alle inwoners van een Gemeente op een gelijke wijze met de minst mogelijke bureaucratie. Voor bedrijven kan een aparte belastingregeling worden bedacht (bijv. per omzet, per werknemer).
Hielco Wiersma
@R.D. Het budget voor de medebewindstaken is over het algemeen opgenomen in de jaarlijkse storting van het Rijk in het Gemeentefonds. Uit dit fonds vindt de verdeling plaats naar de Gemeenten op basis van diverse factoren/elementen. Het geld voor de meeste medebewindstaken zit al jaren in dit fonds en wordt jaarlijks met indexeringen e.a. verhoogd. Als over deze medebewindstaken
-behoudens indexering- geen verdere afspraken zijn gemaakt ga je dat natuurlijk niet meer jaarlijks bijhouden. Bovendien zullen over de jaren heen deze afspraken niet altijd hetzelfde zijn geweest.
Om de geldstromen van de medebewindstaken van het huidige Gemeentefonds in beeld te brengen zou daarom uitgebreid extern financieel onderzoek moeten plaatsvinden.
Van de recent overgehevelde medebewindstaken zullen gemakkelijker meer financiële gegevens zijn te verstrekken.
Hoe nu de overdracht van medebewindstaken precies plaatsvindt is mij niet bekend. Dat kan echter het beste plaatsvinden in een bestuursovereenkomst met het Rijk, waarin de wijze van indexering, de omgang met wetswijzigingen en het handelen met volumes exact wordt geregeld.
Advertentie