Advertentie
sociaal / Nieuws

Lokale autonomie ingeperkt? ‘Dat is maar goed ook’

Staatssecretaris Eric van der Burg verdedigde dinsdag in de Eerste Kamer de Spreidingswet.

16 januari 2024
ANP Eric van der Burg
Eric van der BurgANP/Sem van der Wal

Staatssecretaris Eric van der Burg verdedigde dinsdag in een debat met de Eerste Kamer de Spreidingswet. Tegenstanders brachten onder andere in dat de wet de beleidsvrijheid van gemeenten aantast. Dat klopt wel, zegt de staatssecretaris, maar daar zijn volgens hem goede argumenten voor.

Teamleider dienstverlening

OVER-gemeenten
Teamleider dienstverlening

Contractmanager Ruimtelijke Uitvoering

JS Consultancy
Contractmanager Ruimtelijke Uitvoering

Kolder

Van der Burg raakte dinsdagmiddag in een stevige discussie met PVV-senator Alexander van Hattem. Van Hattem noemde de inbreng van de staatssecretaris onder andere ‘kolder’. De voorzitter vroeg hem daarna correcter taalgebruik te hanteren. De PVV ziet geen heil in de wet, die moet zorgen voor een gelijkmatigere verdeling van asielzoekers over het land. Een belangrijk argument van de tegenstanders, waaronder Van Hattem, is dat gemeenten ermee hun autonomie verliezen.

Vrijheid weg

Wanneer de wet wordt aangenomen krijgt het rijk namelijk de mogelijkheid, wanneer gemeenten zich niet vrijwillig melden, hen te dwingen tot het opvangen van asielzoekers. ‘De vrijheid en verantwoordelijkheid van gemeenten houdt op wanneer het kabinet een verdeelbesluit neemt. Die gemeente wordt dan geacht te leveren’, zo bracht Van Hattem in. Hij hekelde de aantasting van de lokale beleidsvrijheid.

Belangen

Van der Burg liet zich niet van zijn stuk brengen, en pareerde de hele dag ‘fanatiek’ de kritiek van de senaat. Zo oordeelden verslaggevers van het ANP tenminste. Zij schrijven dat hij regelmatig met een knipoog complimentjes uitdeelde aan senatoren van fracties die een doorslaggevende stem hebben, zoals 50Plus en OPNL. Ook tegen Van Hattem bleef hij pal achter ‘zijn’ wet staan. Want, hoewel hij erkent dat de lokale beleidsvrijheid door de wet kleiner wordt, weegt dit volgens Van der Burg niet op tegen het belang van hetgeen ermee bereikt wordt. Gemeenten hebben immers allerlei door de staat opgelegde verplichtingen.

‘Dat is maar goed ook’

‘Wij beperken de gemeentelijke vrijheid op allerlei fronten’, zei Van der Burg. ‘Denk bijvoorbeeld aan de verplichting voor het faciliteren van religieus onderwijs.’ Daarnaast noemde hij de huisvesting van statushouders, waartoe gemeenten ook via de Volkshuisvestingswet verplicht worden. ‘Dat is maar goed ook, dat gemeenten niet kunnen zeggen dat ze dat niet willen. Lokale overheden hebben zeker vrijheid, maar die kan beperkt worden door landelijke, Europese of mondiale belangen.’

Instroom

Van der Burg trok vervolgens een parallel met de staat en het feit dat Nederland er door internationale verdragen ook niet zomaar voor kan kiezen helemaal geen vluchtelingen toe te laten. ‘We kunnen van alles doen om het te verminderen, maar we zijn verdragsrechtelijk verplicht om ons aan de afspraken te houden. Dat is in elke relatie zo.’ Overigens vindt de staatssecretaris ook dat de instroom omlaag moet, net als veel fracties. ‘De huidige instroom kunnen we niet aan’, zei hij dinsdag.

De gemeenten zelf staan, bij monde van de VNG, pal achter de Spreidingswet. De burgemeester van Dronten, Jean Paul Gebben, vroeg dinsdag namens alle 342 gemeenten, twaalf provincies, twaalf commissarissen van de Koning en het Centraal Orgaan COA dinsdagmiddag de Eerste Kamer om ‘met hoofd, hart en buik te stemmen, en niet politiek te stemmen’. Dat meldt het ANP. ‘Ik zou bijna zeggen: wij smeken u om voor de spreidingswet te stemmen.’

Reacties: 5

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico Bos
Wat is er simpeler om als overheid een nieuwe autonome gemeente met tiny houses op te zetten ergens in een provincie (Coadorp) die die als buffer dient om de instroom en verdeling te reguleren. Zo val je de bestaande gemeenten niet lastig en kan je eventuele criminaliteit centraal beheersen (anex Boadorp). Bij het huidige voorstel moeten gemeentes (uiteindelijk) ook nog voor alle kosten opdraaien begreep ik van van den Burg vandaag terwijl dit toch echt een probleem van een jarenlang falende de overheid is.
PJ Westerhof LL.M MIM
Via medebewind de gemeentelijke autonomie inperken.
Hielco Wiersma
Als het algemeen belang in het geding is, is er helemaal geen bezwaar tegen om eventueel ook de gemeentelijke autonomie te beperken. Dat gebeurt trouwens nu ook al op diverse beleidsterreinen. En het is maar goed dat die mogelijkheid bestaat anders zouden we tegen een situatie kunnen aanlopen dat er 340 autonome gemeenten/republiekjes ontstaan. Dan is een land onbestuurbaar en dat zal toch niemand willen.
Hans Bakker
De waarheid komt altijd boven tafel. Het-land-wil-het-niet-meer. Als de landelijke politiek dan toch doorgaat, dan gaan er rare dingen gebeuren. Als we echt met z’n allen willen dat types als Dion Graus straks minister worden, dan moet de politiek doorgaan met de kiezer in de armen van de PVV drijven. Gevestigde politieke partijen moeten zich ervan bewust zijn dat een deel van dit land niet zo tolerant en begripvol is. Het grootste deel van de mensen in dit land heeft geen enkele boodschap aan het VN Vluchtelingenverdrag. Dat is jammer, maar daar moet de politiek rekening mee houden. Rechtvaardigheid voor vluchtelingen en mogelijkheden om daar iets aan te doen, dat zijn twee verschillende dingen.
M.S. Troostigh
Het "inperken van lokale autonomie is maar goed ook" sprak de regent. Van die lokale autonomie is nauwelijks nog iets over lijkt me. En zich vertaalt zich in onwelvoeglijk gedrag vanuit het Rijk richting gemeenten. Kijk naar de discussie over gemeente financien, de decentralisaties in het sociaal domein, of meest pregnant de opdracht aan gemeenten inzake de hersteloperatie Kinderopvangtoeslag affaire. Gemeenten staan aan de lat om het vertrouwen in de overheid te herstellen. Het vertrouwen in de Rijksoverheid welteverstaan. En dan nu drang en dwang middels de Spreidingswet. Het blijft onuitgesproken maar de burgers die afgelopen decennia naar de buitenwijken, en verder naar het platteland vertrokken deden dat mede omdat het ontstaan van een multi-culturele samenleving hen niet aanstond. Zij stemden met hun voeten en kozen ervoor om te wonen en leven binnen de eigen etnische en culturele omgeving. En zolang dat mogelijk was werd er politiek correct gestemd. Die grens is nu bereikt, en wordt met de Spreidingswet overschreden. De gemeenten, provincies, ed kunnen dan middels de VNG de gelederen gesloten houden en solidair zijn met de gemeenten Westerwolde en Bladel en zich voorstander verklaren van de Spreidingswet maar de burgers mogelijk niet. Want het is een kwestie van tijd voordat iedere gemeente een Ter Apel wordt. De Spreidingswet is het kopen van tijd. Tijd om oplossingen te bedenken die de afgelopen decennia nog niet bedacht waren. Het schermen met het VN-vluchtelingenverdrag hierbij is de eeuwige stok om de opstandige burger mee te slaan. Vreemd genoeg horen we juist nu niks over het gegeven dat vrijwel geen enkel puissant rijk land op het Arabisch schiereiland het verdrag getekend heeft, m.u.v. Jemen. Waarom zou Nederland cq Europa nog meer "vluchtelingen" moeten opnemen als men constateert dat dit maatschappelijk ontwrichtend werkt, en zonder landen zoals Saoudi Arabie ertoe te bewegen om vluchtelingen uit met name islamitische landen op te nemen.
Advertentie