carrière / Partnerbijdrage

Zo bepaal je de learning agility van je medewerkers

Zo bepaal je de learning agility van je medewerkers. Vijf dimensies van wendbaarheid

17 september 2019
Hoe-word-je-een-lerende-organisatie.2.png

Verandering is de enige constante, cliché maar waar… Voor organisaties is het zaak om te anticiperen op veranderingen en er op aan te passen - alleen zo overleef je op lange termijn.
Dit vraagt om nieuwe manieren van werken en nieuwe kwaliteiten van je medewerkers. Het komt er op neer dat ze het vermogen moeten hebben om in een nieuwe situatie snel effectief gedrag te ontwikkelen.

Vijf dimensies van wendbaarheid
Maar hoe weet je nou of je medewerkers zich ook daadwerkelijk kúnnen aanpassen en kunnen veranderen? De learning agility van medewerkers is gemiddeld genomen opgebouwd uit vijf dimensies:

  1. Change agility:
    Is een medewerker nieuwsgierig en probeert hij of zij graag nieuwe dingen uit? 
  2. Mental agility:
    Heeft een medewerker analytisch vermogen, vindt hij het leuk om zich in kwesties te verdiepen en op zoek te gaan naar patronen?
  3. People agility: 
    Staat een medewerker open voor anderen, is hij een voortrekker in het team?
  4. Results agility:
    Is de medewerker doel- en resultaatgericht?
  5. Self awareness:
    Kent een medewerker zijn sterke en zwakke punten en is hij bereid zich verder te ontwikkelen?


Eerst de richting, dan de rol
Als je in kaart hebt gebracht hoe elke medewerker op de verschillende dimensies scoort, is het tijd om plannen op te stellen. In welke richting gaat de organisatie zich bijvoorbeeld ontwikkelen? Is de richting bekend, dan geven leidinggevenden en medewerkers zelf aan welke rol zij daarbij kunnen en willen spelen – nu en in de nabije toekomst. Vervolgens kunnen medewerkers op die nieuwe rol worden voorbereid via training en cursussen.

learning agility van medewerkers


Dit zijn belangrijke voorwaarden
Een belangrijke voorwaarde voor dit proces is dat er een veilige cultuur heerst. Bij een verziekte cultuur komt niemand in beweging: iedereen blijft zitten en houdt zich gedeisd. Ook zouden trainingen echt moeten worden ingezet ter ondersteuning van de organisatieontwikkeling. En niet alleen maar als beloning bijvoorbeeld.

Veranderbereidheid trainen
Veranderen is te leren. Functioneringsgesprekken en ontwikkelgesprekken zijn bijvoorbeeld een goed begin. Het komt nog veel te vaak voor dat die gesprekken niet gevoerd worden, of op een verkeerde manier: eenzijdig en oppervlakkig. Als je mensen nooit laat nadenken over wat ze zelf willen, schiet het ook niet zo op met de veranderingsbereidheid.
De organisatie en medewerkers moeten regelmatig tegen het licht worden gehouden, de wereld staat immers niet stil. De hamvraag is: Is de learning agility van de huidige medewerkers voldoende voor een toekomstbestendige organisatie? Daar gaat het om.

Organisaties die hun medewerkers stimuleren om het maximale uit zichzelf te halen en aanleren om hun vaardigheden op verschillende manieren in verschillende situaties in te zetten, blijven maximaal presteren.

Lerende organisatie
Wil je een leercultuur creëren binnen je organisatie, en zode learning agiity vergroten? Download dan het e-book Hoe word ik een lerende organisatie?


E-book: Hoe word je een lerende organisatie?

Om in te spelen op de veranderende omgeving dienen barrières binnen huidige L&D-trainings- en opleidingstrajecten weggenomen te worden. Daarnaast is het belangrijk dat organisaties meer denken vanuit het perspectief van de lerende. Lees meer in het e-book en word ook een lerende organisatie.
Download e-book

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.