Advertentie
carrière / Nieuws

Zorgen over lange wachttijd BSN-registratie Amsterdam

Wie als expat of student in Nederland aankomt, moet binnen vijf dagen naar het gemeenteloket om zich in te schrijven. Maar in Amsterdam blijkt de wachttijd voor een BSN-registratie soms zelfs op te lopen tot twee maanden. Met alle gevolgen van dien. De gemeente werkt ‘met man en macht’ om achterstanden in te lopen.

11 augustus 2021
amsterdam-loket-gemeente.JPG

Wie als expat of student in Nederland aankomt, moet binnen vijf dagen naar het gemeenteloket om zich in te schrijven. Maar in Amsterdam blijkt de wachttijd voor een BSN-registratie soms zelfs op te lopen tot twee maanden. Met alle gevolgen van dien. De gemeente werkt ‘met man en macht’ om achterstanden in te lopen.

Financiële problemen
Zonder BSN-registratie kun je vrijwel niets in Nederland. Je kunt bijvoorbeeld geen gebruik maken van de basisvoorzieningen, zoals de gezondheidszorg. Of je moet alles zelf betalen. Je kunt ook niet officieel werken, bijstand of toeslagen aanvragen. Mensen zonder buffer kunnen hierdoor in de financiële problemen komen. Snelheid is dus geboden, maar aan de Amsterdamse stadszender AT5 vertelde een anonieme werknemer van de gemeente dat mensen soms wel zes weken moeten wachten tot er plek is bij een van de zeven locaties om een BSN-registratie aan te kunnen vragen.

Gezondheid
Een onderzoeker van de Ombudsman Metropool Amsterdam erkent tegenover de zender de lange wachttijd als een ‘groot probleem met veel urgentie’. Zelf heeft de ombudsman nog weinig klachten ontvangen over de duur, maar dat kan ook liggen in het feit dat buitenlanders niet direct de weg naar de ombudsman weten te vinden. De onderzoeker wijst er niet alleen op dat mensen in de financiële problemen kunnen komen, maar ook dat hun gezondheid in gevaar kan komen, omdat de kosten een reden kunnen zijn om niet naar de huisarts te gaan.

Bubbel
De lange wachttijd heeft meerdere redenen, stelt een gemeentewoordvoerder tegenover AT5. Zo was er ‘een enorme toename’ in aanvragen voor reisdocumenten, toen reizen weer was toegestaan, en moest de inschrijving van buitenlandse studenten wegens corona bij het stadsloket plaatsvinden in plaats van bij de onderwijsinstellingen. ‘En dat bovenop de beperkingen in onze stadsloketten vanwege de 1,5 meter maatregelen.’ Maar volgens de anonieme werknemer lijkt het management van de gemeente geen urgentie te leggen bij het probleem. Medewerkers zouden in een ‘bubbel’ leven, klachten zouden alleen ‘via heel veel lagen’ worden behandeld, waardoor het probleem niet bij de kern zou kunnen worden aangepakt.

Met man en macht
De gemeente bezweert dat de wachttijd ‘binnen een paar dagen’ zou moeten worden opgelost en er is hiervoor sinds afgelopen maandag extra capaciteit beschikbaar. De gemeente werkt ‘met man en macht’ om iedereen zo goed en zo snel mogelijk te helpen. ‘Waar mogelijk openen we nieuwe balies en de capaciteit die eerder werd ingezet op de aanvraag van reisdocumenten, zet de gemeente nu in op dit probleem’, vertelt de woordvoerder. Toen de stadszender op 3 augustus onder een fictieve naam een afspraak wilde maken voor een inschrijving, was de eerste plek beschikbaar op 18 oktober. 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

ambtenaar / ICT
Misschien moet de gemeente Amsterdam eens hun personeel serieuzer nemen, de werksfeer verbeteren en vakmanschap waarderen, om het hoge verloop onder hun burgerzakenpersoneel naar beneden te brengen. Door dit hoge verloop ontstaan deze gaten in de dienstverlening..... overigens niet alleen in Amsterdam. Ook in Almere schijnen ze er wat van te kunnen.
Advertentie