Rekenkamer Nijmegen krijgt gevraagde stukken niet
Het dossierbeheer van de gemeente Nijmegen schiet al jaren tekort.
Een Wmo-onderzoek in Nijmegen is ernstig vertraagd omdat de lokale Rekenkamer de stukken niet krijgt aangeleverd. Dit omdat ze niet beschikbaar zijn binnen de gemeente Nijmegen. In het verleden zocht de Rekenkamer zelf verder, maar daar is zij nu wel klaar mee. Voorlopig wordt er dan ook geen uitvoering gegeven aan het onderzoek.
In 2020 besloot de Nijmeegse Rekenkamer om meerdere keren een ‘nazorgonderzoek’ te doen naar de toegang tot de Wmo. Het eerste onderzoek verscheen in februari 2021; de tweede werd gepland voor 2023.
Vertraging
Voor de uitvoering van dat onderzoek heeft de Rekenkamer vanzelfsprekend stukken nodig. Er is alleen één probleem: de Rekenkamer krijgt deze stukken maar niet aangeleverd. Hierdoor is het onderzoek ‘ernstig vertraagd’, zo schrijven voorzitter Gé Backus en secretaris Jelly Smink in een brief aan de Nijmeegse gemeenteraad. Weliswaar ontving de Rekenkamer eind september wel veel stukken, maar nog steeds ontbreken essentiële delen.
Gebrekkig dossierbeheer
Het is niet voor het eerst dat de Rekenkamer hier tegenaan loopt. In 2012 was dit terugkerende probleem aanleiding om onderzoek te doen naar de oorzaken. In 2020 omschreef de commissie het gebrekkige dossierbeheer als ‘één van de rode draden uit 20 jaar rekenkameronderzoek.’
Gemeentelijke kostenpost
Hoewel het dossierbeheer een hardnekkig knelpunt is binnen de gemeente Nijmegen, zijn Backus en Smink vooral verbaasd dat het verzamelen van stukken zoveel (door)looptijd van de ambtelijke organisatie vraagt. Zelfs als het gaat over de Wmo, dat een substantieel deel van de gemeentelijke uitgaven betreft. Bovendien gaat het om kwetsbare inwoners, zo benadrukken de voorzitter en secretaris.
Uitstel
In het verleden zocht de Rekenkamer zelf verder, of vroeg het de ambtelijke organisatie om specifieke stukken. Daar zijn de commissieleden nu wel klaar mee. Zij besloten ‘dat niet nogmaals te doen’. Voorlopig wordt er dan ook geen uitvoering gegeven aan het nazorgonderzoek.
Niet beschikbaar
De Rekenkamer is vanaf medio september nagegaan welke stukken zijn gearchiveerd en welke zijn geregistreerd (maar nog niet gearchiveerd). Die zoektocht geeft een somber beeld: één stuk is (gedeeltelijk) gearchiveerd. Slechts enkele stukken zijn alleen geregistreerd, waarvan alleen een deel bij de Rekenkamer is aangeleverd. Het orgaan heeft essentiële stukken niet ontvangen omdat deze niet beschikbaar zijn binnen de gemeente.
Transparantie en controle
Backus en Smink spreken hun zorgen uit. Zij constateren dat de uitvoering van het beleid ‘niet transparant en dus niet controleerbaar is.’ Zowel de ambtelijke organisatie als het college en de gemeenteraad hebben zo onvoldoende informatie om te kunnen (bij)sturen. En het betekent dat de Rekenkamer niet efficiënt onderzoek kan doen. Diverse expliciete signalen hebben niet geleid tot verbetering in het dossierbeheer. Met de beperkte stukken kan het nazorgonderzoek niet worden uitgevoerd, concludeert de Rekenkamer. In de zomer overwegen de commissieleden opnieuw of het wel lukt.
Merkwaardig dat dit allemaal niet al jaren geleden de aandacht van het Gelders provinciebestuur heeft getrokken.