Advertentie

Mogelijk nieuwe herindelingsgolf bij gemeenten door ravijnjaar

Steeds meer lokale overheden zitten krap bij kas of hebben de basis niet op orde.

27 november 2024
De leefbaarheid van het platteland staat onder druk.

Het naderende ravijnjaar zou kunnen leiden tot een nieuwe golf herindelingen onder de ‘minder bestuurskrachtige’ gemeenten. Dat voorspelt organisatieadviesbureau TwynstraGudde. De laatste jaren werden veel ambtelijke fusies juist ongedaan gemaakt, maar door de huidige financiële problemen en het personeelstekort zal deze trend naar verwachting weer omslaan.

Raadsadviseur met doorgroei naar raadsgriffier

Gemeente Nunspeet
Raadsadviseur met doorgroei naar raadsgriffier

Teamleider KIT S12

JS Consultancy
Teamleider KIT S12

Duur

Het ‘ravijnjaar’ 2026 verwijst naar een moment waarop de financiële posities van veel gemeenten onder druk komt te staan. Dit komt door een incidentele korting op het gemeentefonds, terwijl de kosten blijven stijgen, bijvoorbeeld voor Wmo- en jeugdzorg. Daarnaast is er een personeelstekort door de krappe arbeidsmarkt, wat kleine gemeenten extra hard raakt. Zij moeten vaak dure tijdelijke krachten inhuren, waardoor er geen blijvende kennis in de organisatie ontstaat.

Zelfstandigheid

In deze situatie moeten veel gemeenten nadenken over hun toekomst, zegt Lars Ruiter, adviseur Overheid en Organisatie bij TwynstraGudde. ‘Een gemeentelijke herindeling wordt dan vaak als laatste redmiddel gezien om schaalvoordelen te realiseren en kwetsbaarheid tegen te gaan’, schrijft hij. Zo blijven gemeenten financieel gezond en wordt een zogenoemde Artikel 12-status voorkomen. In ruil voor extra geld levert een gemeente dan een deel van haar financiële zelfstandigheid in.

Ongedaan

Tussen 2009 en 2019 was er een golf van gemeentelijke herindelingen: het aantal gemeenten daalde van 441 naar 355. De laatste jaren ziet Ruiter echter het tegenovergestelde gebeuren. Veel lokale overheden besluiten juist om ambtelijke fusies weer ongedaan te maken. Dit zijn samenwerkingen waarbij alleen de ambtelijke organisaties samengaan; gemeenten hebben nog wel aparte colleges en gemeenteraden.

Ontvlechtingstrajecten

Door de huidige financiële problemen en het personeelstekort verwacht TwynstraGudde dat deze trend binnenkort weer omslaat. Herindelingen worden waarschijnlijk opnieuw populair, omdat ze vaak de enige manier zijn om voldoende bestuurskracht te behouden, meent het adviesbureau. ‘Gemeenten kunnen zich het vanwege de financiële druk immers niet altijd meer permitteren om dure ontvlechtingstrajecten te starten, waardoor herindelen steeds vaker het enige realistische en toekomstbestendige scenario vormt’, aldus Ruiter.

Reacties: 9

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico Bos
Het uiteindelijke doel moet natuurlijk 1 Nederlandse gemeente zijn waar iedere burger onafhankelijk van zijn locatie gelijke rechten en plichten heeft. Tokio heeft 37.390.000 inwoners, > 2x zoveel als Nederland, dus het moet kunnen.
Rob Sabreur
Als ik kijk op Wikipedia lees ik dat Tokio ong 14 mln inwoners kent en een bevokingsdichtheid van bijna 6000 inw/km2.
Verder kent Tokio 23 'speciale wijken' die de status van een stad hebben.
De stad kent ook een bijzonder homogene bevolking en cultuur.
Tokio heeft bijzonder weinig groen en geen enkel landbouwgebeid, zodat ze afhankelijk zijn van anderen voor hun voedsel.

Nee, het moet dus niet kunnen. In NL kan het in ieder geval niet. Niet zonder onze onafhankelijkheid op te geven om maar te zwijgen van de oplopende culturele spanningen, die tot gevaarlijke situaties kan leiden als er teveel mensen op een kluitje moeten wonen.
r.wiltjer
Suggestief artikel waarin ambtelijke fusie en herindeling ten onrechte over een kam worden geschoren. Maar beide gaan niet leiden tot kostenreductie is mijn ervaring. Zeker niet een herindeling waarin de wegvallende vaste voet in de algemene uitkering niet opweegt tegen de schaalvoordelen.
Rob Sabreur
Net als in het bedrijfsleven leiden steeds meer fusies onherroepelijk tot het groeien van de overhead, het dalen van de efficiëntie en effectiviteit en daarmee hogere kosten en minder dienstverlening.
in het geval van gemeenten leidt het ook tot een vermindering van de lokale identiteit en een grotere afstand tot de burger.

Op papier lijkt het altijd heel mooi, maar in de praktijk werkt het vaak niet en doet het meer schade aan de al zo broze band tussen overheid en burger, waarbij de overheden niet zelden vergeten voor wie ze eigenlijk werken.

Als lagere overheden geld tekort komen, dan zouden ze mijns inziens vaker "Nee" moeten zeggen tegen het rijk als ze weer eens taken over de schutting gooien naar de gemeenten.
P. Smit
"Herindelingen worden waarschijnlijk opnieuw populair..."

Je zou bijna gaan denken dat dit het achterliggende doel van 'Den Haag' is....
Oh nee, toch niet, in 'Den Haag' hebben ze immers het beste met ons-inwoners voor. :P
Hielco Wiersma
Laten we eerst eens beginnen met ca. 20-30 regio's en het opheffen van de daarin gelegen Gemeenten en van de Provincies.
P. Smit
Welk probleem lost dat dan op?
Hielco Wiersma
@P. Smit. Kwalitatief beter bestuur en het afstoten van veel overtollig wordende ambtelijke- en bestuursfuncties en onroerend goed.
Gert Timmerman
Mooi verhaal maar klopt niet, want groter is nog nooit -op één uitzondering na- goedkoper geweest. Zie publicaties RUG/COELO over de historie.
Advertentie