bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Mobiliteitsonderzoek alsof u naast de reiziger zit

Mobiliteitsonderzoek alsof u naast de reiziger zit. Hoe voeren we ‘I&O meereizigersonderzoek’ uit?

18 maart 2020
Reiziger-scaled.jpg

I&O Research doet al sinds mensenheugenis verschillende onderzoeken onder reizigers. De ervaring van reizigers en weggebruikers staat centraal in onze onderzoeken, bijvoorbeeld in wegbelevingsmonitoren en de belevingsmonitor binnenvaart. Ook voeren we regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken in het openbaar vervoer en doelgroepenvervoer, en capaciteitsmetingen op parkeerplaatsen en bij fietsenstallingen. Daarnaast doen we regelmatig onderzoek naar actuele onderwerpen over bijvoorbeeld kilometerbeprijzing of duurzame mobiliteit.

Daar voegen we een nieuw type mobiliteitsonderzoek aan toe: onderzoek waarbij we – bij wijze van spreken – met de reiziger meereizen. Waardoor we niet hoeven te vragen waar hij was en met welk vervoermiddel – dit registreren we met een app – we hoeven het met de reiziger alleen nog maar te hebben over de subjectieve kant van de zaak: waarom hij koos voor de auto, de trein of de fiets, of de bewegwijzering duidelijk was, wat hem zou kunnen bewegen een volgende keer voor een andere modaliteit (de fiets of het ov) of een andere route te kiezen.   


We noemen het ‘I&O meereizigersonderzoek’

Bij meereizigersonderzoek combineren wij drie componenten:

  • Innovatieve techniek in de vorm van een app
  • Belevingsonderzoek door middel van een enquête, eveneens in de app
  • Toegang tot grote groepen potentiële deelnemers

Alle drie componenten hebben hun toegevoegde waarde bewezen. De app werkt naar behoren, we hebben ruimschoots ervaring met onderzoek via enquêtes en het benaderen van respondenten is één van onze dagelijkse bezigheden. In dit kader zijn wij actief op zoek naar potentiële opdrachtgevers om samen te werken.


Hoe voeren we  ‘I&O meereizigersonderzoek’ uit?

Meereizigersonderzoek start met het werven van deelnemers. We werven de deelnemers in eerste instantie via ons eigen I&O Research Panel. Indien mogelijk en nodig maken we ook gebruik van andere bronnen. Van onze panelleden is veel al bekend (woonplaats, leeftijd, vervoermiddelen in het huishouden, huishoudenssamenstelling, werksituatie enzovoort), dus kunnen wij op een makkelijke manier een bepaalde doelgroep – bijvoorbeeld, inwoners van Den Haag in de leeftijd van 18 tot 65 jaar die in bezit van een B-rijbewijs zijn –  uitnodigen voor deelname aan het onderzoek.

Nadat de deelnemers de app hebben gedownload en een account gemaakt, starten wij met de dataverzameling. Via de app worden alle gemaakte reizen automatisch geregistreerd. Daarnaast kunnen we deze deelnemers enkele vragen stellen om meer te weten te komen over de gemaakte reizen, keuzes en beleving. De verzamelde data geven – op een anonieme manier – inzicht in wie, wanneer en waarom men gebruikmaakt van een bepaalde route, waar eventuele aanknopingspunten liggen om het gedrag te veranderen en om te verleiden tot andere keuzes.

In onze pilots is uitgebreid aandacht besteed aan de privacy. Samen met onze opdrachtgevers voeren we een Data Protection Impact Assessment (DPIA) uit. Dit is een proces waarbij alle risico’s in kaart worden gebracht en maatregelen worden getroffen om privacy risico’s te minimaliseren. Zo worden duidelijke afspraken gemaakt zodat de data niet herleidbaar zijn tot de persoon, niet voor andere doeleinden wordt gebruikt en alleen in goed beveiligde omgevingen wordt opgeslagen.


Welke inzichten kan ‘I&O meereizigersonderzoek’ u bieden?

Vanaf het moment dat deelnemers hun profiel in de app hebben geactiveerd, vindt de registratie van hun reis automatisch plaats. Hieronder is een subset te vinden over de inzichten die via de app kunnen worden verworven:

  • Begin- en eindtijd van elke verplaatsing
  • Begin- en eindpunt, route en gebruikte infrastructuur
  • Vaak bezochte plaatsen
  • Veel gekozen routes dan welk afwijkend reisgedrag
  • Gebruikte vervoerswijze
  • Aandeel gebruikte vervoerswijze binnen de totale reis
  • Weersomstandigheden

Het is daarnaast mogelijk om via ‘experience sampling’ deelnemers enquêtevragen te stellen in de app.

Het voordeel van het gebruik van een app ten opzichte van een “gewone” vragenlijst is dat we vragen op het juiste moment en plaats kunnen stellen. ‘I&O medereizigersonderzoek’ biedt de mogelijkheid om op basis van bepaalde triggers (zoals tijdstip, locatie, mobiliteitsgedrag) vragen te stellen als “waarom heeft u deze week vaker tijdens de spits met de auto gereisd?


Uitgebreide analyse mogelijkheden

Met het gebruik van de app is van elke minuut op de dag bekend waar mensen zich bevinden en met welk vervoermiddel zij zich verplaatsen. Ook kunnen we in kaart brengen wat externe factoren voor invloed hebben op reisgedrag. Welke invloed heeft het weer bijvoorbeeld precies op de keuze voor een bepaald vervoermiddel, een route of op het wel of niet de deur uitgaan? De app registreert de weeromstandigheden automatisch (is het bewolkt, zonnig, regent het, etc.), temperatuur, windkracht en -richting en de hoeveelheid regen (in mm). Deze informatie kan gekoppeld worden aan de persoonlijke data waardoor bijvoorbeeld antwoord gegeven kan worden op vragen als “Bij hoeveel regen zien ze af van de fiets en stappen ze in auto of bus?” Tenslotte, de app kan ook gebruikt worden om stimulerings- en gedragscampagnes te evalueren door middel van vergelijking met resultaten van voorgaande metingen (0- en 1-metingen).


Interesse? Neem contact met ons op

Heeft u interesse in de mogelijkheden van ‘I&O Meereizigersonderzoek’? Of heeft u een onderzoeksvraag waarbij actuele informatie, langdurig meten of weinig inspanning van belang zijn? Neem contact met ons op, dan bespreken we graag vrijblijvend de mogelijkheden met u.

Contact

Tiago Fioreze, Onderzoeker 053-200 52 46 / t.fioreze@ioresearch.nl Charlotte Veenvliet, Onderzoeker 053-200 52 41 / c.veenvliet@ioresearch.nl

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.