bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Meerderheid Nederlanders niet voor groei luchthavens

Meerderheid Nederlanders niet voor groei luchthavens.

02 september 2019
Schiphol

Van de Nederlanders is een derde (34%) van mening dat luchthavens in Nederland niet mogen groeien of krimpen en een kwart (24%) is van mening dat luchthavens moeten krimpen. Daarmee is een meerderheid (58%) niet voor groei van luchthavens. Dit blijkt uit onderzoek van I&O Research in opdracht van Milieudefensie.

Het onderzoek gaat in op luchthavens in Nederland, waaronder vliegveld Lelystad waarvoor plannen bestaan. Begin juli werd bekend dat een uitspraak van de Raad van State het kabinet dwingt de uitstoot van stikstof terug te dringen.[1] Veel vergunningen waarmee de uitstoot van stikstof is gemoeid, moeten opnieuw worden bekeken. Eerder bleek al dat een meerderheid van de Nederlanders het terecht vindt dat de milieuproblemen rondom stikstof worden aangepakt.[2]

Belangrijkste uitkomsten 

  • Van de Nederlanders is een derde (35%) van mening dat luchthavens in Nederland nog mogen groeien en een kwart (24%) is van mening dat luchthavens moeten krimpen. Omdat 34 procent tegen groei of krimp is en 24 procent voor krimp, is samen 58 procent van de Nederlanders niet voor groei van luchthavens in Nederland.
  • Veel Nederlanders (80%) kregen wel iets mee van het uitstel van de opening van Lelystad Airport.
  • Hierover hebben Nederlanders geen uitgesproken positief of negatief oordeel: 10 procent van de Nederlanders heeft hier geen mening over en 29 procent staat er neutraal tegenover. Het aandeel van de Nederlanders dat positief staat tegenover het uitstel is met 38 procent wel groter dan het aandeel dat negatief tegenover het uitstel staat (24%).

Natuurgebied als alternatieve invulling 
Mocht Lelystad Airport definitief niet opengaan, dan zou men – als alternatieve invulling voor de locatie –het liefst zien dat er een natuurgebied van werd gemaakt: ruim een derde van de Nederlanders geeft hier de voorkeur aan (35%). Oudere Nederlanders zijn naar verhouding vaker voor het ontwikkelen van de vrijgehouden locatie tot een duurzame woonwijk (23% ten opzichte van 16% gemiddeld) of een internationaal treinstation (20%, 15% gemiddeld).

De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, opleiding, regio en politiek stemgedrag bij de
Tweede Kamerverkiezingen van 2017 (TK 2017). Daarmee zijn de onderzoeksresultaten representatief voor Nederlanders van 18 jaar en ouder voor wat betreft deze achtergrondkenmerken.

Lees hier het volledige rapport

Meer informatie
Peter Kanne, 06-3194 3707


Verantwoording
I&O Research voerde in opdracht van Milieudefensie een landelijk representatief onderzoek uit onder 1.280 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek liep van donderdag 25 juli tot maandag 5 augustus 2019. De resultaten zijn gewogen op geslacht, leeftijd, opleiding, regio en stemgedrag bij de Tweede Kamerverkiezingen in 2017. De gebruikte vraagstelling is opgenomen bij de bijbehorende grafiek.


[1] https://www.nu.nl/binnenland/5959551/opening-lelystad-airport-in-april-2020-niet-langer-haalbaar.html

[2] https://ioresearch.nl/Home/Nieuws/meer-dan-helft-nederlanders-verkiest-milieu-boven-schadelijke-bouwprojecten#.XV-lJSIzaM8

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / gepens.
Dit onderzoek is teveel gefocust op de bestaande situatie rond de luchthavens. Het zou beter zijn geweest ook in te spelen op nieuwe mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld Schiphol geheel of gedeeltelijk verplaatsen naar de Noordzee. Het houdt boven geen rekening met schonere en geluidsarme vliegtuigen in de toekomst.

Voor de bewoners van Lelystad e.o. zelf is de daar geplande luchthaven natuurlijk een schoolvoorbeeld van zelf wel vliegen, naar geen luchthaven in 'mijn achtertuin'.
Koos / Beleidsadviseur
Dus uit een onderzoek in opdracht van Milieudefensie blijkt dat er een meerderheid tegen uitbreiding van het vliegverkeer is....verrassend. Not.

En ondertussen willen dezelfde respondenten meer vliegen zeker? Het bekende NIMBY-effect weer bewezen?
Bertus / Observant
Bovendien wordt het economische belang van de groei van Schiphol schromelijk overdreven. Zie

https://www.nu.nl/economie/5966930/onderzoek-gee …