Advertentie
sociaal / Nieuws

Tilburg start proef met basisbanen

Volgens wethouder Esmah Lahlah biedt het huidige stelsel te weinig kansen voor mensen die ver van de arbeidsmarkt af staan.

12 december 2022
Stadhuis Tilburg
Stadhuis TilburgANP / George Mollering

De gemeente Tilburg gaat experimenteren met basisbanen: op maat gemaakt werk voor mensen die al langere tijd werkloos zijn. In aanloop naar een breder experiment beginnen op korte termijn al vijf Tilburgers met een basisbaan.

Directeur

Shared Service Centrum Ons
Directeur

Tactisch Inkoper

Yacht
Tactisch Inkoper

Bijdrage

'Voor veel inwoners is een betaalde baan op de arbeidsmarkt die er nu is, niet mogelijk', zegt wethouder Esmah Lahlah (arbeidsparticipatie, GroenLinks). 'Maar met de goede begeleiding en onder de juiste omstandigheden leveren zij een belangrijke bijdrage voor onze stad en ervaren zij kans op bestaanszekerheid. Een bijdrage die de stad waardeert en die inwoners vooral ook de kans biedt om weer mee te doen op de werkvloer én om zelf een inkomen te verdienen.'

Opmaat

Lahlah wil in 2025 minimaal 50 basisbanen gerealiseerd hebben. Als 'opmaat' naar een bredere pilot beginnen in het voorjaar van 2023 alvast de eerste vijf 'basisbaners'. De deelnemers krijgen een contract voor twee jaar. De kosten worden geschat op zo'n 200.000 euro, die uit het fonds 'Talentontwikkeling' worden gehaald.

Arbeidsmarkt

In een interview met Binnenlands Bestuur zei wethouder Lahlah onlangs al dat de Participatiewet – de wet die de bijstand en begeleiding naar werk regelt – te weinig mogelijkheden biedt voor mensen die ver van de arbeidsmarkt af staan. ‘De Participatiewet gaat er vanuit dat iedereen kan werken’, aldus Lahlah. ‘Maar er is een grote groep die de stap naar de arbeidsmarkt niet kan zetten, en daar hebben we eigenlijk niks voor.’

Sluitstuk

Onder andere de gemeenten Groningen en Rotterdam hebben al pilots met basisbanen opgezet. Drie van de vier landelijke coalitiepartijen – D66, CDA en ChristenUnie – namen in 2021 de basisbaan op in hun verkiezingsprogramma’s, maar tot nu toe zijn er op rijksniveau nog geen plannen om basisbanen te creëren. De Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid raadde begin 2020 al aan om de basisbaan het sluitstuk van de sociale zekerheid te maken.

De basisbaan heeft positieve effecten op inwoners en de leefomgeving, blijkt uit ervaringen in Groningen. Wel blijft de financiering van de basisbanen een knelpunt. Lees hier een reportage over het Groningse experiment.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
L’histoire se repete zegt men. Hoeveel basisbanen hebben we al niet gehad? WIW banen, ID banen, WSW banen etc. Er is niets meer te onderzoeken. Het is allemaal al gedaan. In de sociale zaken wereld wordt bij tijd en wijle geroepen: “ de klant staat centraal”!! Maar in Nederland staat de klant nooit centraal. Het wordt altijd maar weer verziekt door persoonlijke- en organisatiebelangen. Dat is het echte probleem waar Nederland wat mee moet. Nederland is een cluster van private belangen.
Hielco Wiersma
Bij basisbanen is begeleiding vaak een probleem. Daarop is m.i. de vroegere 'Melkertbaan' ook gesneuveld.
In sommige Gemeenten bestaat een organisatie Maatwerk waar personen met een psychiatrisch heden en verleden onder professionele begeleiding dagbesteding wordt aangeboden. De indruk bestaat dat die organisatie uitstekend functioneert. De werkwijze is vergelijkbaar met de vroegere werkvoorzieningsschappen, waarvan er inmiddels -dankzij drastische bezuinigingen onder een VVD/PvdA Kabinet- niet veel meer zijn overgebleven.
De geschiedenis lijkt zich nu te gaan herhalen. Personen die aan het gebruikelijke arbeidsproces kunnen deelnemen zijn vooral gebaat bij het faciliteren van omscholingscursussen.
Consistent rijksbeleid is echter al jaren zoek. Benieuwd waar zal dit experiment nu weer op gaat uitdraaien.
Advertentie