Advertentie
sociaal / Nieuws

Straks wel ruimte voor dakloze arbeidsmigranten in opvang

De VNG erkent dat het overheidsbeleid niet klopt.

04 juni 2024
daklozenopvang.jpg
Daklozenopvang

Dakloze arbeidsmigranten worden door gemeenten meestal geweerd bij de opvang. Daar moet verandering in komen, blijkt uit conceptstukken die journalistiek onderzoeksplatform Pointer heeft ingezien.Hoe Nederland op dit moment dak- en thuislozen opvangt is in strijd met Europese richtlijnen.

Woo-coördinator/Juridisch Adviseur Woo (Wet open overheid)

Provincie Utrecht
Woo-coördinator/Juridisch Adviseur Woo (Wet open overheid)

Projectmanager

Yacht
Projectmanager

Gemeenten hebben nu de regel dat een arbeidsmigrant aantoonbaar vijf jaar in Nederland moet hebben gewoond en gewerkt. Deze zomer wordt de door de overheid ontwikkelde ‘checklist gelijke behandeling EU burgers’ gepubliceerd. Pointer heeft het concept ingezien. Op deze manier wordt het duidelijker voor gemeenten wanneer ze dakloze arbeidsmigranten mogen toelaten tot de opvang. Zo hebben migranten volgens de checklist al recht op opvang wanneer ze minder dan een jaar rechtmatig in Nederland zijn verbleven. De checklist is opgesteld door de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en drie ministeries: VWS, JenV en SZW.

Welkom

Carina Kruijsen, bestuurder bij opvangorganisatie SMO-Traverse, baalt van het huidige beleid. Volgens haar zijn alle dak- en thuislozen namelijk welkom, maar kan ze de dakloze arbeidsmigranten niet opvangen. ‘Wat betreft arbeidsmigranten is landelijk de afspraak gemaakt dat we ‘nee’ moeten zeggen’, zei ze zaterdag in een radio-uitzending van Pointer.

Vijf-jaar-regel

Hoe Nederland op dit moment dak- en thuislozen opvangt is in strijd met Europese richtlijnen. ‘Ik weet ook niet waar de overheid deze vijf-jaar-regel vandaan haalt’, zegt Dion Kramer, universitair docent Europees Recht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Volgens hem is de checklist dan ook een verbetering van de huidige situatie, en meer in lijn met de Europese regels.

Eerder recht

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) erkent dat het overheidsbeleid niet klopt. ‘Uit de checklist blijkt dat arbeidsmigranten inderdaad eerder recht hebben op opvang dan pas na vijf jaar werken en wonen in Nederland’, zegt Martijn Balster (PvdA). De Haagse wethouder is tevens voorzitter van de bestuurlijke klankbordgroep Arbeidsmigranten van de VNG.

Financiële compensatie

Voor gemeenten geeft de komst van de checklist een dubbel gevoel. ‘We vinden het niet humaan dat deze mensen buiten moeten slapen, maar als je als gemeente niet financieel gecompenseerd wordt, dan heb je een probleem’, aldus Balster. Daklozenopvang wordt gefinancierd vanuit de Wmo, waardoor van tevoren bepaald wordt hoeveel dak- en thuislozen ze kunnen opvangen. Als er dan ook nog dakloze arbeidsmigranten moeten worden opvangen, wordt gevreesd dat gemeenten in de knel komen.

Toename arbeidsmigranten

Daarnaast is het aantal dakloze EU-arbeidsmigranten de afgelopen jaren enorm toegenomen. Drie jaar geleden ging het nog om bijna drieduizend migranten, maar eind vorig jaar stond de teller al op minstens zesduizend, zo becijferde RTL Nieuws destijds. Wat momenteel het precieze aantal dakloze arbeidsmigranten is, is lastig te zeggen.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Bakker
EU burgers ontlenen hun verblijfsrecht rechtstreeks aan het EU recht, i.t.t. andere vreemdelingen, die een document moeten ontvangen. Volgens dit EU recht heeft een onderdaan die in een andere lidstaat gaat werken na vijf jaar wit werken van rechtswege recht op een verblijfstitel voor onbepaalde tijd. Bepaalde perioden zonder werk worden geaccepteerd. En daarin schuilt dus de moeilijkheid. Uiteindelijk zal de betrokkene terug moeten naar zijn eigen land. Dus mensen moeten dus ook op enig moment worden uitgezet. Het is onvoorstelbaar dom dat de landelijke politiek niet acteert op het gevaar van maar liefst een miljoen arbeidsmigranten, hoofdzakelijk lage lonen arbeid. Die groep zoekt eenvoudigweg een betere toekomst. Maar dat is niet in het distributiecentrum of de slachterij. Met nauwelijks opgebouwde AOW, nauwelijks of geen opgebouwd pensioen, wacht Nederland een enorme dreun. De dreun van een zeer grote groep afhankelijken. Oorzaak van dit alles is de flexibele arbeidsmarkt. De mogelijkheden die werkgevers hebben om eindeloos uitzendkrachten in te huren, zzp’ers. Noem maar op. Slachterijen en distributiecentra draaien gemiddeld op 80 a 90% uitzendwerk. Nederland concurreert op loonkosten met zijn buurlanden. Waar Duitsland voor de vleessector de regel heeft dat alle kernfuncties rechtstreeks in dienst moeten zijn van het bedrijf zelf, zijn de beleidsvoornemens van het mogelijk nieuwe kabinet zeer zacht. Alleen NSC lijkt iets meer van plan te zijn om de keuze te maken de lage lonen sectoren wat meer in te dammen. Met een miljoen arbeidsmigranten is het flexibele slavenstelsel doorgedrongen tot de haarvaten van de Nederlandse maatschappij. Hele economische sectoren kunnen zich hiermee in stand houden. Het is vijf voor twaalf. De gevolgen van voortzetting van dit beleid zullen zeer, zeer ernstig zijn.
Advertentie