'Gemeenten zien waarde niet in van poppodia'
Nederlandse poppodia hebben het moeilijk. Subsidies vervallen, entreeprijzen stijgen en barinkomsten nemen af. De podia zien zich genoodzaakt veilig te programmeren. Kleinere bands krijgen nauwelijks nog kansen.
Nederlandse poppodia krijgen het steeds moeilijker. Ze krijgen minder bezoekers, barinkomsten dalen en gemeentelijke subsidies worden gekort of vervallen geheel. Probleem daarbij is dat gemeenten de popsector zien als een sector die prima in staat moet zijn eigen inkomsten te verwerven.
Eigen inkomsten verwerven
Na tientallen jaren van stijgende recettes trekken ze minder bezoekers en dalen de inkomsten. Gemeenten, waar de meester subsidie voor poppodia vandaan komt, moeten bezuinigen. Cultuur is vaak een van de eerste sectoren die het moet ontgelden. De popsector is daarbij een van de eerste onderdelen die gekort wordt. De sector heeft de naam heel goed zijn eigen inkomsten te kunnen verwerven. Dat wreekt zich nu.
Maak het bier maar duurder
‘Gemeenten zien de waarde niet in van hun poppodium’, zegt Berend Schans, directeur van de Vereniging van Nederlandse Poppodia en-festivals (VNPF). De gedachte is dat de poppodia goed in staat moet zijn zelf inkomsten te genereren. Tijdens de discussie over bezuinigingen op de Basisinfrastructuur werd de popsector vaak genoemd als voorbeeld van hoe cultuur niet alleen maar geld hoeft te kosten. Die goede naam bijt ons nu in de staart. De gedachte is vaak: jullie zijn commercieel, maak het bier maar een kwartje duurder.’
Stijgende entreeprijzen
Maar de barinkomsten bij popconcerten lopen juist terug, mede als gevolg van stijgende entreeprijzen. ‘Ons publiek stelt voor zichzelf van tevoren vast hoeveel het gaat uitgeven, bijvoorbeeld dertig euro. Als een kaartje twintig euro kost, geven ze nog maar tien uit aan de bar’, zegt Wim Burghout, uitbater van De Nozem & De Non in Heemskerk.
Minder en veiliger programmeren
Door de dalende subsidies en inkomsten zijn veel poppodia gedwongen om minder en veiliger te programmeren. Een paar keer per jaar een volle zaal is winstgevender dan elke week een halfvolle. Schans: ‘Podia programmeren nu vooral acts waarvan ze zeker weten dat e show uitverkocht raakt. Maar hoe vaak wil het publiek De Dijk zien, of Bløf?’ ‘Gemeenten gaan eigenlijk voorbij aan de kerntaak van poppodia, zegt Schans. ‘Dat is het brengen van cultuur, maar ook talentontwikkeling door beginnende bands te laten optreden. Dat is vaak erg moeilijk zonder subsidie.’
Subsidie naar nul
Wim Burghout sluit zich hierbij aan: ‘Zo organiseerden we laatst en avond met heavy metal, dat heeft een wat minder grote doelgroep. Zo’n honderd man kwam daar op af. Zonder subsidie is dat simpelweg niet langer mogelijk. Enkele jaren terug kreeg de stichting De Oude Josef, die de programmering voor De Nozen & de Non regelt, nog 180.000 subsidie. In 2012 was daar nog 30.000 van over en in het nieuwe jaar wordt het bedrag tot 0 teruggebracht.
Cultuur is geen kerntaak
De Heemskerkse wethouder Odd Wagner (GroenLinks) vindt dat niet onlogisch. ‘Cultuur is geen kerntaak van gemeenten, dus daar moeten we bij bezuinigingen naar kijken. Er is vanuit onze bevolking weinig belangstelling voor het poppodium.’
Reacties: 7
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Betaal je hobby´s zelf maar.
Mij interesseert voetbal geen lor, waarom wordt er dan zo'n groot bedrag besteed aan beveiliging van voetbalactiviteiten? (Van) dat geld kan ook (een deel) worden besteed aan bijvoorbeeld de culturele sector.