Advertentie
sociaal / Nieuws

'Gemeenten zien waarde niet in van poppodia'

Nederlandse poppodia hebben het moeilijk. Subsidies vervallen, entreeprijzen stijgen en barinkomsten nemen af. De podia zien zich genoodzaakt veilig te programmeren. Kleinere bands krijgen nauwelijks nog kansen.

19 januari 2013

Nederlandse poppodia krijgen het steeds moeilijker. Ze krijgen minder bezoekers, barinkomsten dalen en gemeentelijke subsidies worden gekort of vervallen geheel. Probleem daarbij is dat gemeenten de popsector zien als een sector die prima in staat moet zijn eigen inkomsten te verwerven.

Eigen inkomsten verwerven

Na tientallen jaren van stijgende recettes trekken ze minder bezoekers en dalen de inkomsten. Gemeenten, waar de meester subsidie voor poppodia vandaan komt, moeten bezuinigen. Cultuur is vaak een van de eerste sectoren die het moet ontgelden. De popsector is daarbij een van de eerste onderdelen die gekort wordt. De sector heeft de naam heel goed zijn eigen inkomsten te kunnen verwerven. Dat wreekt zich nu.

Maak het bier maar duurder
‘Gemeenten zien de waarde niet in van hun poppodium’, zegt Berend Schans, directeur van de Vereniging van Nederlandse Poppodia en-festivals (VNPF). De gedachte is dat de poppodia goed in staat moet zijn zelf inkomsten te genereren. Tijdens de discussie over bezuinigingen op de Basisinfrastructuur werd de popsector vaak genoemd als voorbeeld van hoe cultuur niet alleen maar geld hoeft te kosten. Die goede naam bijt ons nu in de staart. De gedachte is vaak: jullie zijn commercieel, maak het bier maar een kwartje duurder.’
 

Stijgende entreeprijzen
Maar de barinkomsten bij popconcerten lopen juist terug, mede als gevolg van stijgende entreeprijzen. ‘Ons publiek stelt voor zichzelf van tevoren vast hoeveel het gaat uitgeven, bijvoorbeeld dertig euro. Als een kaartje twintig euro kost, geven ze nog maar tien uit aan de bar’, zegt Wim Burghout, uitbater van De Nozem & De Non in Heemskerk.

Minder en veiliger programmeren
Door de dalende subsidies en inkomsten zijn veel poppodia gedwongen om minder en veiliger te programmeren. Een paar keer per jaar een volle zaal is winstgevender dan elke week een halfvolle. Schans: ‘Podia programmeren nu vooral acts waarvan ze zeker weten dat e show uitverkocht raakt. Maar hoe vaak wil het publiek De Dijk zien, of Bløf?’ ‘Gemeenten gaan eigenlijk voorbij aan de kerntaak van poppodia, zegt Schans. ‘Dat is het brengen van cultuur, maar ook talentontwikkeling door beginnende bands te laten optreden. Dat is vaak erg moeilijk zonder subsidie.’

Subsidie naar nul
Wim Burghout sluit zich hierbij aan: ‘Zo organiseerden we laatst en avond met heavy metal, dat heeft een wat minder grote doelgroep. Zo’n honderd man kwam daar op af. Zonder subsidie is dat simpelweg niet langer mogelijk. Enkele jaren terug kreeg de stichting De Oude Josef, die de programmering voor De Nozen & de Non regelt, nog 180.000 subsidie. In 2012 was daar nog 30.000 van over en in het nieuwe jaar wordt het bedrag tot 0 teruggebracht.

Cultuur is geen kerntaak
De Heemskerkse wethouder Odd Wagner (GroenLinks) vindt dat niet onlogisch. ‘Cultuur is geen kerntaak van gemeenten, dus daar moeten we bij bezuinigingen naar kijken. Er is vanuit onze bevolking weinig belangstelling voor het poppodium.’

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pim van Tuinen / medewerker Tata en hobbydrummer
Als je tegenwoordig muziek wilt maken, gaan de podia er al bij voorbaat van uit dat dit je hobby is. En hobbies mogen geld kosten. Als je als amateur bandje niet 1 maal per maand een optreden weet te genereren met een vergoeding van 150 Euro moet er veel geld bij... denk aan huur van oefenruimte en slijtage van instrumenten. Ik heb het in deze nog niet over de aanschaf van instrumentaria. Gevolg van bezuiniging...De jeugd die nog op avontuur wil, gaat zich thuis indrinken, want in de horeca wordt het onevenredig duur in vergelijking met de slijter. De bandjes die nier meer kunnen rekenen op dat beetje financiele support hangen de instrumenten aan de wilgen. Voor de rest van cultuurminnend Heemskerk geld ga maar lekker naar de televisie staren, koop een krat bier, trek een leuke meid van straat, bied haar 7 euro per uur om je biertje in te schenken en een plaatje op te zetten en je hebt het nog beter voor mekaar dan die rijke stinkerds die nog wel voor de hoofdprijs naar een bandje kunnen kijken in een lege koude zaal.
Willem Kamps
Vooral lekker korten op de culturele sector. Dit is inderdaad al enige tijd het credo in de gemeentepolitiek. Zelf zie ik het van dichtij gebeuren in Leidschendam en Den Haag (Spuiforum, waarvoor kleinere theaters en organisaties moeten sluiten). Met pijn en moeite worden in Leidschendam en Voorburg twee kleinschalige theaters opengehouden door particulier initiatief. Het is de vraag hoe lang dat wordt volgehouden. Ondertussen speelt de gemeente mooi weer dat dit is gerealiseerd. Als het aan de dames en heren politici (uiteraard van VVD-, CDA- en PvdA-huize) had gelegen waren beide theaters gesloten. Voor de jeugd is er al helemaal niets te beleven. De jongerencentra die er waren zijn ook al de nek omgedraaid. En dan straks natuurlijk klagen dat ze hangend en zich vervelend op straat overlast veroorzaken! Het enige waar de plaatselijke politiek mee bezig is, is het ontwikkelen van foute en geldverslindende projecten in de openbare ruimte (Duivenvoordecorridor: koop je eigen stukje landgoed). Geen burger die daarop zit te wachten. Vind je het gek dat de afstand tussen burger en politiek groter en groter wordt.
True
burgers ook niet, dus gewoon sluiten die handel.

Betaal je hobby´s zelf maar.
Wieweet
Als de burgers geen of niet genoeg belangstelling hebben is het toch ook te gek voor woorden dat er door middel van subsidie (dus toch het geld van de burgers) iets open gehouden wordt. Als de belangstelling niet groot genoeg is dan heeft het geen waarde voor de burgers en moet het niet met (belasting)geld van de burgers koste wat kost opengehouden worden.
Niels
Ik was zelf nogal actief in het punk/hardcore gebeuren en daar werden showtjes altijd gehouden in kraakpanden of kleine cafe's. De zaal moet passen bij het publiek en de poppodia moeten zich realiseren dat ze met die grootte zalen gewoon mainstream moeten programmeren. Er zijn genres die al jaren prima draaien in kleine cafe's of andere kleine plekken, waaronder punk/hardcore, jazz, maar ook klassieke ensembles en wereldmuziek,
Paul
Wat ook mee speelt dat er bands zijn die nogal wat geld durven te vragen. Volgens mij mag het ook wat minder zijn, zodat de entreegelden laag gehouden kunnen worden. Maar het lijkt er steeds meer op dat bands binnen 'n jaar binnen willen zijn. Als we minder gaan dan gaan de prijzen van de bans ook omlaag, zijn de blij dat ze mogen spelen. In NL heb je een aantal bands die extreme bedragen vragen voor een optreden van 'n uur. En op elk festival Racoon, Blöf, Kane of zoiets te zien hoeft voor mij ook niet. Ik programmeer zelf ook en het verbaasd me soms welke bedrag een band wilt hebben.
Petra
@ Wieweet



Mij interesseert voetbal geen lor, waarom wordt er dan zo'n groot bedrag besteed aan beveiliging van voetbalactiviteiten? (Van) dat geld kan ook (een deel) worden besteed aan bijvoorbeeld de culturele sector.
Advertentie