Advertentie
sociaal / Nieuws

Rigide leerlingenvervoer transformeert

Het taxibusje is leidend binnen het leerlingenvervoer. Meerdere gemeenten, waaronder Rhenen, ervaren voordelen bij een flexibelere aanpak.

07 december 2023
Shutterstock Leerlingenvervoer
Is het taxibusje verleden tijd?Shutterstock

Roerige tijden binnen het leerlingenvervoer. Personeelstekorten bedreigen de dienstverlening, het landelijk overleg over leerlingenvervoer lijkt geklapt nu meerdere belangengroepen zich hebben teruggetrokken. Tegelijkertijd worden op verschillende plekken in ­Nederland experimenten uitgevoerd die afwijken van het klassieke taxibusje dat iedere dag van en naar school rijdt. Het kan beter voor zowel ouder, leerling als de lokale overheid, zo ontdekte onder andere de gemeente Rhenen.

Project Management Ondersteuning Regieteam

JS Consultancy
Project Management Ondersteuning Regieteam

Beleidsadviseur Werk en Inkomen

Ferm Werk
Beleidsadviseur Werk en Inkomen

Verantwoordelijkheid

Hoe ver strekt de verantwoordelijkheid van de gemeente eigenlijk als het gaat om leerlingenvervoer? Daarover bestaan volgens beleidsadviseur Ingrid Sloot hardnekkige misverstanden. ‘Ouders zijn verantwoordelijk voor het schoolbezoek van hun kind. Als gemeenten zijn we enkel verplicht om de ouders die daar recht op hebben een vergoeding te geven. De wet gaat uit van zoveel ­mogelijk zelfstandigheid bij ouders en leerlingen, maar het taxibusje is toch verworden tot de standaard.’ Wethouder Hans Boerkamp vult aan: ‘Dat was in onze gemeente eerlijk gezegd tot voor kort ook zo. De keuze was óf een taxibusje vijf ­dagen in de week, óf helemaal niet. Daar zijn we nu van afgestapt.’

Flexibeler

Steeds meer gemeenten ­laten dat los, zij het soms gedwongen door personeelstekorten bij vervoersbedrijven. Zo schreef Binnenlands Bestuur in januari nog over een experiment waarbij zes gemeenten leerlingen e-bikes ­gaven. Ook pasten tal van gemeenten, waaronder Heerlen, Veenendaal, Best en Oldenzaal, het afgelopen jaar hun verordeningen aan om ­dergelijke oplossingen mogelijk te maken. Ze lijken hiermee gehoor te geven aan de oproep van Carolien Aalders, de adviseur die in 2020 in opdracht van de VNG de nieuwe Model Verordening bekostiging leerlingenvervoer schreef. ‘Alleen in situaties dat er geen of slecht openbaar vervoer is, ouders in samenwerking met hun netwerk hun kind onmogelijk naar school kunnen brengen of wanneer de leerling medisch gezien niet anders kan reizen, dan pas is de gemeente verantwoordelijk voor taxivervoer.'

Gelukkig naar school

Ook Rhenen heeft de verordening veranderd. Met positieve resultaten als gevolg. ‘Zo was er een jongen die eigenlijk helemaal niet naar het speciaal onderwijs ­wilde’, vertelt de wethouder, ‘terwijl dat wel het beste voor hem zou zijn. Toen we doorvroegen bleek dat hij dat vooral niet wilde omdat hij dacht dat hij dan iedere dag met een busje naar school moest. Hij was erg zelfbewust over wat mensen daardoor van hem zouden denken.’ Sloot vult aan: ‘Toen ik zei dat reizen met het busje helemaal niet hoefde en de gemeente een elektrische fiets voor hem zou kopen, begon hij helemaal te glunderen. Hij vroeg wel nog of dan niet het logo van de gemeente er heel groot op zou staan. Maar nee, wij stellen gewoon budget ­beschikbaar en het gezin mag vervolgens de fiets uitkiezen. Ik kreeg later een appje van zijn moeder waarin stond dat hij helemaal gelukkig naar school was gegaan.’
 

Lees het hele artikel in BB23 van deze week.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie