Sterke stijging in uitgaven aan beschermingsbewind
Uit de meest recente gegevens van het CBS blijkt dat gemeenten in 2019 in totaal 582 miljoen euro aan bijzondere bijstand hebben verleend. Dat is 6,6 procent maar dan in het jaar daarvoor, en bovendien het hoogst gemeten bedrag sinds de start van het jaarlijkse onderzoek, in 2010.
De uitgaven aan bijzondere bijstand bereikten in 2019 een hoogtepunt. Vooral de kosten van beschermingsbewind zijn in 2019 sterk gegroeid. Gemeenten gaven daaraan bijna de helft meer uit dan in het voorgaande jaar.
Hoogst gemeten
Uit de meest recente gegevens van het CBS blijkt dat gemeenten in 2019 in totaal 582 miljoen euro aan bijzondere bijstand hebben verleend. Dat is 6,6 procent meer dan in het jaar daarvoor, en bovendien het hoogst gemeten bedrag sinds de start van het jaarlijkse onderzoek, in 2010. De afgelopen tien jaar gaven gemeenten dus nog nooit zoveel geld aan uit aan bijzondere bijstand als in 2019. Ruim een kwart van het totale bedrag werd besteed door de G4-gemeenten.
Beschermingsbewind
De kosten voor beschermingsbewind en woninginrichting worden door het CBS apart in kaart gebracht. Daaruit blijkt dat beschermingsbewind vorig jaar 27 procent bedroeg van de totale uitgaven aan bijzondere bijstand. Nederlandse gemeenten gaven daar bij elkaar bijna 155 miljoen euro aan uit - een stijging van 45 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
Tekst loopt door onder afbeelding.
Inperken
De afgelopen jaren hebben verschillende gemeenten pogingen gedaan om de kosten voor beschermingsbewind in te perken. Groningen en Deventer namen het beschermingsbewind in eigen beheer en stopten met het vergoeden van particuliere bewindvoerders via de bijzondere bijstand. In Deventer werd dat besluit teruggedraaid door de rechter omdat het in strijd bleek te zijn met regels omtrent eerlijke concurrentie. In Groningen werd beschermingsbewind aangemerkt als economische activiteit in het algemeen belang, waardoor die regel omzeild werden. De gemeente 's Hertogenbosch volgde onlangs het voorbeeld van Groningen. In Tilburg en Almere wordt juist ingezet op samenwerking tussen de gemeente en bewindvoerders.
M.b.t. schuldhulpverlening weten we al dat het antwoord twee keer 'Nee' is.
Voor de rest zijn schuldeisers - met de Belastingdienst bovenaan - uitsluitend uit op eigen belang, tot een confrontatie aan oe.
Voor een gemeente iets om over na te denken.