Advertentie
sociaal / Nieuws

'Gemengde buurt niet beter voor schoolprestaties'

De etnische en sociale samenstelling in een buurt en op een school heeft invloed op de prestaties van leerlingen in het voortgezet onderwijs, maar etnische en sociale menging in buurten en op scholen is niet het antwoord op ongelijke onderwijskansen. Dat blijkt uit het proefschrift waarop student sociale geografie Brooke Sykes donderdag aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) promoveert.

07 februari 2011

Bescheiden effect
Sykes concludeert dat het soort buurt waarin iemand opgroeit een bescheiden effect heeft op de schoolprestaties. Jongeren die in meer welgestelde gebieden wonen, bereiken een hoger onderwijsniveau dan jongeren in buurten met relatief veel lage inkomens.

Gemengde scholen
Die relatie blijkt echter niet voor alle groepen hetzelfde, zo stelt de promovenda. De schoolprestaties van leerlingen uit huishoudens van hogere sociaal-economische klasse hebben een zwakkere relatie met het soort buurt waar ze wonen dan die van jongeren uit lagere klasse. Sykes waarschuwt voor het idee dat het creëren van gemengde scholen en buurten het verschil in onderwijskansen zal oplossen.

Geen verklaring
‘Verschillende minderheidsgroepen presteren in vergelijking met autochtone Nederlanders slechter, en groepen met een lagere sociaal-economische status presteren slechter dan leerlingen uit een hogere klasse. Maar de sociale en etnische samenstelling van scholen vormt daar geen verklaring voor’, aldus Sykes.

Waarschuwing
De promovenda wijst er op dat de overheid zich richt op het bevorderen van sociaal gemengde buurten om armoede en sociale ongelijkheid aan te pakken. ‘Een waarschuwing tegen het kritiekloos accepteren van zulk beleid is volgens mij op zijn plaats’.

Samenhang
De UvA-student baseert zich in haar proefschrift onder meer op eerdere studies naar samenhang tussen buurt, school en sociale kansen, een onderzoek dat een grote groep leerlingen vanaf hun eerste jaar op de middelbare school volgt en interviews met Amsterdamse scholieren.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Bas / logicus
Als men mengt blijft het gemiddelde gelijk.
Het enige dat men bereikt is dat de kleine groep slimmere leerlingen stagneren en de veel grotere groep wat minder slimme leerlingen zich minimaal optrekken aan de wat slimmere leerlingen.
Met als gevolg dat we nu één grote groep ondermaats presterende leerlingen hebben.
Fijn dat onze linkse politici er voor gekozen hebben om op scholen een integratie experiment uit te voeren. Ondertussen is Femke er al achter dat haar partij ideologie niet klopt en haalt haar kinderen van een zwarte school af want zo zij ze; mijn kinderen zijn geen sociaal experiment.
Lang leve het rigide denken van GL, PvdA en D’66.
Advertentie