'Cao-bod wordt eerder slechter dan beter'
VNG laat het cao-eindbod op tafel liggen. Blijkt dan dat het kabinet opnieuw moet bezuigen dan wordt het nieuwe nieuw cao-bod ook lager dan het huidige.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) laat het cao-eindbod van 2 procent loonsverhoging tot eind maart op tafel liggen. Blijkt dan dat het kabinet gemeenten laat meedelen in een nieuwe bezuinigingsronde, dan moeten vakbonden rekening houden met een kariger bod.
Niet gunstiger
Vrij vertaald luidt de boodschap van de VNG aan de bonden dat ze er verstandig aan doen nu zaken te doen met de gemeentelijke werkgevers en er niet op te gokken dat er een gunstiger cao-akkoord voor gemeenteambtenaren uitrolt. ‘Het kan alleen maar minder worden’, aldus Sietske Pijpstra. Zij is secretaris van het College voor Arbeidszaken (CvA) dat namens de VNG al sinds mei vorig jaar met de bonden onderhandelt over een nieuwe cao voor 180.000 gemeenteambtenaren.
Tekort
Naar verwachting maakt het kabinet eind maart bekend welke extra bezuinigingen er nodig zijn om een (nog) groter tekort op de overheidsfinanciën te voorkomen. De bedragen die volgens Pijpstra in Den Haag worden genoemd, liggen tussen de 8 en 16 miljard euro. Rijksbezuinigingen werken in de regel door op de gemeentefinanciën. In hoeverre nieuwe bezuinigingen doorwerken op de gemeentefinanciën, hangt af van de keuzes die het kabinet maakt. Belastingverhogingen en extra bezuinigingen op zorg en sociale zekerheid raken het gemeentefonds niet. Maar kiest het kabinet voor uitgavenbeperkingen van de departementen, dan voelen gemeenten het wel.
Gemeentefonds
Het gemeentefonds deelt volgens de zogeheten normeringsafspraken voor ongeveer 18 procent mee in de bezuinigingen op de departementale uitgaven, met uitzondering van ontwikkelingssamenwerking en Europa. Verder kunnen gemeenten worden geraakt door kortingen op specifieke uitkeringen.
Fifty-fifty
Tot nu toe koos het kabinet steeds voor een fifty-fifty verdeling: de ene helft voor rekening van de departementen en de andere voor sociale zorg en zekerheid. Bij een bezuiniging van bijvoorbeeld 10 miljard euro, zou dit een korting op het gemeentefonds van 900 miljoen euro betekenen. Als gemeenten hun inkomsten fors zien dalen, vervalt naar verwachting het huidige mandaat dat het CvA van de VNG onder welke voorwaarden er een cao-akkoord mag worden gesloten. ‘Dan moeten we als CvA eerst zelf opnieuw om tafel en vervolgens met de VNG om te bepalen welke ruimte er dan nog is’, zegt Pijpstra. Niet uit te sluiten valt bovendien dat minister Spies van Binnenlandse Zaken met een loonmaatregel komt voor de sector Rijk. Formeel kan ze die de decentrale overheden niet opleggen, omdat daarvoor een wetswijziging nodig is. Dat laat onverlet dat zo’n loonmaatregel voor het Rijk zijn effect niet mist op de andere onderhandelingstafels.
Verkeerd
Die realiteitszin mist Pijpstra vooralsnog bij de bonden. Zij hebben in de strijd voor een nieuwe cao juist harde stakingsacties aangekondigd. De onderhandelingen over de gemeentelijke cao liepen begin februari vast. De bonden eisen behalve volledig koopkrachtbehoud een landelijke werkgarantie. De gemeentelijke werkgevers willen niet verder gaan dan een loonsverhoging van 2 procent. Meer trekt de VNG naar eigen zeggen niet als gevolg van de dalende inkomsten en de stijgende uitgaven. Een landelijke werkgarantie kan de VNG evenmin afspreken. Dat is volgens de gemeentelijke werkgevers ook ‘een verkeerd signaal’ naar de burgers in tijden van recessie.
Provincies
Ook het cao-overleg tussen de provincies en de vakbonden is vastgelopen. De bonden vinden het loonbod van de provinciale werkgevers te mager. Het IPO zegt tot het uiterste te zijn gegaan met het loonaanbod ‘in deze tijd van bezuinigingen’ en betreurt het dat de bonden niet bereid bleken het laatste bod te accepteren. ‘De kans is groot dat een volgend werkgeversbod in deze financieel krappe tijden alleen maar minder wordt’, aldus het IPO.
Reacties: 37
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Denk eens na..
De bonus bij de banken, de graaicultuur, overbodige comissies en mangers.. Doe daar eens wat aan.. Over wachtgeld nog maar te zwijgen...
Nee, hoor, wij moeten maar akkoord gaan met niks.. Zodat de Rijksambtenaren nog meer kunnen krijgen, de banken hogere bonussen kunnen krijgen en het bedrijfsleven iedereen kan ontslaan.
Ga vooral zo door, en over 20 jaar, verdien je helemaal niks meer.. Gaat alles op aan binussen voor de banken en belasting..
Ga vooral zo door..
SCHAAP
Daarom hierbij even de feiten op een rijtje vanaf 2001:
Even de simpele feiten voor gemeenteambtenaren:
(cijfers uit CBS en CAO's)
2002, Inflatie 3,4%, Loon+3,5%, EindeJaars +1% gem overheidcao 4,4% , gem. alle cao 3,6%
2003: I 2,1%, Loon +2%, EJ +0,25% , GO: 3,2% GC:2,8%
2004: I1,2%, Loon 0%, EJ 0% ,GO: 0,4% GC:1,3%
2005: I 1,7%, Loon +1,0%, EJ 0%, GO: 0,4% GC:1,7%
2006: I 1,1%, Loon +1,6%, EJ 0%, GO: 3,0% GC:2,0%
2007: I 1,6%, Loon + 3,0%, EJ 0,5% , GO: 2,9% GC:2,1%
2008: I 2,5%, Loon +2,2%, EJ +1,5%, GO: 3,5% GC:3,3%
2009: I 1,2%, Loon 0%, EJ 0%,GO: 2,7% GC:2,8%
2010: I 1,3%, Loon 0%, EJ 0,5%, GO: 1,6% GC:1,3%
(+ eenmalige uitkering van 1,5%)
2011: I 2,3%, Loon+0,5%, EJ +0,5% , GO: 0,2% GC:1,3%
alles opgeteld:
I 18,4%, Loon +13,8%, EJ +4,25% (nu 6%) , GO:22,3% , GC:22,2%
Conclusie is dat gemeenteambtenaren er in 10jaar niet eens de inflatie gehaald hebben, terwijl de EJ van provincie en rijk nu al op 8,3% ligt.
Bovendien is het loon de afgelopen 10 jaar in alle CAO's gemiddeld 22,2% gestegen, bij de overheid gemiddeld 22,3% en van de gemeenteambtenaren slechts 18%.
Verder is de 500,- opleidingsgeld per jaar een wassen neus, aangezien elke gemeenteambtenaar nu al recht heeft op een POP(persoonlijk opleidingsplan), waarbij de daarbij komende opleidingskosten al betaald worden door de werkgever. ZXeer waarschijnlijk gaat die beloofde 500,- ingezet worden om die POP te bekostigen....
Wellicht doet men er goed aan om in te zetten op acceptatie van het nu voorliggende bod, maar dan wel met de aanvulling dat voor de komende (x) jaren de inflatie wordt betaald van het voorafgaande jaar. De overheid heeft veel invloed op de inflatie, dus ook op de extra loon die zij de ambtenaar dan zouden moeten betalen.
Over x jaren kan dan opnieuw de balans worden opgemaakt.
Zwaar inzetten op behoud van de werkgelegenheid lijkt mij niet heel belangrijk. Het aantal ambtenaren dat de komende jaren regulier zal afvloeien zal ruim voldoende blijken om de werkgelegenheid te behouden. Mogelijk zullen dan wel collega's extra scholing moeten krijgen. Dat is dan een zaak waar de werkgever wel naar moet kijken.
Dat van die POP's... daar ligt de oplossing van het geschil! Je haalt je 'winst' uit de lengte ipv uit de breedte! Iedereen die nog geen fatsoenlijke POP heeft moet meteen aan de slag gaan met het maken van die POP. En daarna direct effectueren!
Investeer in je eigen toekomst en dus in jezelf. Breng je talent in kaart en start met opleidingen of trainingen om dat talent verder te ontwikkelen. Kosten zijn voor je werkgever! Want je hebt toch immers (bijna) een eigen ontwikkelbudget.
Je moet de ambtenaren de kost geven die de afgelopen jaren geen enkele investering in de eigen ontwikkeling hebben gevraagd. Of er over hebben nagedacht.
Het gemeenschappelijke voordeel voor werkgever en -nemer: beter onderlegde medewerkers en grotere kans op meer effectiviteit.
Ik hoop dat de diverse overheidsloopbaancentra het beredruk gaan krijgen. Meer waarde uit je arbeidsvoorwaarden halen noem je dat!
Dus gooi het collectief over een andere boeg! En investeer samen in een mooie gemeenschappelijke toekomst.
En die Eindejaarsuitkering hebben gepensioneerden nooit of te nuimmer gezien, die lopen nog veel meer achter, zeker nu ABP miljoenen geleend heeft aan de Staat. Om dat die nog niet terug zijn, mogen werkenden vanAF 1/1/2012 al meer pensioenpremie gaan betalen en mogen -als het blijft tegenzitten- de gepensioneerden 0,5% afschrijven op 1/1/2013.
De salarissen van ambtenaren zijn vorig jaar in Nederland aanzienlijk minder sterk gestegen dan het gemiddelde prijspeil.
http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/3104566/ …
@Hans de Bruin, de eindejaarsuitkering heeft altijd meegeteld voor de bepaling van de hoogte van je pensioen. Die heb je dus wel degelijk, maar niet apart aan het einde van het jaar. Daarnaast moeten werkenden maandelijks flink inleveren met de extra opslagpremie per 1 april. En ook zij worden 0,5% gekort op hun pensioen. De werkenden betalen dus 2 keer! Nadat het loon in juanauri bij mij al 50 euyro zakte nu nog een keer bijna 20 euro. De kinderopvang is voor mij ook 60 euro omhoog gegaan en de baan van mijn vrouw staat op de tocht. Dus waar zeur je als gepensioneerde over? Tegen de tijd dat ik 67 ben (of nog ouder) is er niks van het pensioen over aangezien ze de waardevastheid los willen laten. Ruilen?
De VNG doet er verstandig aan eerst nog eens met de Røtte-regering te gaan praten over hun bestuursakkoordje.
Je doet je naam méér dan eer aan...
Frans
(NB: nedereland? Het is al een tijdje: Nederland)
Ik weet wel zeker dat de politie (incl kantoorpersoneel) weer een redelijke loonsverhoging (minstens 2,5%) zal krijgen.
Wij krijgen uiteindelijk de 2% over een lange periode. Overigens zijn we dat geld al meer dan kwijt aan hogere inhoudingen op het gelijkblijvende brutoloon.
Op mijn salarisstrook staat bij brutosalaris al sinds 1-1-2009 hetzelfde bedrag.
Bij nettosalaris staat nu een bedrag dat sinds 1-1-2009 met ca. 150 euro is verlaagd.
ze hebben geen idee hoeveel het “standaard”leven in Nederland kost, omdat WIJ dat betalen…
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-public …
Want er zijn altijd lieden die structureel over 'werkdruk' klagen, maar schijnbaar wel de tijd kunnen vinden om de participeren in dit soort digitale discussies en daarbij ongenuanceerd PVV- taal hanteren als 'lekker declareren', 'neem nooit een baan als (gemeente) ambtenaar' of 'we gaan graag de strijd aan'.
Juist nu, in deze lastige periode zouden gemeenteambtenaren niet het onderste uit de kan moet willen vragen; als vertegenwoordiger van de overheid zou je juist veronderstellingen dat er eerder wordt bijdragen aan de huidige situatie…
Want, ik zie in mijn dagelijks werk (w.o. verantwoordelijk voor de uitvoering van het Minimabeleid) véél schrijnendere gevallen dat een zgn. inflatiecorrectie van 2%...
Substantiëler vind ik de bijdragen van de Vries, hoewel ook doorspekt van ondoordachte repliek, die terecht aandacht attendeert op de mogelijkheden van 'eigen ontwikkeling' en zich -conform de Vries- véél beter kan concentreren op de andere CAO- onderdelen. Dat bied perspectief en mogelijkheden voor de toekomst in combinatie met begrip voor de huidige situatie. Kortom, zoals een goed ambtenaar betaamt…
NB: reacties zijn logischerwijs welkom; lever deze wel op niveau!
Laten we het aanbod accepteren en ons druk gaan maken om de dingen die echt van belang zijn. Om mij heen zie ik mensen die veel minder verdienen en keihard werken, maar elke maand constateren dat er aan het eind van het het salaris een stukje maand overblijft.
Ik ondervind dat je als ambtenaar genoeg middelen krijgt om jezelf te verbeteren. Dus als je al jaren in je max. zit wordt het misschien wel eens tijd om in actie te komen en niet te blijven afgeven op de gemeente als werkgever.
Pakken wat je pakken kan. Zo snel mogelijk accoord gaan met de cao voorstellen en dan kijken we over 2 jaar weer wel verder. De werkzekerheid waar nu op wordt ingezet, is in het gemeentewereldje toch al gemeengoed. Waarom inzetten op iets wat je al hebt?
Werkzekerheid is er binnen de overheid toch al te veel. Er lopen hier mensen die eigenlijk niet goed genoeg zijn voor hun werk, maar ja je komt er zo moeilijk vanaf he?
En ik heb niet de illusie dat andere voorstellen of stakingen zorgen voor koopkrachtbehoud (waarom zouden wij dat wel moeten hebben als de rest van Nl in moet schikken) dus wees niet zo koppig en neem die 2% gewoon aan.
Het CVA noemt zeer bewust de looptijd van de CAO nergens in haar verklaringen en/of mededelingen en dan krijg je toch heel iets anders op je netvlies dan 2%.
Bovendien leer je je tijdelijke werkgevers nu (goed beschouwd vanaf 2008) echt kennen en dat is niet bepaald van een heel prettige kant. Zet die CAO's!
er maar eens ter vergelijking naast.
Overigens wie zit er nu daadwerkelijk te wachten op een "loopbaanpotje" van een schamele € 500 p.j.?
Laat vallen dat verhaal en kom met een fatsoenlijk bod van 2,8% gedurende de voorgestelde looptijd.
En vertel voor de buitenwacht wat dat betekent per 12 maanden.
Wat was er ook al weer begroot in 2009 en 2010 voor loonsverhogingen? En waar is dat budget achteraf gezien gebleven? En tel daarbij op de
geincasseerde rente over deze periode en de boekwinsten sinds afloop CAO op 1 juni 2011.
Rationeel gezien ben ik het met de reacties eens om de geboden 2 % maar aan te nemen zodat er in ieder geval nog iets bijkomt. De werkgever zal op langere termijn worden geconfronteerd met steeds hogere looneisen, de achterstand wordt immers per jaar groter. Ik zie ook een prijsontwikkelingsrelatie waaraan de overheid vooral schuldig is. Veel tarieven en belastingen gaan omhoog en de salarisontwikkeling derhalve naar beneden. Waar dit uit moet komen daarover maak ik mij best zorgen.
Met een versnelling van de loonstijging kunnen Nederland en Duitsland een bijdrage leveren aan de conjunctuur in Europa. Dat stelt hoofdeconoom Wim Boonstra van de Rabobank. Het aanhalen van de broekriem is volgens hem 'een ouderwets idee'.
De gemeente ambtenaren hebben de afgelopen acht jaar al genoeg koopkracht moeten inleveren, laat je niet onder druk zetten en zorg voor voldoende loonstijging!
Maak alleen afspraken over verhoging van salaris. In deze tijd zijn alle andere zaken van secundair belang.
Werkzekerheid is er al meer dan voldoende. Daarnaast hebben we te maken met een grote uitstroom van mensen vanwege pensioen in de komende jaren.
Bonden laat je niet chanteren!
En VNG luister eens naar het CPB: bezuinigingen zullen de economische recessie verergeren.
Gelijke monniken, gelijke kappen: bestuurders + 2,7%, en de werkvloer?......
en nu moet je dan ook blijven volhouden dat het beste is voor nedereland en wel zo solidair.. Nauw, je eigen werkgever krijgt een dikke 10%....
en dan mogen wij niet om wat meer dan 1% vragen... SCHAAP
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/11660370/ …
Is toch niet te filmen .....