Gemeenten zetten app in bij schuldhulpverlening
Na een aanbestedingstraject hebben een kleine honderd gemeenten gekozen om te gaan werken met de app van het Rotterdamse bedrijf Buddy Payment, zo blijkt uit een persbericht van het bedrijf. De app kijkt, zolang de gebruiker daar toestemming voor geeft, mee in de bankgegevens van de gebruiker.
Zo'n honderd gemeenten gaan in zee met fintechbedrijf Buddy Payment, dat een app heeft ontwikkeld die mensen meer grip op hun financiële situatie moet geven. Het is een nieuwe stap in de uitbreiding van de digitale dienstverlening van gemeenten.
Appje sturen
Na een aanbestedingstraject hebben een kleine honderd gemeenten gekozen om te gaan werken met de app van het Rotterdamse bedrijf Buddy Payment, zo blijkt uit een persbericht van het bedrijf. De app kijkt, zolang de gebruiker daar toestemming voor geeft, mee in de bankgegevens van de gebruiker. Zo kan de app bijvoorbeeld geld voor vaste lasten opzij zetten of tips geven over toeslagen en minimaregelingen. Ook kan de gebruiker Buddy 'een appje sturen' om advies te vragen.
Vrijwillig
Vorig jaar hebben acht gemeenten al geëxperimenteerd met de app. De privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens meldde toen al dat het gebruik van de app alleen op vrijwillige basis mag zijn. De gemeente mag inwoners niet dwingen om hun bankgegevens met de app te delen.
Digitaal
Onder andere de gemeenten Rotterdam, Den Haag, Almere, Leiden en Alkmaar gaan de app gebruiken. 'We kampen in alle gemeenten met veel mensen die financieel kwetsbaar zijn en ondersteuning kunnen gebruiken', zegt Jan van der Hulst, manager schuldhulpverlening in Den Haag, in het FD. 'Op deze manier kunnen we gezamenlijk investeren en de digitale dienstverlening steeds verder uitbreiden.'
Golf
Die digitale dienstverlening zal de komende tijd hard nodig zijn. Schuldhulpverleners verwachten na de zomer een golf aan hulpvragen van mensen met schuldproblemen. Landelijk netwerk SchuldenlabNL en consultancybureau Deloitte becijferden vorige week dat het aantal huishoudens met schulden in 2021 zou kunnen oplopen tot 2,5 miljoen – een flinke stijging ten opzichte van de 1,3 miljoen huishoudens die in 2019 met financiële problemen te maken hadden.
Dat betekent dat de gemeentelijke schuldhulpverlening meer mensen zal moeten helpen. De VNG stuurde onlangs een brief aan de Tweede Kamer met vijf aandachtspunten die moeten helpen om die schuldengolf terug te dringen.
tip 2 - teken gelijk een contract voor een internetabonnement
tip 3 - download de app
tip 4 - stuur uw digitale dienstverlener een bericht dat u uw telefoon abonnement niet kunt betalen
tip 5 - wacht geduldig op verdere digitalisering van de hulp