Advertentie
sociaal / Nieuws

Meer bijstandsgerechtigden vinden baan

Bijstandsgerechtigden die in een kleine gemeente wonen hebben een grotere kans op een baan. Gemiddeld kreeg 11 procent van de bijstandsgerechtigden in gemeenten tussen de tien- en honderdduizend inwoners een baan in 2011

08 oktober 2012

Het percentage uitkeringsgerechtigden dat een baan vindt is voor het tweede jaar op rij gestegen. In 2011 vond 9 procent van de mensen die het jaar daarvoor een uitkering ontvingen een baan. Opvallend is dat de middelgrote gemeenten een groter deel van hun WWB’ers aan het werk kregen dan de grote en kleine gemeenten. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Verschil groot en klein

In gemeenten met een populatie tussen de 10.000 en 100.000 vond gemiddeld 11 procent van de bijstandsgerechtigden aan een baan. In gemeenten met meer inwoners was dat slechts 8 procent. In de kleinste gemeenten, met minder dan 10.000 inwoners, ruilde 10 procent hun uitkering in voor een baan.

Niet te verklaren

Waar dat verschil vandaan komt is lastig te zeggen, omdat er op dat terrein geen onderzoek is verricht. Lucy Kok van Stichting Economisch Onderzoek geeft aan dat het niet aan de gemeenten zelf hoeft te liggen, maar dat de inwoners hier een grote rol in spelen. ‘Grote steden trekken toch een ander soort mensen aan’, vertelt Kok. Naar verhouding kennen grote steden veel meer mensen die een WWB-uitkering hebben, gemiddeld meer dan twee keer zo veel. Het blijft echter gissen naar de exacte redenen.

Amsterdam scoort slecht

Van de grote gemeenten was Zoetermeer de uitschieter met 14 procent die een baan vond. Amsterdam kwam daar het slechtste uit de bus met slechts 6 procent. Van de middelgrote gemeenten vond in Hardenberg het grootste gedeelte van de bijstandsgerechtigden een baan: 18 procent.

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Janske / Schaduwfractielid
Bijstandsgerechtigden vinden wel een baan, maar de beloning is vaak matig. Werk kan een ieder krijgen maar de beloning is vaak de drempel.
TimeDesk
Hoeveel van die mensen "werken" verplicht vrijwillig in weer en wind met een prikstok voor een WSW bedrijf en zijn daarmee officieel niet langer geregistreerd als werkloos. Lijkt me een mooi onderwerp voor een vervolgonderzoek.
Bas / logicus
Lucy Kok van Stichting Economisch Onderzoek heeft het heel mooi geformuleerd “Grote steden trekken toch een ander soort mensen aan”. Nu alleen nog de juiste betekenis aan haar conclusie verbinden. Verderop probeert ze de bevonden conclusie nog wat te camoufleren met de opmerking “ Het blijft echter gissen naar de exacte redenen”. Helaas, de waarheid schopt tegen het zere been van de knuffelaars en voordat je het beseft vergelijken ze je en public met een naar Duits verleden.



Een bijstandsgerechtigde die middels het UWV een arbeidstraject in word gedwongen waarbij deze 40% van het minimumloon gaat verdienen (met aanvulling tot minimumloon) heeft geen werk gevonden. Een volwaardige baan zorgt er namelijk altijd voor dat de werknemer zich zelfstandig in zijn levensonderhoud kan voorzien. En bovenstaande geld ook voor het gedwongen vrijwilligerswerk. Veel van deze slachtoffers durven uit angst om op hun uitkeringsdeel gekort te worden hun mond niet meer te roeren. Tevens is het zo dat veel van deze mensen ook nog te maken heeft met verstandelijke beperkingen waardoor ze niet in staat zijn zich te verweren. Ook zitten veel van deze mensen in de schuldsanering waardoor ze extra voorzichtig moeten zijn. Je baan verliezen doordat je de waarheid zegt heeft namelijk tot resultaat dat je verwijtbaar je baan kwijt bent. En dat levert dan weer een strafkorting op bij het UWV waardoor je helemaal geen geld meer hebt. Ook niet het deel dat je aan de WSNP behoord af te dragen. Resultaat; uit de WSNP en naar een faillissement. En zo worden de cijfers op een handig creatieve wijze gemanipuleerd in een politiek gekleurd keurslijf.



Het hoeft niet aan de gemeente te liggen? Wie zijn er dan verantwoordelijk voor de wijze waarop het beleid word uitgevoerd en hoeveel men er aan besteed? Er zitten echt nog een heleboel haken een ogen aan de opmerking welke Lucy maakte.



Als er gewerkt word met de juiste cijfers waarbij de kaders van het onderzoek niet politiekgekleurd worden bekaderd dan kom je al snel tot een heel andere conclusie die minder conflicteert met de realiteit.

Bas / logicus
Beste Lucy, veel onderzoeken worden uitgevoerd en bijgestaan door de zogenaamde jaknikkers. En elk heeft daarbij zijn eigen belang. Op zijn minst willen ze vriendjes met je blijven in de hoop promotie te kunnen maken. Het maakt hun dan niet uit hoe stom of achterlijk de opmerking van de onderzoeksleider dan ook is, ze zullen namelijk altijd een bevestiging geven die hem of haar bevalt. De zogenaamde etters – vaak degenen die juist wel in de gaten hebben waar de schoen wringt – worden gezien als lastpost en daarom meestal niet betrokken in de research of ze worden in de beginfase al afgedankt onder het mom dat hun bijdrages niet productief zouden zijn. Mocht je behoefte hebben aan een integer onderzoeksresultaat dan zul je als leider onvoorwaardelijk kritiek moeten leren verdragen en accepteren. Een criticus moet zonder angst voor represailles zich kunnen uiten.



Zo werkte ik op een afd. met 36 collega’s met een walgelijk arrogante hufter als leidinggevende. Zijn bijnaam was Hitler. En dat betekent dat er echt wel wat ernstig mis was met de man want zo’n bijnaam krijg je niet zomaar. Er werd in het hele bedrijf een zogenaamd anoniem in te vullen personeelstevredenheidsonderzoek gehouden. Iedereen was bang voor hem. Maar waren omdat ze veronderstelden dat die anonimiteit door het instituut gegarandeerd werd bereid om wel mee te werken. De uiteindelijke bevindingen en score bladen waren achteraf wel ter inzage van de leidinggevende want deze moest er tenslotte lering uit trekken. Uit de samenstelling van de vragen en wijze waarop de vraagstelling was geformuleerd kon ik direct al 30 van de 36 ondergeschikten van de bewuste leidinggevende identificeren. Het gevolg was dat niemand van deze 30 het onderzoek naar waarheid durfde in te vullen. De zes anderen waren de hielenlikkers en jaknikkers die bij hem op kantoor zaten. En deze zes hebben uiteraard een zeer positief beeld naar voren laten komen over het functioneren van de man. De OR is 6 jaar lang bezig geweest om de man van deze plek af te krijgen. Ondertussen had de combinatie van angst en stress er mede toe geleid dat twee collega’s een hartaanval hebben gehad. Een heeft het helaas niet overleefd. De ongeschikte leidinggevende is nu weg van de afdeling. Voor de misdragingen is hij beloond met een ruime positieverhoging. En juist dit soort promoties schaad niet allen het vertrouwen maar zorgt er ook voor dat de betrouwbaarheid van informatie bij toekomstige onderzoeken binnen de bewuste organisatie negatief word beïnvloed. En het onderzoek van “Stichting Economisch Onderzoek” heeft zeker te lijden gehad van dezelfde symptomen. Want ook het UWV personeel c.s. hebben te lijden onder de tirannie van de ivoren toren.



Mocht jouw organisatie ooit een integer analyticus nodig hebben die met een realistische maar frisse blik kritisch naar resultaten kijkt dan staat het je vrij om mij via BB te benaderen.

Diederik Brouwer / beleidsonderzoeker
De eerste vraag moet zijn wat verklaring behoeft. De overgrote meerderheid van de gemeenten (352) valt in de grootteklasse 10k - 100k, dus als die op 11% uitstroom zitten, dan ook het gemiddelde. Dus raar dat dat zo laag ligt. De originele CBS-cijfers laten echter zien dat de cijfers van de verschillende klassen feitelijk dichter bij elkaar liggen dan hier wordt gesuggereerd. Allemaal zo rond de 10%. Mijn indruk is dat de relatief kleine verschillen aan toeval zijn toe te schrijven. Alleen de grote gemeenten (>250k) wijken af van het algemene beeld.
Ra
Goh, kijk nou eens, een baan!
John Brouwers / zelfstandig juridisch adviseur
En hoeveel zijn er na een jaar of halfjaar nog aan het werk?
Advertentie