Zeehaven Holland
Dé zeehaven Rotterdam of Amsterdam bestaat niet’, oordeelt de Raad voor Verkeer en Waterstaat in zijn advies Gateway Holland dat deze week verscheen. Er worden nog veel meer harde noten gekraakt die de haventrots her en der hard zal raken. Zo moeten de havens Rotterdam en Amsterdam liefst fuseren.
Het waarom is gelegen in het internationale karakter van vervoersstromen. Multinationals denken in logistieke ketens en in kostprijs en die denken niet in termen van Ajax- of Feijenoord-havens. Voor China, India, Japan, Brazilië is Noordwest-Europa één gebied waarlangs ze via één van de vele havens hun spullen in het achterland moeten krijgen.
De Raad benadrukt dat de Zeehaven Holland een economische motor van jewelste kan zijn, mits we onderling niet concurreren met behulp van overheidssubsidies. Het geld van het Rijk is essentieel voor infrastructurele verbeteringen om de havens en het achterland Europa beter te bereiken. Kort en goed zegt de Raad: Rotterdam doet de containers en Amsterdam, met zijn Passenger Terminal aan de rand van de oude binnenstad, doet de cruiseschepen. Het is zeer onverstandig om beide havens dergelijke diensten te laten ontwikkelen - en elkaar dus te beconcurreren.
Zo wordt er met geld van het Rijk de Tweede Maasvlakte aangelegd bij Rotterdam waar in 2014 circa 34 miljoen containers kunnen worden overgeslagen. Amsterdam met zijn failliete Amsterdam Container Terminal doet de komende jaren bijna nul containers en wil toch investeren in containeroverslag. Amsterdam heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de provincie Noord-Holland ook nog zo gek gekregen om een tweede zeesluis voor supercontainerschepen aan te leggen bij IJmuiden. Kosten 700 miljoen euro.
In ieder geval kan het ministerie van Verkeer en Waterstaat deze honderden miljoenen besparen in deze barre tijden van bezuinigingen door alsnog af te zien van die supersized zeesluis. Want Rotterdam doet de containers. Die onderlinge concurrentie doet zich op veel terreinen van het goederenvervoer voor. Zowel Amsterdam als Rotterdam hebben verbindingen nodig naar het achterland. Dat is twee keer dezelfde kosten voor de Nederlandse belastingbetaler. Een dure grap, die economisch slecht uitpakt, tenzij er een goede werkverdeling tussen Rotterdam en Amsterdam komt.
Schiphol is inmiddels ook eigenaar van Rotterdam Airport, de luchthaven Eindhoven en Airport Lelystad. Nu het economisch veel minder gaat, worden de investeringen om grotere vliegtuigen in de Flevopolder te laten landen vooruitgeschoven, want anders kampen vier luchthavens met overcapaciteit. Verstandig beleid, dat navolging verdient voor de zeehavens. Hier past geen Feijenoord/Ajax-gedrag. Zelfs niet bij havenwethouders van Amsterdam en Rotterdam. Hier telt alleen: hup Holland hup, met één Zeehaven Holland.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.