Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Waterschappen: ‘Spetter op een gloeiende plaat’

‘In 50 jaar is hier niemand verdronken door hoogwater. In landen zonder waterschappen, zoals Duitsland, is dat wel even anders.’ Peter Glas, voorzitter van de Unie van Waterschappen, roept op tot bezinning nu opheffing van de schappen dreigt.

19 maart 2010

‘Zeer sceptisch’ is Peter Glas, watergraaf van De Dommel, over het voorstel van de commissie-Kalden om de 25 waterschappen onder te brengen bij de provincies. Welk doel met zo’n stelselwijziging gediend is, is hem vooralsnog onduidelijk. ‘Financieel betekent het minder dan een druppel, nee, een spetter op een gloeiende plaat. De totale bestuurskosten van de waterschappen zijn minder dan één procent van onze totale begroting van 2,6 miljard euro. Inclusief het organiseren van de verkiezingen levert opheffing een besparing op van 23 miljoen euro’, zegt hij.

 

Tegenover dat voordeel staat volgens Glas een reeks nadelen. Zo waarschuwt hij voor frictiekosten bij de overheveling van 10 duizend ambtenaren van de waterschappen naar de provincies. ‘Die moet je eerst losknippen en vervolgens weer samenvoegen. En dan ben je er nog niet, want je krijgt een boel uitvoeringsproblemen. De waterschappen zijn gevormd langs de natuurlijke grenzen van het water. Het beheer volgt zogezegd de loop van het water. De grenzen van de provincie zijn historisch anders bepaald. Die grenzen, waar het water zich niks van aantrekt, belemmeren de uitvoering. Anders gezegd, je hebt allerlei hulpconstructies nodig om over de grenzen heen te kunnen werken.’

 

Daarnaast voorziet Glas bestuurlijke problemen. ‘Waterschapswerk is in hoofdzaak lokaal maatwerk, dat wil zeggen: veel overleg in zaaltjes met boeren, standsorganisaties en wethouders. Dat bestuurlijke handwerk verrichten nu onze 120 parttime bestuurders. Als dat onder één gedeputeerde gaat vallen, dan gaat dat gegarandeerd achterstanden opleveren’, zegt hij.

 

Risico

 

Waar Glas zich het meest zorgen over maakt, is de veiligheid. Die linkt hij aan de mogelijkheid zelf belastingen te heffen. ‘We hebben nu een eigen belastinggebied, waarmee we onze volledige begroting dekken. Als we onze zelfstandigheid en dus ons belastinggebied verliezen, worden we onderdeel van politieke afweging van allerlei belangen die op dezelfde tafel liggen. Wat het gevaar daarvan is? Dat er door de crisis op bijvoorbeeld onderhoud van dijken wordt bezuinigd. Dan loop je op de langere termijn gevaar als je weet dat 55 procent van Nederland het risico loopt onder water te lopen. Dat vergt permanent onderhoud. En daar zijn wij goed in. Zo goed zelfs dat het onzichtbaar is. Maar wat er kan gebeuren als je niet bent voorbereid op hoogwater, is wekelijks te zien: in Frankrijk, Engeland en elders in Europa.’ Doelheffingen zijn in die zin van levensbelang. Glas: ‘Ik zal niet rusten totdat de borging van die existentiële belangen beter worden.’

 

De waterschappen verzetten zich niet tegen het invoeren van indirecte verkiezingen, zoals voorgesteld in één van de scenario’s van de commissie- Kalden. ‘Onze voorkeur gaat uit naar behoud van directe waterschapsverkiezingen, maar dan wel onder de Kieswet en Kiesraad. Om de opkomst te bevorderen, willen we ze samen laten vallen met de gemeenteraadsverkiezingen. Dat kan wat ons betreft al in 2014. Maar als de politiek anders beslist, zijn wij niet principieel tegen verkiezingen waarbij het bestuur van de waterschappen indirect wordt gekozen via de gemeenteraden. Zo was het vóór 1995 ook geregeld’, zegt Glas.

 

Reflex

 

De watergraaf weet dat opheffing van de schappen dreigt, maar hij wil niet gezegd hebben dat het politiek gezien een gelopen race is. Zijn waarneming is dat de politieke partijen hun eerdere ‘reflexmatige’ standpunten tegen het licht aan het houden zijn, mede vanwege een eind vorig jaar door de waterschappen ingezette ‘Actie Storm’ om doelmatiger te werken en de bestuurlijke drukte terug te dringen. Kernpunt van dat plan: de rijksbegroting structureel met 100 miljoen euro ontlasten door van het Rijk de kosten voor de hoogwaterbescherming van rivierdijken en kust over te nemen. Door de investeringen (Rijk) en de uitvoering (waterschappen) in één hand te brengen, is doelmatigheidswinst te behalen.

 

Verder willen de waterschappen dat het Rijk bij wet regelt dat riolering (gemeenten) in één uitvoeringsorganisatie wordt gebracht met de waterzuivering. Daarmee zijn jaarlijks nog honderden miljoenen te winnen. Het kabinet gaf de waterschappen de opdracht de plannen voor 1 april uit te werken, het moment waarop ook de heroverwegingswerkgroepen klaar moeten zijn. ‘Maar ja, dan valt het kabinet’, verzucht Glas. ‘Voordat we een definitief aanbod doen aan het kabinet, willen we wel houvast dat we compensatie krijgen en dat de wetgeving wordt geregeld. Met een demissionair kabinet is dat moeilijk. Je krijgt nu geen antwoord.’

 

Reacties: 7

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pepe / burger
Een duidelijk verhaal. Complimenten.
Eerst goed uitzoeken wat de echte besparingen zijn; niet achter je eigen neus blijven lopen als je weet dat er een luchtje aan zit..
Henk Daalder / Windenergie mediator
Burgers betalen 100 EUR per jaar, en daardoen de waterschappen veel werk voor.
Wanneer komt de overheid tot die efficiency?
De waterschappen zijnjusit een voorbeeld van verstandig, down to earth bestuur.
Het is beschamend dat politieke voorkeur die oudste democratische sector van de maaschappij slechter wil maken.
De hogere kosten worden als bezuiniging voorgesteld.
Politiek, blijf er af, jul;lie hebben al veel zetels in de waterschappen, dat was al fout. hou op met slopen
D.J. Koppen / voormalig Dga van hydraulica-bedrijven
Domme maatregelen als de onderhavige, de opheffing der Waterschappen, worden gemaakt door niet ter zake kundige, zogenaamde,BELEIDSambtenaren, zittend achter hun bureau, ver weg van de zaken waarover het gaat. Niet gehinderd door ook maar enige kennis. Lekker scoren; de sores zijn voor anderen, in casu uiteindelijk de gewone burger. Vroeger maakten de INGELANDEN de dienst uit; dat deden ze al in de vroege middeleeuwen. Bezuinigen is goed, wanneer er sprake is van onnutte uitgaven, zoals er zovele in dit land zijn aan te wijzen. Blijf echter met je poten af van de veiligheid van het Nederlandse waterstelsel.
DB
Inclusief het organiseren van de verkiezingen levert opheffing een besparing op van 23 miljoen euro’, zegt Peter Glas? Mijn zakjapanner komt op een heel ander bedrag.
Pak de begrotingen van de waterschappen er eens bij, becijfer de kosten van de administratieve ambtenaren (die veelal hoger zijn inegschaald dan hun gemeentelijke collega's), tel daar de kosten van het Waterschapshuis bij op alsmede de operationele kantoorkosten en je bespaart tenminste een half miljard beste meneer Glas. Iedereen met een buitenfunctie in het kader van zuivering en natte voeten voorkomen kan gewoon in dienst blijven van de (provinciale) overheid, want op zuiver water, gemalen en dijken gaan we niet bezuinigen.
Margo Meeuwissen / beleidsadviseur
Een helder verhaal van Peter Glas dat ik grotendeels kan ondersteunen. Als projectleider gebiedsprocessen heb ik in nederlandse projecten en een Interreg project gewerkt. Bij onze buitenlandse buren zie je de wens om waterbeheer meer te bundelen bij een organisatie om wateroverlast - met soms jaarlijkse overstromingen - en tekorten te voorkomen en te streven naar water met een goede kwaliteit. Onze buren zijn waterschappen aan het oprichten. Bij de nederlandse projecten merk ik dat belanggroeperingen graag met waterschappers werken. Naast visie zijn ze praktisch en uitvoeringsgericht. Wat door diverse belangbehartigers wordt gezegd is dat projecten met waterschappers doordacht zijn maar ook tot uitvoeren komen en niet halverwege het proces in de la verdwijnen. Dit moeten we niet weggooien, zeker niet in een tijd van klimaatverandering en een behoefte aan kwaliteitsverbetering van de omgeving en ruimte. Nederland is daarnaast niet het land - zoals Peter Glas - terecht opmerkt waar je kan experimenteren met waterbeheer. We kunnen het ons - ook economisch gezien - niet veroorloven dat een gemaal hapert in het westen van Nederland. Om dit te voorkomen heb je een betrouwbare partner nodig die zich focust op het waterbeheer, maar zich wel in een bestuurlijke context kan handhaven om adaptatie aan klimaatverandering, duurzaamheid en ruimtelijke kwaliteit binnen de ruimtelijke ordeningscontext mogelijk te maken.
Siem Eikelenboom / CADM-consultant bij IDEOMA
Net als bijv. de provincies hebben de waterschappen voor heel veel mensen geen enkele betekenis, dus is zo'n onderwerp leuk om goedkope politieke winst mee te scoren.

Dat houdt niet in dat je veel verdient door ze op te heffen. Het werk moet toch gebeuren.

Wel denk ik dat de verkiezingen voor waterschappen en provincies moeten worden afgeschaft. Dat is door gebrek aan interesse een schijndemocratie en kan m.i. gemakkelijk leiden tot slechte bestuurders.

Zakelijk benaderen en zuinig zijn op goede overheidsorganisaties.
a.a. smits
Een beetje betere financiele mores zou wel goed zijn maar verder gewoon afblijven zou ik zeggen. Het gaat politici uiteindelijk gewoon om de macht, om het omgaan met grote bedragen en om het produceren van zinloze beleidsnotities.
Als waterbeheer bij rijk, provincie of gemeente terecht komt zal het binnen de kortste keren geprivatiseerd of uitbesteed worden want met het ruwe handwerk, daar hebben beleidsmakers he le maal niets mee. En uit zo'n volle portemonnaie is vast nog wel een leuk politiek speeltje te financieren.
Advertentie