Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Kamer neemt motie aan voor hogere drempelwaarde stikstof

Dit zou betekenen dat alle PAS-melders gelegaliseerd worden.

22 december 2023
Stikstofminister Christianne van der Wal en landbouwminister Piet Adema donderdag tijdens het plenaire landbouw- en natuurdebat in de Tweede Kamer.
Stikstofminister Christianne van der Wal en landbouwminister Piet Adema donderdag tijdens het plenaire landbouw- en natuurdebat in de Tweede Kamer. Op de voorgrond: VVD-Kamerlid Thom van Campen (links) en D66-Kamerlid Tjeerd de Groot.ANP

De drempelwaarde voor de berekening van stikstofdeposities moet omhoog naar één mol per hectare per jaar. Een motie van Nieuw Sociaal Contract met die strekking is donderdagavond door de Tweede Kamer aangenomen. De motie werd mede-ondertekend door BBB en PVV en is ook gesteund door ChristenUnie, VVD, CDA, SGP en FvD. Dat betekent dat de drempelwaarde tweehonderd keer zo hoog wordt: die is nu 0,005 mol per hectare per jaar. Eén van de gevolgen is dat de paar duizend PAS-melders in Nederland na vier jaar gelegaliseerd zullen worden.

Adviseur Contractmanagement/Assistent Contractmanager Meanderende Maas

JS Consultancy
Adviseur Contractmanagement/Assistent Contractmanager Meanderende Maas

Interim Teammanager Ruimtelijk Domein

JS Consultancy
Interim Teammanager Ruimtelijk Domein

Provincies staan achter de motie

Ook de provinciebesturen staan achter de motie van NSC. Kortgeleden deden zij de oproep, aan de partijen die onderhandelen over een nieuw kabinet, om de rekenkundige ondergrens in de vergunningverlening voor stikstofdeposities op te hogen. De Kamermotie stelt wel een voorbehoud: voordat de drempelwaarde omhoog gaat, moet de Raad van State een positief advies hebben gegeven. Alle partijen willen voorkomen dat nieuw overheidsbeleid opnieuw door de rechter wordt teruggefloten. Daarnaast benadrukt de motie dat alsnog rekening moet worden gehouden met de noodzaak van daling van de stikstofuitstoot.

Positief advies Raad van State 

In feite betekent een hogere drempelwaarde dat het stikstofbeleid voor een minder groot deel leunt op de vergunningverlening voor individuele projecten, en meer op generieke overheidsmaatregelen die de stikstofdeposities op natuurgebieden moeten verminderen. Juridisch lijkt dit sterk te staan. Eerder dit jaar bevestigde de Raad van State, in de zaak rond de uitbreiding van de A15, dat er een grens is aan hoeveel stikstofdepositie op een hectare natuurgebied met wetenschappelijke zekerheid aan een individuele bron kan worden toegerekend. Buiten die marge van zekerheid is de individuele stikstofuitstoter niet meer direct verantwoordelijk.

Wetenschappelijke basis

Dit geldt ook voor de kwestie van de drempelwaarde. De huidige ondergrens van 0,005 mol per hectare per jaar is in de praktijk niet meetbaar, maar kan alleen gemodelleerd worden. De wetenschappelijke onzekerheid in die modellering is bovendien groter dan de berekende waarde zelf. De rekenkundige ondergrens die de afgelopen vier jaar in de vergunningverlening is gebruikt, had dan ook geen wetenschappelijke basis, maar had een computertechnische reden. Dat bevestigde oud-TNO-onderzoeker Jan Duyzer kortgeleden tegenover Binnenlands Bestuur. Hij was betrokken bij een studie in opdracht van het ministerie van Landbouw, waarin hij en een mede-onderzoeker stelden dat een wetenschappelijk verantwoorde drempelwaarde tussen de 1 en 10 mol kan liggen.

Ook aangenomen is een PVV-motie, mede-ondertekend door BBB en VVD. Zij eisen van het demissionaire kabinet dat er uiterlijk begin 2024 een actieplan ligt voor de legalisering van de PAS-melders. Alleen Partij voor de Dieren bleek tegen.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico Bos
Die absurd lage norm had Nederland zichzelf opgelegd door een slecht onderbouwde rechtsgang bij de RvS m.b.t. cumulatie, terwijl de EU habitatrichtlijn beduidend meer dan 0 mol/hectare toestaat. Het zal wel iets te maken hebben gehad met potentiele goedkope bouwgrond. De boeren kunnen weer iets meer adem halen na de verkiezingsuitslag, er valt weer iets te meten.
zie:
https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-duitse-stikstofnorm-ook-in-nederland
i.middelburg
Met deze motie wordt de welhaast absurd lage ondergrens in het huidige gemodelleerde systeem van 0.0005 mol stikstof per hectare, vervangen door een nog zeer lage ondergrens van 1.0 mol per hectare. Het door 'deskundigen' bedachte stikstofmodel Aerius, maakt de staat van de natuur afhankelijk van een enkelvoudig bedachte norm KDW en daarbij een ondergrens van bijna 0. Even ter vergelijking: Duitsland hanteert een ondergrens van 7 mol en beoordeelt de staat van de natuur op vele factoren; zoals het hoort. Nederland heeft zichzelf afhankelijk gemaakt van onhoudbare en onrechtvaardige modellen gebaseerd op 1 enkel gegeven: zonder bewijs of het klopt. Het onafhankelijke onderzoek van de Universiteit Amsterdam heeft pijnlijk aangetoond dat het Aeris model niet gebaseerd is op waarheid: stikstof komt niet meer neer na 500 meter (terwijl Aerius 25 kilometer aanhoudt), de aangenomen emissies blijken 4 X zo laag te liggen: kortom: geen enkel bewijs dat die stikstof emissie er is, en zeker niet waar deze neerkomt, laat staan welk effect dit heeft op de natuur. Nederland moet zich er rekenschap van geven dat alles wat gebaseerd is op het model onhoudbaar is. De hele PAS affaire, die nog grote gevolgen zal hebben als het gaat om de maat van onrecht en toegebracht leed, is onderuit gehaald. Fake modellen, fake emissie, fake depositie. Bedacht en in regels gegoten die niet kloppen. Erg genoeg en zeker niet alleen voor de boeren zoals vaak wordt aangenomen: volgens het huidige model is alles wat ook maar 1 gram stikstof uitstoot sinds de aanwijzing van de Natura 2000 gebieden en niet voorzien van een NB vergunning, illegaal. Lees: alle bouw, wegen, industrieterreinen: alles. De wijziging in 1 mol per hectare is onvermijdelijk. Heel erg dat dit heeft kunnen gebeuren.
Advertentie