Kamer neemt motie aan voor hogere drempelwaarde stikstof
Dit zou betekenen dat alle PAS-melders gelegaliseerd worden.
De drempelwaarde voor de berekening van stikstofdeposities moet omhoog naar één mol per hectare per jaar. Een motie van Nieuw Sociaal Contract met die strekking is donderdagavond door de Tweede Kamer aangenomen. De motie werd mede-ondertekend door BBB en PVV en is ook gesteund door ChristenUnie, VVD, CDA, SGP en FvD. Dat betekent dat de drempelwaarde tweehonderd keer zo hoog wordt: die is nu 0,005 mol per hectare per jaar. Eén van de gevolgen is dat de paar duizend PAS-melders in Nederland na vier jaar gelegaliseerd zullen worden.
Provincies staan achter de motie
Ook de provinciebesturen staan achter de motie van NSC. Kortgeleden deden zij de oproep, aan de partijen die onderhandelen over een nieuw kabinet, om de rekenkundige ondergrens in de vergunningverlening voor stikstofdeposities op te hogen. De Kamermotie stelt wel een voorbehoud: voordat de drempelwaarde omhoog gaat, moet de Raad van State een positief advies hebben gegeven. Alle partijen willen voorkomen dat nieuw overheidsbeleid opnieuw door de rechter wordt teruggefloten. Daarnaast benadrukt de motie dat alsnog rekening moet worden gehouden met ‘de noodzaak van daling van de stikstofuitstoot’.
Positief advies Raad van State
In feite betekent een hogere drempelwaarde dat het stikstofbeleid voor een minder groot deel leunt op de vergunningverlening voor individuele projecten, en meer op generieke overheidsmaatregelen die de stikstofdeposities op natuurgebieden moeten verminderen. Juridisch lijkt dit sterk te staan. Eerder dit jaar bevestigde de Raad van State, in de zaak rond de uitbreiding van de A15, dat er een grens is aan hoeveel stikstofdepositie op een hectare natuurgebied met wetenschappelijke zekerheid aan een individuele bron kan worden toegerekend. Buiten die marge van zekerheid is de individuele stikstofuitstoter niet meer direct verantwoordelijk.
Wetenschappelijke basis
Dit geldt ook voor de kwestie van de drempelwaarde. De huidige ondergrens van 0,005 mol per hectare per jaar is in de praktijk niet meetbaar, maar kan alleen gemodelleerd worden. De wetenschappelijke onzekerheid in die modellering is bovendien groter dan de berekende waarde zelf. De rekenkundige ondergrens die de afgelopen vier jaar in de vergunningverlening is gebruikt, had dan ook geen wetenschappelijke basis, maar had een computertechnische reden. Dat bevestigde oud-TNO-onderzoeker Jan Duyzer kortgeleden tegenover Binnenlands Bestuur. Hij was betrokken bij een studie in opdracht van het ministerie van Landbouw, waarin hij en een mede-onderzoeker stelden dat een wetenschappelijk verantwoorde drempelwaarde tussen de 1 en 10 mol kan liggen.
Ook aangenomen is een PVV-motie, mede-ondertekend door BBB en VVD. Zij eisen van het demissionaire kabinet dat er uiterlijk begin 2024 een actieplan ligt voor de legalisering van de PAS-melders. Alleen Partij voor de Dieren bleek tegen.
zie:
https://nos.nl/artikel/2307260-kan-de-ruime-duitse-stikstofnorm-ook-in-nederland