Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Aftellend verkeerslicht succes in 's-Hertogenbosch

Al drie kruispunten in 's-Hertogenbosch gebruiken een aftellende verkeerslichten, met plannen voor nog vier. De verkeerslichten zorgen voor een betere doorstroom van het verkeer.

06 november 2012

Steeds meer kruispunten in ’s-Hertogenbosch maken gebruik van een aftellend verkeerslicht. Drie seconden voor het licht op groen springt gaat er een teller lopen, waardoor de voorste in de rij een halve seconde sneller vertrekt. Al drie kruispunten in de gemeente maken gebruik van dit systeem, vier kruispunten zijn in voorbereiding.

Tijdwinst

De halve seconde tijdwinst lijkt niet veel, maar levert per cyclus een auto winst op. Dat betekent dat elke keer dat alle verkeerslichten op groen geweest zijn gemiddeld één auto meer door is gereden, wat ook bij de daaropvolgende cycli winst oplevert.

Geloofwaardigheid

Daarnaast wordt het systeem gewaardeerd door de inwoners. Uit een steekproef sprak 98 procent van de automobilisten zich positief uit over de nieuwe verkeerslichten. ‘Het verhoogt de geloofwaardigheid van je systeem’, legt Eric Greweldinger, verkeerskundig ontwerper bij de gemeente, uit.

Kosten

Hoeveel het systeem kost kan Greweldinger niet precies uitleggen. ‘We verbouwen geen kruispunten voor dit systeem. Je neemt het alleen mee als je toch al bezig bent.’ Voor zover bij hem bekend is ’s-Hertogenbosch de enige gemeente in Nederland waar dit systeem in gebruik is.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Eric Koenders / onderzoeker verkeerssystemen
Leuk om te zien dat een klein beetje extra communicatie met de weggebruikers al winst oplevert.



In de nabije toekomst zal het niet meer nodig zijn om hiervoor extra tellers op te hangen op kruispunten: wereldwijd wordt hard gewerkt aan zogeheten coöperatieve systemen. Een radioverbinding maakt het dan mogelijk om dit soort informatie rechtstreeks in de auto te brengen zodat het navigatiesysteem kan zeggen "het is bijna groen".



Zie bijvoorbeeld: http://www.verkeerskunde.nl/dossiers/cooperatiev …

Offereins / financieel beleidsmedewerker
Vanaf 1996 twee jaar in Engeland gewoont. Laten ze nu toen ook al verkeerslichten hebben die aangaven dat je zo weer mag rijden... (3x oranje knipperend). Snap nog steeds niet dat het niet al lang in Nederland is ingevoerd. Zorgt er ook voor dat je eerder door hebt dat je weet mag rijden.
Offereins / financieel beleidsmedewerker
oeps, excuses voor de schrijffouten in mijn eerdere reactie...
Roelof Hoving / Communicatieadviseur
Net zo doen als in Duitsland. Prima.
P. van Oostveen / Gepensioneerd
Net terug van een reis door Turkije.

Op heel veel kruispunten heb ik verkeersslichten gezien die aftellen: rood aftellend voor het rode licht en groen aftellend voor het groene licht tesamen in een ornament. Dus de gehele cyclus wordt afgeteld.

Het wiel hoeft dus helemaal niet uitgevonden te worden.

Laten we in nederland ook de hele cyclus aftellen en niet alleen de laatste 3 seconden, dat is ook rustiger voor de wachtenden: je weet waar je aan toe bent.
P. Raaphorst / applicatiebeheerder
Naar mijn idee is dit oude wijn in nieuwe zakken. In de ons omringende landen brandt tussen het rode en het groene licht het gele licht een drietal seconden.



SnuffieD / -
Op de weg van Smeermaas naar Maastricht is al een tiental jaren een aftellend verkeerslicht.
annelies
Dit is veel geld uitgeven om net te doen alsof je een wiel uitvindt waar er al honderden van zijn. Waarom niet het oranje licht 3 seconden aan? Knipperend, bij het rood, alleen oranje, in de ons omringende landen zijn voorbeelden te over! Een aftel-installatie inbouwen is duur, onnodig en laat zien dat er nog heel wat te verbeteren valt aan efficiency in overheidsland.
Advertentie