Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Energietransitie in gevaar bij landelijke windmolennorm'

De decentrale koepels vrezen dat een nationale afstandsnorm voor windmolens het land op slot gooit.

29 januari 2025
Windturbines bij Utrecht
Windturbines bij UtrechtShutterstock

Lokaal maatwerk beschermt burgers beter tegen de geluidsoverlast van windturbines dan een landelijke norm, aldus de decentrale koepels in een position paper. Vandaag wijdt de Tweede Kamer een commissiedebat aan dit onderwerp.

Manager Bureau Volwassenen

Gemeente Nijmegen via Geerts & Partners
Manager Bureau Volwassenen

Online Marketeer

JS Consultancy
Online Marketeer

Netcongestie

Volgens gemeenten en provincies staat de nieuwe (nu nog) conceptnorm de energietransitie in de weg. Zo zou de landelijke norm de plaatsing van windturbines in de buurt van industrie- en bedrijventerreinen nagenoeg onmogelijk maken. Daardoor kunnen daar geen energiehubs worden gevestigd, nodig om de netcongestie te bestrijden en zo nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken.

Lokale milieunormen

Ter bescherming van burgers tegen overlast van windmolens zien IPO en VNG meer in lokaal vast te stellen milieunormen dan in een generieke, voor het hele land geldende afstandsnorm. Met milieunormen kan volgens de koepels beter rekening worden gehouden met de specifieke lokale omstandigheden.  

Uniek

Nederland kende tot halverwege 2021 landelijke normen voor windturbinegeluid, maar die werden toen afgeschoten vanwege het ontbreken van een milieubeoordeling door de Raad van State. Sindsdien hanteren gemeenten en provincies elk hun eigen turbinebeleid. Daarin is Nederland binnen Europa redelijk uniek. Onderzoek van Arcadis op verzoek van de Tweede Kamer bracht in 2022 aan het licht dat de meeste andere landen wel landelijke afstandsnormen voor windmolens hanteren.

Strenger

'In de meeste landen wordt windturbinegeluid met speciale hoorbare karakteristieken zoals tonaal geluid strenger beoordeeld dan in Nederland', concludeerden de onderzoekers. Wel bepleitten ze een eventuele landelijke afstandsnorm te verfijnen met lokaal te bepalen normen voor geluid en slagschaduw.

 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

PJ Westerhof LL.M MIM
Dit is het stereotype 'preken voor eigen parochie'.
In de praktijk blijken gemeenten nauwelijks in staat de geldende regels, normen en richtlijnen correct toe te passen, wordt kennis ingehuurd met een ' deskundig bureau', dat vervolgens een rapport uitbrengt toegesneden op de wensen van de opdrachtgever, welk rapport vervolgens zonder validatie door het college wordt gebruikt ter onderbouwing van het raadsvoorstel, dat vervolgens wegens gebrek aan kennis en inzicht kritiekloos door de gemeenteraad wordt goedgekeurd.

Voorbeelden te over.
Ik noem er een : De Bilt.
Nico Bos
De overheid heeft intussen niet stilgezeten, men neme de oprichting van het bureautje "populytics" dat na het Nevele arrest uit de grond is gestampt en door onze provincie dik is betaald om een zogenaamde "inwonersraadpleging" uit te voeren, onder het motto " Wiens brood men eet, diens woord men spreekt". Deze voorgebakken lucht heeft ze geen wind eieren gelegd, zie:
https://enbition.nl/populytics-projectcontrol/
https://populytics.nl/cases/pwe-raadpleging-provincie-utrecht-windenergie/
Maar niet getreurd, de landelijke windmolennorm is inmiddels volledig irrelevant vanwege de geplande offshore deals op de Noordzee, zie
https://www.tudelft.nl/2022/3me/nieuws/tu-delft-opent-wereldwijd-unieke-windtunnel
T. Simpelmans
De rechtsbescherming is natuurlijk gediend bij landelijke normen, precies wat Arcadis schreef. De burger koopt niks voor lokale koehandel.
Maar ziet u, de energietransitie is net als de pensioenen: de burger moet zo min mogelijk zeggenschap hebben, zich nergens op kunnen beroepen maar vooral de rekening betalen.
Advertentie