Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Snelweg A15 bij Arnhem mag worden doorgetrokken

Het project ligt al sinds 2017 bij de Raad van State en er zijn al drie tussenuitspraken geweest met onder meer nieuwe stikstofberekeningen.

02 oktober 2024
De A15 ter hoogte van Tiel in Gelderland.
De A15 ter hoogte van Tiel in Gelderland.Shutterstock

Het tracébesluit A12/A15, ofwel het project ViA15, is definitief. De Raad van State oordeelde woensdag dat de snelweg A15 in de regio Arnhem mag worden doorgetrokken. Ook mogen de A12 en de A15 worden verbreed. Met deze definitieve uitspraak komt er een einde aan een slepende juridische procedure. Na zeven jaar is het tracébesluit definitief.

Woo Jurist

Provincie Noord-Holland
Woo Jurist

Burgemeester

Gemeente Dalfsen
Burgemeester

Belangrijke verbinding

Met het project moet het stuk A15 van Bemmel worden doorgetrokken naar Zevenaar en worden de A15 en A12 verbreed. Het Rijk wil daarmee files tegengaan en vindt het ook belangrijk voor een rechtstreekse verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland. Het nieuwe stuk gaat echter door beschermde natuurgebieden, wat leidt tot een toename van de stikstofneerslag. Natuur- en milieuorganisaties waren hier tegen. Eerder waren er ook bezwaren tegen het uitgevoerde stikstofonderzoek, maar die heeft de hoogste bestuursrechter ongegrond verklaard.

Drie tussenuitspraken

Het project ligt al sinds 2017 bij de Raad van State en er zijn al drie tussenuitspraken geweest, met onder meer nieuwe stikstofberekeningen tot gevolg. In maart dit jaar achtte de Raad van State het besluit ook nog niet helemaal in orde. De minister van Infrastructuur en Waterstaat moest met extra informatie komen over het plan om de stikstofruimte van zes boerderijen die gaan stoppen, in te zetten voor het bouwproject (extern salderen). De Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland had hier bezwaar tegen gemaakt. Woensdag oordeelde de Raad van State dat die nadere motivering van de minister 'toereikend' is. 'Uit de nadere onderbouwing blijkt dat de stikstofneerslag op de gebieden is gedaald en in de periode tot 2030 verder blijft dalen', staat in de uitspraak, en dat was een voorwaarde voor dat extern salderen.

Gemengde gevoelens

Rijkswaterstaat zegt de gemengde gevoelens van betrokkenen en omwonenden te begrijpen. Rijkswaterstaat gaat in gesprek met mensen die 'direct worden geraakt' door het project. Ook zal Rijkswaterstaat communiceren via de site en via nieuwsbrieven. Overigens laat de daadwerkelijke uitvoering van een en ander nog wel op zich wachten: de doorstart vraagt om een goede voorbereiding, stelt Rijkswaterstaat.

De provincie Gelderland noemt doortrekken van de A15 richting de A12 goed nieuws. De gedeputeerde voor vervoer en bereikbaarheid Klaas Ruitenberg is blij dat de provincie nu verder kan. 'De doorgetrokken A15 en verbreding van de A12 zijn hard nodig om het verkeer veiliger te maken, files te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren. Dat is goed voor de Gelderlanders, de regionale economie en de nationale economie.'

Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt het doortrekken van de snelweg 'geweldig nieuws'. De nieuwe situatie laat nog wel op zich wachten, verwacht de transportsector. Zo moeten er nieuwe onderhandelingen komen met het consortium van bouwers dat verantwoordelijk is voor aanleg van de weg, meldt TLN. De kosten van bouwmaterialen en personeel zijn de afgelopen jaren 'fors gestegen'.

Doorrijden

Ook minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat noemt het 'fantastisch nieuws'. 'De A15 en A12 zijn drukke wegen en de regio is er dan ook enorm bij gebaat dat we dit project kunnen uitvoeren. Weggebruikers in de regio Arnhem-Nijmegen kunnen straks weer doorrijden', aldus Madlener. Volgens het Rijk helpt dit bij het tegengaan van files en komt er een rechtstreekse autoverbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland.

Bijzonder teleurgesteld

Bijzonder teleurgesteld is Natuur en Milieu Gelderland. De milieufederatie heeft lang geprocedeerd, bleef als enige bezwaarmaker over.  Hoewel er dus een eind komt aan de bezwaarprocedure vindt Natuur en Milieu Gelderland dat het hele traject wel impact heeft gehad en resultaat heeft opgeleverd. In de al jaren durende zaak heeft de Raad van State diverse tussenuitspraken gedaan. Daarbij zijn 'onze bezwaren deels gegrond verklaard', stelt Natuur en Milieu Gelderland.

Telkens is, met andere bezwaarmakers, gewezen op 'onjuistheden en onvolkomenheden' in de plannen, die schendingen zouden hebben betekend van nationale en internationale wettelijke verplichtingen. 'Bij tussentijdse uitspraken van de Raad van State zijn wij daarbij op diverse punten in het gelijk gesteld.' Verder zijn volgens de organisatie de kaders waaraan de overheid zich moet houden, zoals over stikstof, duidelijker geworden.

Het was volgens de milieuorganisatie allemaal niet nodig geweest als in het tracé een tunnel was opgenomen onder het gebied, in plaats van een weg erdoorheen. 'Wat blijft, zijn onze zorgen over het uitblijven van effectief stikstofbeleid en versnelling van natuurherstel. Pas dan kunnen we als samenleving echt stappen vooruit maken en dit soort decennialange procedures achter ons laten.'

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie