Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Verlenging van de A15 kan nog nét niet doorgaan

De Raad van State heeft opnieuw een tussenuitspraak gedaan.

ANP
06 maart 2024
Bij het gesloten tankstation Oudbroeken liggen bouwmaterialen al klaar voor de verlenging van de A15, in afwachting van het finale besluit van de Raad van State.
Bij het gesloten tankstation Oudbroeken liggen bouwmaterialen al klaar voor de verlenging van de A15, in afwachting van het finale besluit van de Raad van State.ANP

De Raad van State heeft woensdag weer geen definitieve uitspraak gedaan over het doortrekken van de snelweg A15 naar de A12 in de buurt van Arnhem. De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet meer informatie geven over het voornemen om de stikstofruimte van zes boerderijen die gaan stoppen, in te zetten voor het bouwproject. Dat wordt extern salderen genoemd en dat mag, maar onder voorwaarden, zo heeft de raad woensdag bepaald.

principal Consultant Inkoop & Contractmanagement

Yacht
principal Consultant Inkoop & Contractmanagement

Coördinator Planning en Managementinformatie S12

JS Consultancy
Coördinator Planning en Managementinformatie S12

Bijna, maar niet helemaal

Het tracébesluit is bijna in orde, maar nog niet helemaal, aldus de Raad van State. De minister krijgt zes maanden de tijd om het extern salderen nader te onderbouwen. Het is de derde keer dat de Raad van State een tussenuitspraak doet in deze zaak, die al sinds 2017 bij de Raad van State ligt.

De A15 is de belangrijkste verbinding over de weg voor vrachtverkeer van Rotterdam naar Duitsland en verder. De snelweg houdt op bij Ressen in Gelderland. Het verkeer moet via Arnhem naar de A12 rijden. Dat zorgt voor dagelijkse lange files. Er is al tientallen jaren gesproken en geprocedeerd over de doortrekking van de A15 naar de A12, inclusief verbredingen van snelwegdelen. In 2017 belandden bezwaren tegen het tracébesluit bij de Raad van State. Een eerdere tussenuitspraak leverde onder meer op dat nu voor alle bouwprojecten in het land de stikstofuitstoot tot op 25 kilometer van de locatie berekend moet worden.

Eén bezwaarmaker blijft over

Het nieuwe stuk A15 voert door natuurgebieden. De Raad van State vindt het nog niet duidelijk of de stikstofneerslag in die gebieden omlaag moet om de natuur te herstellen. Als dat nodig is moet per gebied worden aangegeven welke maatregelen daarvoor worden genomen. Pas als dat nader is onderbouwd, kan de raad beoordelen of de stikstofwinst wordt behaald door het (deels) opkopen van zes boerderijen mag worden gebruikt voor de uitvoering van ViA15, zoals het wegenproject heet. Het is volgens de raad niet voldoende alleen te verwijzen naar algemene maatregelen uit het Programma stikstofreductie en natuurverbetering.

De Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland heeft als enige bezwaren ingediend tegen het extern salderen. Daarmee is deze vereniging de enige bezwaarmaker die overblijft in de zaak. Voor onder meer Mobilisation for the Environment (MOB) is de zaak afgelopen, omdat de hoogste bestuursrechter de bezwaren tegen het uitgevoerde stikstofonderzoek ongegrond verklaart.

Lees hier het interview terug met burgemeester Huub Hieltjes van Duiven: de verlenging van de A15 in Gelderland houdt inwoners al ruim tien jaar in onzekerheid.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie