Provincies kwaad over dunne Rhine Corridor
Zuid-Holland en Brabant zijn het oneens met minister Hermans, die om de vaart erin te houden een dunnere buis voor de Rhine Corridor wil.
De provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant vinden het een 'gemiste kans' dat het kabinet voorlopig slechts twee in plaats van vier buisleidingen wil aanleggen tussen Rotterdam en Limburg. De zogeheten Delta Rhine Corridor, die tot in Duitsland moet doorlopen, is in eerste instantie nu alleen bedoeld voor ondergronds transport van waterstof en CO2.
De plannen om ook direct buizen aan te leggen voor ammoniak en elektriciteitskabels zijn volgens minister Sophie Hermans (Klimaat en Groene Groei, VVD) nog niet genoeg uitgewerkt en vallen daarom voorlopig af.
Erg teleurgesteld
De provinciebesturen van Zuid-Holland en Noord-Brabant zeggen 'erg teleurgesteld' te zijn. Ze willen zo snel mogelijk af van treinen die met gevaarlijke stoffen als ammoniak door bebouwd gebied rijden. 'We hebben buisleidingen keihard nodig om het gebied langs het spoor veiliger te maken', zegt de Zuid-Hollandse gedeputeerde Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer, VVD). 'Treinen met gevaarlijke stoffen overschrijden al jarenlang het officiële risicoplafond op het spoor van Rotterdam via de Drechtsteden, Breda, Tilburg, Eindhoven en Venlo. Dat betekent dat de kans op een ernstig ongeval in bewoond gebied te groot is.'
Geen toezegging
Hermans houdt de mogelijkheid open dat twee leidingen voor ammoniak en andere gevaarlijke stoffen later alsnog worden toegevoegd aan de Delta Rhine Corridor, maar ze doet geen concrete toezegging. Om verdere vertraging te voorkomen, zet de minister nu alleen in op aanleg van buizen voor waterstof en CO2. Eerder dit jaar werd de beoogde oplevering daarvan al uitgesteld van 2028 naar 2032 of zelfs later. De provincies hadden liever gezien dat de grond één keer opengehaald zou worden om alle buizen tegelijk aan te leggen.
Ingewikkeld
Volgens de Brabantse gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen (economie, VVD) maakt het kabinet het nu 'onnodig ingewikkeld' om 'grote maatschappelijke opgaven' aan te pakken. De 270 kilometer lange ondergrondse corridor draagt volgens de provincies niet alleen bij aan verduurzaming van de industrie en verbetering van de veiligheid langs het spoor, maar kan ook ruimte bieden voor woningbouw. 'Het rijk had een belangrijke hobbel kunnen wegnemen, helaas is dat niet gebeurd', zegt burgemeester Paul Depla van Breda.
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.