Goederentreinen in 2015 weer door Brabant
Brabantse steden willen dat het aantal goederenwagons wat door hun stad rijdt onder het maximum blijft, nu de Betuweroute in 2015 veel minder verkeer kan verwerken. Venlo wil dat het spoor in Duitsland verdubbelt wordt voor het zover is.
Duitsland pakt vanaf 2015 de aansluiting van de Betuweroute aan. Treinen moeten tijdens de werkzaamheden, die 7 jaar gaan duren, over de Brabantroute naar de oosterburen. Brabant is boos, Venlo pleit nu voor een snelle spoorverdubbeling.
Brabantroute
Door de werkzaamheden aan de Betuweroute kunnen er nog ongeveer dertig treinen per dag over het spoor. Op dit moment zijn dat er nog honderd. De zeventig die niet rechtstreeks naar Duitsland kunnen, worden omgeleid over de zogeheten Brabantroute: het spoor van Dordrecht, via Breda, Tilburg en Eindhoven naar Venlo.
Afspraken
In Brabant is men niet blij met de plannen. ‘We hebben meteen aan de bel getrokken in Den Haag’, zegt Roel Lauwerier, wethouder infrastructuur en mobiliteit in Tilburg. In afspraken tussen de steden aan de Brabantroute en het ministerie van I en M is vastgelegd hoeveel goederenwagons er per jaar maximaal over de route mogen. Dat aantal zal logischerwijs stijgen als er dagelijks zeventig extra treinen naar Venlo gaan rijden. ‘We zullen de staatssecretaris aan deze limiet houden’, aldus Lauwerier. Het zijn met name de treinen met gevaarlijke stoffen waar de Tilburgse wethouder tegen is. ‘We hebben gezien wat er kan gebeuren als het misgaat met goederentreinen, zoals in België gebeurde’, omschrijft Lauwerier zijn zorgen.
Ander vervoer
Dat de Betuweroute in Duitsland wordt aangepakt, stemt in Venlo tot tevredenheid. ‘Dan kan eindelijk de volledige capaciteit van de route benut worden’, zegt verantwoordelijk wethouder Jos Teeuwen. Maar ook wat hem betreft gaat het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Betuweroute. De afspraken met de staatssecretaris over de capaciteit van het spoor blijven gehandhaafd, als het aan Teeuwen ligt. ‘We mogen absoluut niet boven dat maximum uitkomen’, zegt hij. Een overschrijding moet worden opgevangen door vervoer over de weg of over het water. ‘De treinen gaan in alle steden dwars door de binnenstad’, schetst Teeuwen het bezwaar.
Spoorverdubbeling
Naast de verbouwing van de Betuweroute heeft Venlo nog meer spoorproblematiek. Het spoor naar Duitsland gaat tussen Kaldenkirchen en Dülken, vlak over de grens, over op enkelspoor. In Venlo komen de treinen dus stil te staan. De verdubbeling van dat Duitse spoor is volgens Teeuwen een relatief eenvoudige oplossing voor het ‘heen en weer geschuif’ met treinen die op elkaar moeten wachten. ‘Het tracé ligt er nog uit de oorlog, dus het zou snel kunnen worden aangelegd.’ Ook is de oplossing, met veertig miljoen, relatief goedkoop. Voor de verdubbeling wil Teeuwen zich de komende tijd sterk gaan maken. Als de goederentreinen dan in 2015 door Venlo naar Duitsland moeten, wil hij de verdubbeling gerealiseerd hebben, zodat de doorstroming beter is Ook in Duitsland hebben ze daar volgens Teeuwen baat bij, omdat Krefeld en Mönchengladbach in hetzelfde schuitje zitten.
VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer liet gisteren op Twitter al weten een plan van aanpak te willen zien van staatssecretaris Mansveld. ‘Gevaarlijke stoffen moet over Betuweroute’, twitterde ze.
Reacties: 8
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Er is ook helemaal geen reden om niet langs een spoorlijn te bouwen: men kiest er tenslotte zelf voor te gaan wonen en tegenwoordig komt er sowieso geen zuchtje lucht of geluid een woning in.
Nederland is echt een bejaardenland geworden met geklaag èn maatregelen over alles wat rijdt. We willen minder vrachtwagens, maar wat goederentreinen omleiden is meteen een enorm probleem. Terwijl we zouden moeten denken: he daar rijdt de economie, en dan niet eens per vrachtwagen.
Dat heet het NIMBY-principe
http://www.centrumpp.nl/phs.aspx
Bron
http://www.logistiek.nl/Distributie/multimodaal- …