Geld en wegwijzer moeten zorgen voor meer standplaatsen
Meer gemeenten voeren een beleid om meer standplaatsen voor woonwagens te realiseren. Maar in de praktijk worden er niet meer plaatsen voor woonwagens toegewezen dan er verdwijnen. In de afgelopen twee jaar is het aantal standplaatsen op een kleine 9.000 gebleven. Dat meldt minister Ollongren bij de Herhaalmeting Standplaatsen. Verwacht wordt dat een VNG-wegwijzer voor woonwagenbeleid gemeenten verder kan helpen.
Meer gemeenten voeren een beleid om meer standplaatsen voor woonwagens te realiseren. Maar in de praktijk worden er niet meer plaatsen voor woonwagens toegewezen dan er verdwijnen. In de afgelopen twee jaar is het aantal standplaatsen op een kleine 9.000 gebleven. Dat meldt minister Ollongren bij de Herhaalmeting Standplaatsen. Verwacht wordt dat een VNG-wegwijzer voor woonwagenbeleid gemeenten verder kan helpen.
Uitsterfbeleid
Sinds 2018 moeten gemeenten, volgens het ‘Beleidskader gemeentelijk woonwagen en standplaatsenbeleid’ hun best doen om meer plekken voor woonwagens te realiseren. Voorheen voerden veel gemeenten een zogenaamd ‘uitsterfbeleid’, maar dat beleid kreeg forse kritiek van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, en later ook van de Nationale Ombudsman.
Ombudsman
Maar toch zijn de nieuwe beleidsregels in de afgelopen twee jaar maar matig overgenomen door gemeenten. Ook de Nationale Ombudsman, Reinier van Zutphen, trok daarover twee maanden geleden nog aan de bel. ‘De toch al complexe relatie tussen woonwagenbewoners en overheid komt verder onder druk te staan,’ constateert hij. Volgens de meting van Ollongren zijn 70 gemeenten inmiddels bezig met nieuw beleid, die naar verwachting zo’n 150 extra plaatsen zullen opleveren.
Ingewikkeld
Volgens Ollongren vinden veel gemeenten het ontwikkelen van een standplaatsenbeleid ingewikkeld. Standplaatsen kosten relatief veel grond, en de realisatie van een woonwagen is in veel gevallen duurder dan een corporatiewoning in de sociale huur. Daarnaast loopt het contact met woonwagenbewoners vaak stroef.
Wegwijzer
Veel gemeenten wachtten bovendien nog op een wegwijzer die de VNG, samen met corporaties en woonwagenbewoners, ontwikkelt. Die is inmiddels klaar, meldt de VNG, inclusief een model huisvestingsverordening die gemeenten kunnen gebruiken om de vergunningverlening en de inrichting van de standplaatsen voor woonwagens te regelen. De minister heeft toegezegd dat ze gemeenten met € 50 miljoen kan tegemoetkomen voor de huisvesting van de doelgroep. Haar ministerie doet nog onderzoek naar de kosten voor het inrichten van standplaatsen en aanschaffen van woonwagens.
Reacties: 5
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.