Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Groningen wil trein zonder machinist

Groningen wil een experiment beginnen met zelfstandig rijdende treinen zonder machinist. De provincie wil ook experimenteren met zelfrijdende auto's en bussen, die reizigers van deur tot deur vervoeren. Op die manier denkt de provincie de bereikbaarheid en leefbaarheid van het platteland in stand te houden.

22 november 2016

 Groningen wil een experiment beginnen met zelfstandig rijdende treinen zonder machinist. De provincie wil ook experimenteren met zelfrijdende auto's en bussen, die reizigers van deur tot deur vervoeren. Op die manier denkt de provincie de bereikbaarheid en leefbaarheid van het platteland in stand te houden.

Treinongeluk Winsum
Dat heeft de provincie aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur laten weten. De plannen zouden eigenlijk vrijdag op een congres over de toekomst van het openbaar vervoer in Noord- en Oost-Nederland worden gepresenteerd, maar dat congres werd afgebroken wegens het treinongeluk in Winsum.

Noord-Nederland leent zich volgens Groningen beter voor dit soort pilots dan de Randstad omdat de snelwegen er minder druk zijn. Ook kan het noorden sneller bussen inzetten als er een trein uitvalt. Noord-Nederland wil daarom een 'living lab' zijn voor vervoersinnovatie.

Plattelandsbevolking

Tot 2040 blijft de bevolking op het platteland krimpen, terwijl de steden juist groeien. Noord- en Oost-Nederland houden er rekening mee dat 30 procent van de plattelandsbevolking in de toekomst ouder zal zijn dan 65 jaar. Oudere mensen zijn moeilijk uit de auto te krijgen, zeggen de vervoerders. Daarom is het aantrekkelijk om op het platteland flink te investeren in mogelijkheden om mensen thuis op te halen en te brengen waar ze moeten zijn. In de steden zal het gebruik van fiets en openbaar vervoer juist stijgen.

Treinverkeer uitbreiden

Rond de steden in het noorden en oosten wordt het treinverkeer flink uitgebreid. Zowel vanuit Groningen als uit Enschede en Arnhem gaan meer treinen naar Duitsland rijden. Zwolle is een van de vier grootste overstappunten van Nederland en krijgt veel meer aansluitingen naar alle kanten. In het stedelijke gebied tussen Arnhem en Nijmegen is al een fietssnelweg aangelegd en er wordt ruim baan gemaakt voor elektrisch fietsvervoer. (ANP)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Pim Kantebeen / persoonlijke titel
Een auto heeft een stuur, een trein niet. Er zijn al zelfrijdende auto's op de weg. Ik gun iedereen zijn toiletbezoek, maar vertraagt mijn trein nog steeds als er even geen machinist is?
Jeroen
Waar zit de beoogde winst? Op het wegbezuinigen van een paar machinisten? Ik dacht dat de noordelijke provincies altijd liepen te klagen over een gebrek aan werkgelegenheid. Dit voorstel draagt daar zeker niet aan bij. Om nog maar te zwijgen over veiligheid.
Hans de Bruyn
Psychologisch gezien kan je dat beter niet doen. Mensen willen toch graag een bestuurder zien die "feilloos" kan ingrijpen wanneer de nood aan de man komt.

En als de electronica van een trein uitvalt, wie rijdt ons dan verder naar de eindbestemming?
Wim
Leuk dat het treinverkeer in het oosten wordt uitgebreid. De treinverbinding naar West-Brabant en Zeeland wordt ernstig verwaarloost. Personenvervoer wijkt in West-Brabant voor goederenvervoer. Staatssecretaris Dijksma doet niks voor reiziger.
Advertentie