Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Zuidasdok wordt fors duurder

Er komt geen versobering van het Zuidasdok, het grote infrastructurele project in Amsterdam-Zuid. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (I&W) wordt het project tussen de 700 miljoen en 1 miljard euro duurder. Dat schrijft ze aan de Tweede Kamer en de Amsterdamse gemeenteraad.

27 maart 2020
impressie-zuidasdok.jpg

Er komt geen versobering van het Zuidasdok, het grote infrastructurele project in Amsterdam-Zuid. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (I&W) wordt het project tussen de 700 miljoen en 1 miljard euro duurder. Dat schrijft ze aan de Tweede Kamer en de Amsterdamse gemeenteraad.

Contract

Vorig jaar kwam het project stil te liggen doordat de aannemerscombinatie Zuidplus, bestaande uit bouwers Heijmans, Hochtief en Fluor, een groot deel van hun werknemers van het werk haalden. De werkzaamheden op de zuidas, waarbij een deel van snelweg A10 in een tunnel wordt aangelegd en station Amsterdam-Zuid grondig wordt verbouwd, werden te duur voor de aannemers. Het oorspronkelijke contract, waarbij een groot deel van de risico’s voor kostenoverschrijdingen bij de marktpartijen komt te liggen, moet herzien worden, stelde Zuidplus. Door de sterke stijging van de bouwkosten kon het project de bouwcombinatie de kop kosten.

Versobering

Vervolgens gaf de minister opdracht om een versobering van het werk te onderzoeken aan een commissie onder leiding van oud-minister Sybilla Dekker. Die concludeert nu dat een versobering niet raadzaam is. Ook als het werk duurder wordt, valt de kosten-batenanalyse nog steeds positief uit, stelt de commissie.

Met de verschillende opdrachtgevers, Rijkswaterstaat, de vervoersregio Amsterdam, de gemeente en Prorail, wordt nu gekeken naar de optie om het werk in stukken te knippen en apart aan te besteden. Het laten doorlopen van het bestaande contract met Zuidplus is geen optie, stelt de minister, omdat dat volgens de aanbestedingsregels niet mag.

Geld

De opdrachtgevers moeten nu onderzoeken waar het extra geld vandaan moet komen. Duidelijk is wel dat de opleverdatum van 2029 niet gehaald gaat worden. Maar de minister is vaag over hoeveel vertraging het werk gaat krijgen. Op zijn vroegst zou het werk in 2032 klaar kunnen zijn, maar dat kan ook 2036 worden.

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans
Gewoon stoppen met dit project; onverantwoord in deze tijden.
Kees Ampt / consultant
Maakt toch niets uit? 2045 is ook nog goed en waarom niet een paar miljard meer? We gooien toch graag geld weg zoals voor die politieke koeientunnel onder het 'Groene Hart', vol eenheidsgras en dus hypersaai. De rest van het land, ver van Den Haag, moet het dan maar een 'tijdje' met minder of zonder doen!
H. Wiersma / gepens.
Er wordt gebouwd in Amsterdam. Houd er dan maar rekening mee dat het minimaal 2 miljard euro extra gaat worden.
Advertentie