Binnenstad moet zich richten op eigen inwoners
Binnensteden worden nog steeds vooral door automobilisten bezocht, leert koopstromenonderzoek. Maar voetgangers en fietsers besteden meer.
Helaas blijkt er geen toverformule te zijn om het aantal bezoekers aan binnensteden en hun bestedingen op te krikken. Dat blijkt uit het Verplaatsings- en bestedingsonderzoek 2024, uitgevoerd door het Platform Binnenstadsmanagement, BRO en Movares. Maar investeren in fietsers en voetgangers loont.
Gemak
Bezoekers van binnensteden laten de keuze of ze te voet, per fiets, auto of openbaar vervoer gaan vooral afhangen van gemak en reistijd. Het reizen ziet men als noodzakelijk kwaad, waardoor de snelste en makkelijkste optie prevaleert. De ‘moeite’ die bezoekers bereid zijn te doen voor het reizen naar een centrumgebied hangt samen met de attractiviteit en de kwaliteit en diversiteit van het aanbod. Een logisch gevolg is dat men voor grote binnensteden met veel aanbod en diversiteit bereid is langer te reizen dan voor kleinere centrumgebieden met primair een boodschappenfunctie.
Reistijd
Bezoekers die te voet komen, leert het onderzoek, hebben een gemiddelde reistijd van circa 12 minuten. Ze bezoeken het centrum frequenter, blijven relatief kort en besteden minder per bezoek. De gemiddelde reistijd van bezoekers te fiets is vergelijkbaar met die van voetgangers. Vergeleken met voetganger komen fietsers iets minder vaak, maar besteden ze weer iets meer per bezoek.
Auto
De gemiddelde reistijd van bezoekers met de auto komt met circa 30 minuten een stuk hoger uit en is vergelijkbaar met die van het openbaar vervoer. Autobezoekers komen minder vaak naar de binnenstad, maar áls ze komen, besteden ze het meest. Dit hangt samen met de langere verblijfsduur die ze willen compenseren en de mogelijkheid om meer spullen in de auto mee te nemen. Per saldo genereert een unieke voetganger op jaarbasis de meeste bestedingen, maar is de autobezoeker nog steeds het belangrijkst qua aandeel van de omzet
Regiofunctie
Omgerekend naar totale omzet per bezoeker staan circa 1.000 autobezoekers gelijk staan circa 500 voetgangers. Maar in het aandeel van de totale omzet zijn autobezoekers vaak nog steeds het belangrijkst: bijna de helft (47 procent) van de omzet in centrumgebieden komt voort uit autobezoekers. Dit verschilt uiteraard per centrum. Hoe groter de regiofunctie van een binnenstad, hoe groter de afhankelijkheid van autobezoekers in de omzet.
Hoge binding
De onderzoekers constateren dat ‘de regiofunctie van veel middelgrote en kleine centra krimpt’. Daarom zouden binnensteden zich meer moeten richten op de eigen inwoners, en daarmee meer op mensen die te voet of per fiets komen. ‘Dit onderzoek laat zien dat deze bezoekers veel besteden. Ze hebben ook minder alternatieven. Een hoge binding ligt voor de hand. Kortom, het meer binden van je eigen inwoners, en dus het stimuleren van maatregelen ten gunste van de modaliteiten voet en fiets, heeft economisch veel voordelen.’
Plaats als eerste een reactie
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.