Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Fietsen verwijderen in Amsterdam gebeurt niet efficiënt

De zeven stadsdelen in Amsterdam brachten vorig jaar in totaal 72.607 fietsen naar het fietsdepot. Het centrum nam daarvan 41.095 exemplaren voor zijn rekening. Het merendeel (59 procent) bestaat uit goede rijwielen die te lang of fout geparkeerd stonden.

28 mei 2014

Het verwijderen van foutgeparkeerde fietsen in Amsterdam kan efficiënter als stadsdelen beter met elkaar samenwerken op dit gebied. Bovendien kennen fietsers de regels niet, omdat het beleid van de gemeente onvoldoende transparant is en overal in de stad verschillende regels gelden. Dit concludeert de Rekenkamer Amsterdam in een woensdag gepubliceerd rapport.

Fietsdepot
De zeven stadsdelen in Amsterdam brachten vorig jaar in totaal 72.607 fietsen naar het fietsdepot. Het centrum nam daarvan 41.095 exemplaren voor zijn rekening. Het merendeel (59 procent) bestaat uit goede rijwielen die te lang of fout geparkeerd stonden.

Regels voor parkeren
Volgens de Rekenkamer houden de stadsdelen belangrijke informatie onvoldoende bij en hebben de ambtenaren geen goed zicht op de kosten van het verwijderen. De Rekenkamer adviseert simpele en eenduidige regels voor het parkeren van fietsen op te stellen en die helder uit te leggen. Nu is het voor veel fietsers onduidelijk welke regels waar gelden.

Fietsparkeerplan
Het verwijderen gebeurt volgens de Rekenkamer meestal rechtmatig, maar niet altijd. Waarschuwingsstickers voldoen niet in alle gevallen aan de wettelijke eisen. De gemeente komt in december met het rapport Kader Fietsparkeren, met daarin onder meer aandacht voor stadsbrede fietsparkeerregels.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie