Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Nieuwe stadsbussen vanaf 2030 emissievrij

Voor andere zware voertuigen gelden minder strenge emissiedoelen.

15 februari 2023
Elektrische stadsbus in Utrecht
Elektrische stadsbus in UtrechtANP / Gerard Til

Als het aan de Europese Commissie ligt, stoten nieuwe stadsbussen vanaf 2030 geen CO₂ meer uit. Het besluit zal volgens de Commissie een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie, maar zal ook de luchtkwaliteit in steden verbeteren.

Medewerker Buitenlandstrategie DG Landelijk Gebied en Stikstof

JS Consultancy
Medewerker Buitenlandstrategie DG Landelijk Gebied en Stikstof

Projectleider verplicht actieve openbaarmaking S12

JS Consultancy
Projectleider verplicht actieve openbaarmaking S12

Snelle transitie

De Europese Commissie heeft dinsdag ambitieuze CO₂-doelstellingen voorgesteld, die vanaf 2030 moeten gaan gelden voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen, zoals vrachtwagens, stadsbussen en langeafstandsbussen. Deze zware voertuigen zijn verantwoordelijk voor een kwart van de broeikasgasemissies van het wegvervoer, en 6 procent van de totale emissies.

Het toegestane emissie-niveau van dit type voertuigen wordt tussen 2030 en 2040 geleidelijk verlaagd. Voor nieuwe stadsbussen wordt echter een snellere transitie voorgesteld: die moeten al vanaf 2030 volledig uitstootvrij zijn. Het voorstel zal bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering, stelt de Commissie, maar zal de vervoersector ook minder afhankelijk maken van geïmporteerde fossiele brandstof. Bovendien zal het de luchtkwaliteit in steden verbeteren, en daarmee de gezondheid van burgers.

Levenskwaliteit

'Om onze doelen voor het klimaat en het tot nul terugbrengen van de vervuiling te kunnen bereiken, moeten alle onderdelen van de vervoersector een actieve bijdrage leveren', zegt Eurocommissaris Frans Timmermans, verantwoordelijk voor de zogenaamde European Green Deal. 'Het bestrijden van de klimaatcrisis gaat hand in hand met het verbeteren van de levenskwaliteit van onze burgers en met het versterken van het concurrentievermogen van de Europese industrie.'

Onacceptabel

Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks) vindt dat het voorstel niet ver genoeg gaat. Het emissiedoel voor de zware voertuigen – 90 procent emissiereductie in 2040 ten opzichte van 2019 – vindt hij 'simpelweg onacceptabel'. Volgens hem moeten de vrachtwagens veel sneller vergroenen. 'Om de klimaatdoelen en de klimaatwet te halen moeten we in 2050 klimaatneutraal zijn, dit voorstel gaat daar tegenin.'

Duurzaam rijden wordt zo voor iedereen bereikbaar.

Europarlementariër Jan Huitema

Goedkoper

De Commissie had al eerder een voorstel ingediend voor de verduurzaming van auto's en lichte bussen, zoals bestelwagens. Het Europees Parlement ging daar dinsdag mee akkoord. Dat betekent dat vanaf 2035 alleen nog maar CO₂-vrije auto's en busjes nieuw mogen worden verkocht. In 2030 moet al de helft van de nieuwe voertuigen uitstootvrij zijn.

Europarlementariër Jan Huitema (VVD), die rapporteur was voor dit dossier, is tevreden met het resultaat. Volgens hem is het besluit 'cruciaal om in 2050 klimaatneutraal te zijn'. Bovendien is het goed voor consumenten, verwacht Huitema: 'Het kopen en rijden van zero-emissie auto’s wordt goedkoper voor consumenten en zo zal er sneller een tweedehandsmarkt ontstaan. Duurzaam rijden wordt zo voor iedereen bereikbaar.'

Revolutie

Tijdens de zitting in het Parlement lichtte Eurocommissaris Frans Timmermans nog eens het belang van dit soort regelgeving toe. 'We leven in een tijd van industriële revolutie. En in deze tijd is de spreiding van kennis, macht en inkomen weer het allerbelangrijkste onderwerp in de politiek. Een industriële revolutie die niet door regelgeving wordt gestuurd, zal een kleine groep van multimiljardairs opleveren en een hele grote groep van mensen die verliezen.'

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nico Bos
Die CO2 reductie werkt alleen als de energie van die bussen van 100% schone bronnen komen, en dat is fictie. Zolang de gas en kolencentrales nog een bijdrage aan het net leveren is het dus voorlopig nog CO2 emissie verplaatsen zonder reductie.
Advertentie