Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Provincies: in 2025 nieuwe bussen uitstootvrij

Binnen negen jaar zijn alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij van schadelijke uitlaatgassen. Uiterlijk in 2030 rijden daarnaast ook alle oude dieselbussen zonder emissie. De provincies, de vervoerregio’s en staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) hebben dit afgesproken in het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer.

19 april 2016

Binnen negen jaar zijn alle nieuwe bussen in het openbaar vervoer vrij van schadelijke uitlaatgassen. Uiterlijk in 2030 rijden daarnaast ook alle oude dieselbussen zonder emissie. De provincies, de vervoerregio’s en staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) hebben dit afgesproken in het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer.

Duurzaam opgewekt 

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de vervoerregio’s hebben met hun ondertekening vastgelegd dat zij bij het uitschrijven van de zogeheten busvervoerconcessies gaan eisen dat alle bussen uitstootvrij moeten zijn. Een andere eis wordt dat de energie die de bussen voedt uiterlijk in 2025 volledig duurzaam wordt opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio.

Limburg en Brabant voorop

De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben het fundament gelegd voor deze overeenkomst. In deze provincies rijden de bussen binnen een paar jaar al volledig elektrisch. Volgens Dijksma laten Noord-Brabant en Limburg zien dat uitstootvrije bussen een slimme investering zijn voor zowel het milieu als de economie. ‘We krijgen schonere steden en ook worden minder broeikasgassen uitgestoten die slecht zijn voor het klimaat. Het geeft bovendien een flinke impuls aan de positie die we als Nederland willen innemen in het verduurzamen van ons stads- en streekvervoer. Nederlandse bedrijven die technieken ontwikkelen en bussen produceren profiteren ook van deze aanpak.’

Kansen voor bedrijven

Zo rijdt in Maastricht sinds vorig jaar een elektrische bus die is ontwikkeld en geproduceerd door VDL, het moederbedrijf van NedCar in Born. Ook in Brabant is een sterke industrie aanwezig rondom energie-infrastructuur en elektrisch vervoer. De transitie naar schoon busvervoer creëert daarom kansen voor Brabantse bedrijven en is goed voor de werkgelegenheid, aldus de provincie, die als ‘launching customer’ zelf de markt wil aanjagen.

Proefdraaien met waterstof

Afgelopen jaren hebben meerdere regio’s ook proefgedraaid met waterstofbussen. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving van de bus, waardoor alleen schone waterdamp wordt uitgestoten. Provincie Gelderland en de gemeente Arnhem werken op dit moment aan de realisatie van een waterstoftankstation.

Tips

De stichting Zero Emissie Busvervoer, waarin publieke en private partijen zich gezamenlijk inzetten voor schoon en betaalbaar openbaar busvervoer, geeft enkele nuttige tips voor emissievrij aanbesteden van openbaar vervoer. Zoals: “Zorg dat de volledige keten van, in dit geval, het openbaar-busvervoer aan tafel zit. Dus zowel publieke als private partijen. Dit versnelt de noodzakelijke procesinnovatie.” En: “Nodig geen individuele bedrijven uit maar brancheverenigingen om concurrentie binnen een branche uit te schakelen en onafhankelijkheid te waarborgen.”

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ivo
Goede inzet om onze dorpen en steden schoner te krijgen. Maar omdat zonne- en windenergie niet opgeslagen kan worden, is 100% zonne- en windenergie niet mogelijk. Dat wordt dus aangevuld met kolen-, gas- of kernenergie, waarvan alleen de laatste uitstootvrij is.
Niels / Ambtenaar
Op zich nobel natuurlijk, maar nu ik er zo over nadenk heeft deze actie ook wel iets vreemds. Bij het massaal vervoer van personen lijkt me dat de uitstoot per persoon al lager is dan bij een auto bijvoorbeeld. Wat overigens ook geld voor de kosten voor dat vervoer. Maar zo lang ons openbaar vervoer nog wordt geregeld met lege bussen door het landschap, kan ik me best voorstellen dat de bus zelf dan maar schoner (zero - emission) moet worden. Nu de klanten nog.
Advertentie