Bedrijven willen einde aan precarioheffing
Volgens de water- en energieorganisaties is precariobelasting ‘een indirecte en onzichtbare belasting voor de burger, die door de gemeente ongelimiteerd kan worden verhoogd’ De burger wordt op deze manier geconfronteerd met een bedrag van jaarlijks 50 euro extra op zijn energie- en waterrekening.
Er moet een einde komen aan de precarioheffingen van gemeenten op energie en drinkwater. ‘Veel gemeenten heffen al precariobelasting en steeds meer gemeenten willen op korte termijn precariobelasting gaan heffen op energiekabels, energieleidingen en drinkwaterleidingen en dat is zeer ongewenst’ vinden Vewin, Netbeheer Nederland en Energie-Nederland.
Indirecte belasting
Volgens deze water- en energieorganisaties is precariobelasting ‘een indirecte en onzichtbare belasting voor de burger, die door de gemeente ongelimiteerd kan worden verhoogd’ De burger wordt op deze manier geconfronteerd met een bedrag van jaarlijks 50 euro extra op zijn energie- en waterrekening. De organisaties hebben de Tweede Kamer gevraagd de minister aan te sporen om een einde te maken aan de heffing. Sinds 2004 trekken ze al aan de bel over deze kwestie. Deze week bespreekt de Tweede Kamer de maatregel met de behandeling van het Gemeentefonds.
Meer gemeenten
Van de 183 gemeenten in het voorzieningsgebied van Vitens, het grootste waterbedrijf van Nederland, hebben er 56 al aangegeven precario te willen heffen. Ook in de voorzieningsgebieden van Oasen en Evides willen steeds meer gemeenten de heffing invoeren. Datzelfde geldt voor de verzorgingsgebieden van energienetbeheerders en leveranciers van warmtenetwerken. (ANP)
Reacties: 4
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
De drinkwaterbedrijven zijn overheids-NV's, de aandelen zijn in handen van gemeenten en provincies. Hoogte van dividenden en eigen vermogen is geheel bij wet geregeld. Precario op drinkwaterleidingen wordt een-op-een doorbelast aan inwoners van de betreffende gemeente: het komt dus neer op rondpompen van geld in overheidsland (drinkwaterbedrijven zijn uitvoeringsorganisaties van publieke taak). Alleen komen er de extra kosten voor extra administratieve lasten bij.
Energiebedrijven hebben een andere positie (winstoogmerk, aandeelhouderschap, uniform tarief). Het heffen van precario is dan realistisch, mits de omvang ervan in verhouding staat tot de kosten die gemeenten moeten maken om regie te voeren over de werkzaamheden in de ondergrond.